uitlaat spruitstuk

Alle overige technische zaken.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Ga er maar van uit, dat de spruitstukken die van Vmax komen, een stuk beter zijn dan de orginele. Hij was met 6 pk aan de zeer voorzichtige kant.
Dus 10 pk zou dan ook best kunnen. Als het weinig of géén voordeel zou opleveren , zou het dan ook geen zin hebben.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Met het verwijderen van de pre-kat ga je wel vermogenswinst krijgen. Dat ding smoort redelijk.

Met de 4-2-1 krijg je vrijwel geen pk's extra, dat is meer koppel in het midden toeren gebied (== waar je dus vaak rijdt).

Dat vmax voor een 4-1 heeft gekozen zal ben ik bang te maken heeft met meer vermogen. Een 4-1 zorgt voor meer koppel bij hoge toeren (== hoger top vermogen).

Dat is iets waar ik zelf absoluut niet naar opzoek ben. Een 4-2-1 gaat bijdragen aan de rijdbaarheid van de auto, een 4-1 niet..

Mark
C30-94@0.55bar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Bericht door Arno »

YvoTuk schreef:1pk? Tenzij het een oeroud katje is kan ik me niet voorstellen dat je er echt wat mee opschiet.
Yup.. Inderdaad..

Enige verschil bij speedsters is vooral de kleine Euro-4 pre-kat die direct achter het normale spruitstuk zit en qua doorstroming de boosdoener is.

Deze is niet nodig voor de huidge Euro-3 APK (deze pre-kat werkt alleen als de motor net gestart is en dat wordt nog niet getest), dus als je die er uit boort (is geen los onderdeel, maar zit vast in de pijp), dan scheelt het wel aardig.

Het wel of niet hebben van de gewone/hoofd kat zal weinig verandering opleveren gok ik. Als ik zo bij mark onder de auto heb gekeken is het een flink formaat katalysator, dus zal hij niet erg veel weerstand opleveren.

Ik heb zelf een tijdje met kat-pijp gereden op m'n Elise en kon er (behalve meer herrie) niet echt veel van merken. Maar weer terug gegaan naar de katalysator..

Bye, Arno.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

In tegenstelling tot Mark zou ik het niet zo heel erg vinden als de 2.2 een wat piekeriger karakter zou krijgen, dat mis ik juist in de speedy.
Daarom begin ik weer te twijfelen of een 4-2-1 wel de juiste weg is voor mij :?
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Heb niks geschreven over piekerig :!:
Heb dus gezegd, vanaf 3000 rpm 20 / 25 pk erbij, en gelijkmatig tot de begrenzer. Als er mensen zijn die dit niet willen, gewoon naar Htec gaan.
( of niks doen).
Maik

Bericht door Maik »

Ik snap je jans, maar als je er 20 pk bij krijgt tot de toerenbegrenzer, en op lagere toeren (al is het maar) ietsje minder, dan spreekt "men" over piekeriger. Zoals jij het uitlegt (+20-25pk erbij vanaf 3000tpm tot 6500tpm) klinkt het als ideaal. We kunnen er nog niets over zeggen hoe het echt aan zal voelen, we moeten het allemaal maar een keer echt beleven :wink: . Dus.... wie koopt als eerste het spruitstuk + chip? :)
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Het probleem is , dat er met de 2.2 motor niet zoveel mogelijk is voor ( weinig) geld.
Maik

Bericht door Maik »

Maargoed dat we bij jou tegen een lage rente kunnen lenen jans! :bag:
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maak me niet aan het schrikken Mike.Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Persoonlijk vermoed ik dat de verbeteringen die gemeld worden alleen op rekening komen van het feit dat het normale spruistuk zo'n enorm brakke gietijzeren vertoning is die als enige doel heeft om de kat op temperatuur te brengen. Als je die alleen al door een beetje normaal gevormd spruitstuk vervangt ben je al een heel eind op weg.

Een 4-1 gaat met de super lage toerenbegrenzer van de 2.2 op 6500 nog niet eens echt 'werken'. Dan moet je toch echt 7500+ of meer gaan draaien (zoals een S2000 of zo..) om er profijt van te hebben.

Een 4-2-1 zou veel beter zijn, want die werkt dus juist in dat gebied tot 6000 prima om het koppel op te krikken, en aangezien je nog steeds profiteert van de verbeterde doorstroming tov. het hopeloze fabrieks spruitstuk zal ook de top-PK's wat oplopen.

Ik zou helemaal niet gek opkijken dat op de 2.2 met een remap totaal geen verschil tussen het top-PK getal van de 4-1 en een 4-2-1 zit, maar dat de grafiek van een 4-2-1 in het tussen-gebied een veel 'vettere' koppelkromme laat zien die hooguit wat afvlakt naar de piek.

Het probleem hier is alleen de ruimte. Bij de honda conversie van de Elise hebben ze zo een 4-2-1 gemaakt (hee yvo! bekende auto?? :) ) door de kromming eerst naar de andere kant te maken en dan terug te komen.

Bye, Arno.
Bijlagen
uitl2.jpg
uitl2.jpg (37.08 KiB) 4285 keer bekeken
uitl3.jpg
uitl3.jpg (68.42 KiB) 1752 keer bekeken
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

krijgt nou wat... toen was de mijne nog blauw! :lol:
Afbeelding
Maarten

Bericht door Maarten »

En hoe zit het dan met de stromingsverliezen / tegendruk door alle extra bochten?
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Stromingsverliezen zijn uiteraard aanwezig, daar is ook weinig anders op te verzinnen als je zo weinig ruimte hebt.

Uiteindelijk is het natuurlijk altijd een compromis; je probeert zo goed en zo kwaad als het kan een goeie 4-2-1 te bouwen, maar je komt in een Elise of Speedster altijd ruimte tekort.
Dat is ook een van de redenen waarom een 4-2-1 op een Cater/Field altijd effectiever is dan op een Elise, daar hebben ze dus wel ruimte :)

Maar desalniettemin, de winst is zeer merkbaar aanwezig, dus de voordelen wegen op tegen de nadelen..
Afbeelding
Martin
Mega lid

Bericht door Martin »

jans schreef:Heb niks geschreven over piekerig :!:
Heb dus gezegd, vanaf 3000 rpm 20 / 25 pk erbij, en gelijkmatig tot de begrenzer. Als er mensen zijn die dit niet willen, gewoon naar Htec gaan.
( of niks doen).
En hoe zit het dan met andere nokkenassen, toen ik bij (wij) bij v-max waren had hij er over dat je alleen zoveel pk er bij kon krijgen met andere nokkenassen en remapping.

Gr,Martin
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Martin

Dat van dat spruitstuk is van de laatste tijd.Die nokkenassen kunnen dan ook nog steeds :!: :idea:

gr jans
Plaats reactie