Pagina 11 van 32
Geplaatst: 13 jan 2013 18:16
door Speedster4Fun
Aardig wat progressie Maik. Schetsje van het water circuit met vulaansluiting ziet er goed uit. Nu even door blijven bouwen tot hij af is

Geplaatst: 14 jan 2013 0:57
door Exmantaa
Maik schreef:
Eerst het definitieve plan gemaakt van hoe ik de koelleidingen van de chargecooler ga laten lopen, zodat ik wat slangenspul en bochtjes kan gaan inslaan:
Kun je die pomp niet ergens lager kwijt en de slang onderlangs naar je sill?
Je SC ligt overigens samen met een gemodificeerde fuelrail klaar, dus snel even een dag prikken.
Geplaatst: 14 jan 2013 11:27
door Maik
Ah, mooi Frank, ik zal je even mailen
Waarom zou ik dat pompje nog lager willen monteren Frank? Voor de werking? Lijkt mij dat hij daarvoor op een prima plek zit?
Hij zit wat dicht bij de ECU, maar de uitgaande slang van de pomp gaat ook ruim voor de stekker langs zo. Ik zou de pomp op deze hoogte willen hebben omdat je er later dan beter bij kan en omdat ik hem daar mooi vast kan zetten aan mijn schutbord. Ook wordt de routing wat lastiger daar beneden ivm het brandstoffilter en andere slangen/zooi wat daar zit.
Maar tips zijn welkom natuurlijk

Geplaatst: 14 jan 2013 15:38
door Exmantaa
Maik schreef:Ah, mooi Frank, ik zal je even mailen
Waarom zou ik dat pompje nog lager willen monteren Frank? Voor de werking? Lijkt mij dat hij daarvoor op een prima plek zit?
**
Theoretisch heb je bij een lager pompositie een wat hogere waterduk op de pomp en minder kans op cavitatie aan de inlaatkant, maar daar zal je hier niets van merken. Je kun 'm ook nog ergens onderin je sill kwijt en dan wordt je zwaartepunt natuurlijk wel veel lager!
(Overigens heeft Cris Randall in z'n race Europa de pomp om deze redenen ergens voor in z'n sill liggen...)
Geplaatst: 14 jan 2013 18:21
door Maik
Meer druk op de inlaatkant is wel even door mijn hoofd geschoten ja, maar als ik de andere conversies zie met de grote buffertankjes, dan zie ik het pompje hoger zitten dan waar ik hem nu gepland heb. Dus ik dacht dat loopt wel los, en dat zeg jij gelukkig nu ook
In de sill vooraan is ook best een goed idee trouwens ja... Hmmm...

Geplaatst: 14 jan 2013 19:31
door Dominique
De exacte positie kun je af laten hangen van wat er aan standaard bochtjes etc te krijgen is. Ik neem aan dat het meeste wel van die siliconen units worden zoals tegenwoordig aan je radiator?
Geplaatst: 15 jan 2013 20:59
door Maik
Klopt doom. Zoals ik het nu wil doen heb ik nog alleen maar één 90 graden bochtje nodig. Die zijn 150x150mm dus die is dan prima voor naar de pomp.
Gisteravond de twee doorvoeren naar de neus gemaakt voor de koelslangen.
Eerst nog even de doorgangen gemaakt in de twee schuimblokken in de dorpel. Een stofzuigerstang is dan handig (idee gejat van de SC-specialisten natuurlijk):
vooral als je er eerst een gatenzaag op klemt (jeweetwel, van zo'n zevengatenzaagsetje, dat is mijn eigen toevoeging op het idee

):
Dan het aftekenen van de gaten waardoor de slangen weer naar buiten moeten gaan komen. Ik heb even tijdelijk de modderkuip teruggeplaatst om de routing goed te kunnen checken, ze moeten er namelijk vlak langs en overheen lopen namelijk:
En de gaten zijn gemaakt en de slangen doorgevoerd:
Binnenkort maar eens de charge radiateur monteren...
Geplaatst: 18 jan 2013 20:56
door Maik
Weer een uurtje gesleuteld, voorbereidingen voor het monteren van de extra radiateur.
Eerst bij de gewone radiateur komen, die zie onder deze lijst verstopt:
Lijst gedemonteerd en radiateur komt tevoorschijn:
Radiateur verwijderd, nu kan je goed de zogenaamde "crashbox" zien van de speedster, die versplinterd bij een crash en is dus een soort van kreukelzone van de speedster:
Nieuwe pre-rad van de charge cooling gepast. Bij mij zit er een rand op de crashbox gelijmd die volgens mij niet bij alle speedsters zit. Hierop rust nu de pre-rad en die komt daardoor te hoog, de normale radiateur komt hier namelijk weer op. Die lijst zal ik dus gedeeltelijk weg moeten gaan halen. Op de twee pijpjes aan de rechterkant komen de twee koelslangen die ik in de vorige post geplaatst had.
Hier nog een betere foto van die rand. Van het weekend die lijst maar eens aan gaan vallen met mijn multi tool

. Of zie ik iets over het hoofd.
Hier heb ik de normale radiateur op de pre-rad gelegd. Zo gaat de setup er uiteindelijk dus uitzien:

Geplaatst: 18 jan 2013 22:15
door Arno
Maik schreef:
Hier nog een betere foto van die rand. Van het weekend die lijst maar eens aan gaan vallen met mijn multi tool

. Of zie ik iets over het hoofd.
Dat klopt wel..
N/A speedsters hebben vaak deze randen op de crashbox. Tegen de tijd dat de Turbo's gebouwd werden waren ze al over gestapt op schuimrubber blokken/stroken om de radiator af te dichten tegen de crashbox.
(nummertjes 5 hier)
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek/technische documentatie/epc/F Cooling/6 Radiator and thermostat switch/index.html
De radiator 'hangt' in feite aan de omkleding en de randen zijn niet nodig voor steun, alleen als afdichting om te zorgen dat lucht niet 'om' de radiator heen gaat maar er doorheen geforceerd.
Mijn Elise heeft ook alleen schuimrubber tussen de radiator en de zijkant van de omkleding.
Je kunt ook overwegen om de PU lijm/kit waarmee deze richels vast zitten los te snijden en ze helemaal weg te halen en dan ook (een weer-vast) schuimrubber strips/blokken te monteren op deze plaats.
Fiks de dremel laten gieren gaat natuurlijk ook prima, maar let dan wel op dat er geen scherpe randen tegen de pre-rad aan gaan zitten duwen/schuren, dus beetje ruimte vrij houden en evt op restant nog een zachte(re) rand maken.
Bye, Arno.
Geplaatst: 18 jan 2013 22:34
door Exmantaa
@Maik;
Niet moeilijker maken dan het is en die plastic randen er geheel afslopen. Een turbo heeft ze ook niet.
Zoals Arno zegt zegt hangen de rads aan de omkasting en na inbouw de zijkanten van binnenuit afstoppen met wat schuimmateriaal.
Wel even die rads thermisch van elkaar isoleren met wat plastic ringen/strips oid.
Wanneer kan de SC erop?
Geplaatst: 18 jan 2013 22:57
door SteV6
Hé Maik,
Die randen waar jij het over hebt heb ik samen met Ewald ook moeten aanpassen voor zijn nieuwe radiateur met alu eindkappen er op paste qua hoogte.
Dat hebben we met een haakse slijper gedaan. Het is een bijzonder soort plastic want het lijkt in eerste instantie een thermoplast (smelt al je het slijpt), maar wordt daarna brosser na afkoelen. Dus de omgeving even goed afschermen tegen slijp"spetters".
Succes met je het afbouwen!
Geplaatst: 18 jan 2013 23:46
door Dominique
Helemaal weghalen helpt je in de strijd tegen de grammen...
Geplaatst: 19 jan 2013 8:08
door Maik
Bedankt voor de info allen, beslissing is gemaakt, die 200gram strippen gaan er helemaal uit.
Nog een meevallertje qua gewicht, ik had in mijn tabelletjes nog niet meegenomen dat de oude fan eruit gaat, vanmiddag even wegen hoeveel dat oplevert

Geplaatst: 19 jan 2013 12:05
door Exmantaa
Kijk even een paar keer in Smiley's topic hoe en waar die rads precies zitten, want die 2 extra gaten in de omkasting uitmeten is nog een beetje tricky. =>
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... 68&start=0
Geplaatst: 19 jan 2013 15:15
door Arno
Exmantaa schreef:
Wel even die rads thermisch van elkaar isoleren met wat plastic ringen/strips oid.
Ik zou zeggen iets van nylon strips/profielen tussen de pre-rad en radiator. Lekker breed contactvlak en geen punt-belasting, maar wel goede isolatie.
Maik, ik zou dan wel deze plaatsen vooraf met duralac insmeren of de contact-oppervlakken met een andere sealer cq. anti-corrosie middel behandelen. Dit om put-corrosie tegen te gaan mocht er vocht tussen het alu en evt. strips of ringen komen wat daar lekker op z'n gemak gaat 'invreten'.
Bye, Arno.