Nieuwe radiateur

Algemene zaken omtrent onze auto.
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

Zal eens navragen wat een op maat gemaakte (Race)radiateur moet gaan kosten. Maar ik heb al lagere prijzen gehoord.
Altijd handig voor de mensen die geen auto meer in de garantie hebben :idea: :wink:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

En het zal mij benieuwen hoeveel die dan MEER gaat koelen.
Zoek er nog wel een keertje een.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

In principe hoef je beslist niet méér te koelen :!

De Elise/Speedster heeft een koelsysteem wat ruimschoots overbemeten is. Deze motorsport radiator vergroot die capaciteit nog meer wat bijvoorbeeld in de race Elise van Simon Scuffham (Honda K20A waarmee hij laatst nog een 24 uurs race gereden heeft) teveel is gebleken. Hij heeft op een bepaalt moment de radiator voor een deel afgedekt om de motor op temperatuur te laten komen!

Let wel, een normale (originele alu) radiator kost 225 Euro, ik moet zeggen.. ik heb er wel een aantal kapot zien gaan, maar eigenlijk nooit echt veel. Daarnaast moet je toch in gedachten houden dat er een bepaald punt is waar je de radiator echt wil vervangen. (ook als ie niet lekt). Punt is nl dat een radiator op een bepaalt moment heel langzaam dicht gaat slibben.
Ik heb dat zelf gehad.. met de K-series ging alles nog prima en met de K20A ging ineens de temperatuur omhoog. Ik heb toen de radiator vervangen wat resulteerde in een lagere temperatuur (maar loste het probleem niet op, dat bleek achteraf de dop op het tankje te zijn :? :shock: :shock: )
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Yvotuk

Normaal gezien voldoet ie prima, maar in mijn geval loopt de temp rap op bij redelijk lang gas geven.
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:Yvotuk

Normaal gezien voldoet ie prima, maar in mijn geval loopt de temp rap op bij redelijk lang gas geven.
Jan je hebt 5 versnellingen hoor Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

:lol: :lol: En als ie in z'n één staat kan ie best in z'n twee... :lol:

Serieus, wat betitel jij als 'loopt snel op'. Tot waar loopt ie op? ..en blijft ie op een bepaald moment stabiel?

Er kunnen een aantal oorzaken zijn voor het oplopen van de koelwater temperatuur. Een daarvan heb ik zelf met schade en schande ervaren, namenlijk de drukkap van het koelwatertankje, die begon op een té lage druk zijn druk te verliezen met als gevolg dat de temperatuur keer op keer veel te hoog opliep :(

Een andere reden kan zijn dat de sensor die de koelwater temperatuur meet voor het dashboard kapot is/gaat. Het is bij de Elise bijna normaal dat die sensoren om de zoveel tijd kapot gaan en dus een verkeerde waarde aangeven. Nog een andere reden kan de thermostaat zijn..

Om een goede beoordeling te doen kan ik je aanraden om een keer een OBD lezer aan de auto te hangen, liefst een die een grafiekje kan maken van de koelwatertemperatuur. Als het goed is zie je dan de temperatuur oplopen tot een bepaalde waarde (de waarde waarop de thermostaat begint te werken) de temperatuur moet dan een tijdje stabiel zijn (vlak). Dat is het punt waarop de thermostaat van geheel dicht naar geheel open gaat. Op het moment dat de thermostaat helemaal open staat kan je de temperatuur verder op zien lopen. Dan zou de temperatuur op een bepaalde waarde stabiel moeten blijven. Als je dan stopt voor bijv. een verkeerslicht mag de temperatuur oplopen tot boven de 100 graden celcius, de ventilator moet dan zijn werk gaan doen.

Als de temperatuur doorschiet tot over de 110 graden is er iets mis, over het algemeen is dat niet de radiator, maar de kap of de thermostaat bijvoorbeeld.
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Bedoel , als je met 1.85 bar turbo druk rijdt wordt het natuurlijk wel een beetje warmer , teminste als je goed gas geeft. Alleen al op de testbank ,bij 3 keer tot ( maar 6000 rpm ) werd de zaak al 12 graden warmer dan met 1,5 bar druk.
mevistox5
Lid

Bericht door mevistox5 »

Ik kan me het verhaal van Jans best wel voorstellen. Toen ik op de MX-5 een turbo met IC had gezet, zag ik hetzelfde fenomeen. Oorzaak was redelijk eenvoudig: de IC was voor de radiator geplaatst, waardoor de doorstroming werd geblokkeerd en er onvoldoende koeling ontstond. Een dubbelrij radiator loste het probleem op, maar was op de limiet. Volgende stap zou inderdaad een grote alu radiateur zijn geweest.

Overigens is oververhitting bij "dyno-tests" redelijk normaal. Ondanks dat er vaak een windmachine voorstaat, krijg je toch niet echt dezelfde airflow als gwoon rijdend.

Jans, wat geeft je datalog aan bij "normaal" straatgebruik? Komt de temperatuur in de gevaarlijke zone (waar de beveiliging ingrijpt?).

Ik ga ervan uit dat je alle normale trucjes al hebt gedaan als: hogere druk radiator dop, mix koelvloeistof en water naar 10:90 etc..

Nico
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

hallo Mevistox5

Op de weg zelf valt het inderdaad nog wel mee. Maar aankomende week komt er voor in de neus een ekstra koeler rechtop in te staan.
Dus dan wordt de koeling nóg minder.Maar nogmaals , oververhitting heb ik nog niet gehad.
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:hallo Mevistox5

Op de weg zelf valt het inderdaad nog wel mee. Maar aankomende week komt er voor in de neus een ekstra koeler rechtop in te staan.
Dus dan wordt de koeling nóg minder.Maar nogmaals , oververhitting heb ik nog niet gehad.
Huh een extra koeler en de koeling wordt nog minder........nu breekt mij de klomp :P
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Marcel
Doordat er een ekstra radiator in gezet wordt , zal deze de radiator vóór de water koeling komen te staan ( recht op ) dus minder koeling :!: :idea:
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

jans schreef:Marcel
Doordat er een ekstra radiator in gezet wordt , zal deze de radiator vóór de water koeling komen te staan ( recht op ) dus minder koeling :!: :idea:
Dan snap ik het nut ff niet :?:
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Wat ik wil is , meer koeling voor de turbo. dat kan door je standaard koeler, nu aan de zijkant te vervangen :!: door een dichte koeler maar nu gevuld met zeg 5 liter water. Om e.e.a. te koelen, moet er een lucht gekoelde radiator ergens geplaatst worden. De beste plek hiervoor is dus in de neus :!: D.M.V. water slangen en een pomp wordt het water dan rond gepompt van voor naar achter. DAT IS WAT BETREFT DE TURBO.

Ga je nu die ekstra koeler recht op plaatsen, wat natuurlijk het beste is,
verminder je de koeling van de radiator die er plat in ligt, die de motor moet koelen.

snap je :?:
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Okee, maar je moet dus ook een betere motorkoeling hebben, anders ben je zo nog niet in staat om het maximale eruit te halen, dat is zonde.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

en daarom proberen we een zodanige koeler te maken die én goed koeld, én zodanig lucht doorlaat , dat het goed werkt.
Maar op de eerste plaats moet de turbo zoveel mogelijk gekoeld worden.
Scheelt ,als het echt warm is , wel 40 pk. :!:
Plaats reactie