
En als ie in z'n één staat kan ie best in z'n twee...
Serieus, wat betitel jij als 'loopt snel op'. Tot waar loopt ie op? ..en blijft ie op een bepaald moment stabiel?
Er kunnen een aantal oorzaken zijn voor het oplopen van de koelwater temperatuur. Een daarvan heb ik zelf met schade en schande ervaren, namenlijk de drukkap van het koelwatertankje, die begon op een té lage druk zijn druk te verliezen met als gevolg dat de temperatuur keer op keer veel te hoog opliep
Een andere reden kan zijn dat de sensor die de koelwater temperatuur meet voor het dashboard kapot is/gaat. Het is bij de Elise bijna normaal dat die sensoren om de zoveel tijd kapot gaan en dus een verkeerde waarde aangeven. Nog een andere reden kan de thermostaat zijn..
Om een goede beoordeling te doen kan ik je aanraden om een keer een OBD lezer aan de auto te hangen, liefst een die een grafiekje kan maken van de koelwatertemperatuur. Als het goed is zie je dan de temperatuur oplopen tot een bepaalde waarde (de waarde waarop de thermostaat begint te werken) de temperatuur moet dan een tijdje stabiel zijn (vlak). Dat is het punt waarop de thermostaat van geheel dicht naar geheel open gaat. Op het moment dat de thermostaat helemaal open staat kan je de temperatuur verder op zien lopen. Dan zou de temperatuur op een bepaalde waarde stabiel moeten blijven. Als je dan stopt voor bijv. een verkeerslicht mag de temperatuur oplopen tot boven de 100 graden celcius, de ventilator moet dan zijn werk gaan doen.
Als de temperatuur doorschiet tot over de 110 graden is er iets mis, over het algemeen is dat niet de radiator, maar de kap of de thermostaat bijvoorbeeld.