Brandstof inleren met obdtuner 2.0 wordt altijd op je reguliere lambda sonde gedaan.
Deze heeft een bereik tot ongeveer 3500 toeren, dus volle pijp doortrekken is leuk, maar voegt even niks toe.
Je gaat dus eigenlijk gewoon een stukje rijden, en speelt met het gas tussen 0 en 4k toeren.
Eigenlijk een flink stuk, want je bent er wel even mee bezig tot je MIL lampje helemaal niet meer oplicht.
Die stukje inleren ga te terugschrijven naar de ecu. Of je slaat het op en doet dat later. Omdat je het misschien leuk vindt om te vergeljiken
met een export die je eerder uit je ecu gehaalt hebt.
100% dekkend is zeer moeilijk. Daar is de uitsmeeroptie ook voor. Basis is dus zoveel mogelijk groen zien te krijgen.
Als je de hogere toeren wilt hebben, gebruik je op dat moment je wideband sonde.
Je doet 1 of 2 x een vol gas run hiervoor. Meer niet. Dat is het enige waar obdtuner 2.0 de wideband voor gebruikt.
Voor de rest gebruik je alleen maar de meter die erbij zat om naar te kijken en je zorgen te maken. Daar is ie voor
Om klop te zien, ga je een stukje rijden in alle toeren met de logging aan (laptop aan in de passagiersstoel dus).
Daarna ga je die logfile analyseren.
Je maakt een rijtje met 3 waarden.
1. Je tikt de total knock optie aan. Concentreer je alleen op pieken boven de 1.0 (je kunt inzoemen)
2. Je tikt de toerenhoogte optie aan.
3. Je tikt de MAP (Pka) optie aan.
Als je nu met je muis precies op de punt van een knock spike klikt, die je links het bijpassende aantal toeren, en de Kpa weergegeven worden.
Die combo van 3 gegvens heb je nodig.
En zo ga je naar de volgende spike.
Als je daarna met dat lijstje naar je brandstoftabel gaat, kun je zien in/rond welke cel die klop plaatsvond.
Als je veel gelogd hebt, zul je merken dat de probleemcellen best dicht bij elkaar liggen.
Daarna ga je eerst die cel wijzigen, en daarna de omliggende cellen "smoothen".
Ook moet je rekening houden met valse klop.
Zeker bij een hele hoge spike (5.0 tot 7.0) ligt dat gevaar op de loer. Daan heeft zelfs een stuk kurk op zijn klopsensor gezet hiervoor.
Als je een zeer hoog klop cijfer hebt op een bepaalde Kpa/toeren en deze is niet te herhalen in de log, kun je die beter niet aanpassen.
Daarom is voor klopdetectie veel loggen het beste.
Ik heb voor een engelsman eens een dummyguide voor de klopanalyse en correctie gemaakt met veel plaatjes en pijltjes.
Is dat iets voor jou?