BlueDemon Awakens

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
timmyboy55
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Re: BlueDemon Awakens

Bericht door timmyboy55 »

remmie schreef:Hi Tim,

turbo oren wil ik je wel mee helpen, kan bij mij binnen ergens 's avonds..
Top Remko, gaan we doen! Kunnen we ze beide monteren :)
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door gertje »

timmyboy55 schreef:
Hoe gaat jouw SC build Gert!?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
.

Komen er stilletjes wel, denk nog een dagje werk. Spijtig genoeg moet ik het dagje tijd ergens gaan zoeken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
timmyboy55
Contacteer:

Blow off valve werkt nu redelijk. Blaast af wanneer nodig maar ik hoor onder boost een beetje lucht ontsnappen.

Ik lees in mijn logs een AFR waarde van 22...
Hij stuttert ook als hij 0.6 bar bereikt.

Ik weet nog steeds niet zeker of mijn Wideband uberhaupt werkt maar hij geeft wel een op en neergaande plot.

Heb de handleiding onderhand 30x doorgelezen en geprobeerd fuel tables in te leren en knock in te leren. Ik snap er helemaal niks van en kom niet meer verder.
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Brandstof inleren met obdtuner 2.0 wordt altijd op je reguliere lambda sonde gedaan.
Deze heeft een bereik tot ongeveer 3500 toeren, dus volle pijp doortrekken is leuk, maar voegt even niks toe.
Je gaat dus eigenlijk gewoon een stukje rijden, en speelt met het gas tussen 0 en 4k toeren.
Eigenlijk een flink stuk, want je bent er wel even mee bezig tot je MIL lampje helemaal niet meer oplicht.

Die stukje inleren ga te terugschrijven naar de ecu. Of je slaat het op en doet dat later. Omdat je het misschien leuk vindt om te vergeljiken
met een export die je eerder uit je ecu gehaalt hebt.
100% dekkend is zeer moeilijk. Daar is de uitsmeeroptie ook voor. Basis is dus zoveel mogelijk groen zien te krijgen.

Als je de hogere toeren wilt hebben, gebruik je op dat moment je wideband sonde.
Je doet 1 of 2 x een vol gas run hiervoor. Meer niet. Dat is het enige waar obdtuner 2.0 de wideband voor gebruikt.
Voor de rest gebruik je alleen maar de meter die erbij zat om naar te kijken en je zorgen te maken. Daar is ie voor :mrgreen:

Om klop te zien, ga je een stukje rijden in alle toeren met de logging aan (laptop aan in de passagiersstoel dus).
Daarna ga je die logfile analyseren.
Je maakt een rijtje met 3 waarden.
1. Je tikt de total knock optie aan. Concentreer je alleen op pieken boven de 1.0 (je kunt inzoemen)
2. Je tikt de toerenhoogte optie aan.
3. Je tikt de MAP (Pka) optie aan.

Als je nu met je muis precies op de punt van een knock spike klikt, die je links het bijpassende aantal toeren, en de Kpa weergegeven worden.
Die combo van 3 gegvens heb je nodig.
En zo ga je naar de volgende spike.

Als je daarna met dat lijstje naar je brandstoftabel gaat, kun je zien in/rond welke cel die klop plaatsvond.
Als je veel gelogd hebt, zul je merken dat de probleemcellen best dicht bij elkaar liggen.
Daarna ga je eerst die cel wijzigen, en daarna de omliggende cellen "smoothen".

Ook moet je rekening houden met valse klop.
Zeker bij een hele hoge spike (5.0 tot 7.0) ligt dat gevaar op de loer. Daan heeft zelfs een stuk kurk op zijn klopsensor gezet hiervoor.
Als je een zeer hoog klop cijfer hebt op een bepaalde Kpa/toeren en deze is niet te herhalen in de log, kun je die beter niet aanpassen.
Daarom is voor klopdetectie veel loggen het beste.

Ik heb voor een engelsman eens een dummyguide voor de klopanalyse en correctie gemaakt met veel plaatjes en pijltjes.
Is dat iets voor jou?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

timmyboy55 schreef:Blow off valve werkt nu redelijk. Blaast af wanneer nodig maar ik hoor onder boost een beetje lucht ontsnappen.

Ik weet nog steeds niet zeker of mijn Wideband uberhaupt werkt maar hij geeft wel een op en neergaande plot.

Heb de handleiding onderhand 30x doorgelezen en geprobeerd fuel tables in te leren en knock in te leren. Ik snap er helemaal niks van en kom niet meer verder.
gebruik je dezelfde blow off als hier gepost?
Indien zo gebruik de ingang van de blow off met afsluiting van de ZIJKANT piston die erin zit. Dus NIET de kant waar je je vinger insteekt om de piston in te drukken...
Zo houd de blow off iets beter zijn druk en lekt hij niet. (indien de o ringen erin niet beschadigd zijn natuurlijk)
grtz
captain slow
timmyboy55
Contacteer:

Afbeelding

Even een BOV van Akra om te testen.

Smiley, geweldig, hartstikke bedankt, hier ga ik weer iets verder mee komen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Bailey . LUIDDDDDDDDDDDD 8)
captain slow
Daan

Bericht door Daan »

Ik zal zo eens naar je log kijken... Eerst ff kantoor afsluiten.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

timmyboy55 schreef:Blow off valve werkt nu redelijk. Blaast af wanneer nodig maar ik hoor onder boost een beetje lucht ontsnappen.

Tim,

Het juist tunen van je blok, zeker na zo'n turbo ombouw, doe je niet "even" en kost gewoon tijd en moeite. En ga zeker geen dingen uitproberen waarvan je niet zeker weet wat je aan het doen bent, want een blok kan zeer snel kapot gaan door teveel knock of verkeerd brandstofmengsel.
Je moet voor hjezelf ook een beetje logische volgorde gaan aanhouden en zeker het volgasgedeelte even helemaal vergeten:
- Veilige basismap inladen en de parameters controleren voor jouw motorconfiguratie (MAP sensor, fuel regulator instelling, injectoren etc.)
- In closed loop / narrowband sensor het OBD fuel learn verhaal helemaal afwerken totdat je fueltrims goed blijven. Dit kost veel tijd en je moet vooral van je volgasvoet afblijven want je wilt beter geen boost draaien in closed loop!! (Smiley e.a. kunnen je vertellen hoe je dan zon geleerde mapping 'verder kan smoothen etc.) Ook check je gelijk of je niet ergens knock spikes hebt, want die killen je motorblok.
- Nadat dat helemaal gereed is kun je pas het volgas gedeelte gaan afspelen met de wideband sensor. Zie OBD manual en uiteraard moet hiervoor je turbodruk etc. dan ook goed ingesteld zijn. Ook hier gelijk checken op knock.
- Nadat de closed loop en volgas fuelling zijn afgesteld kun je met de voorontsteking gaan optimaliseren, maar hier moet je heel voorzichtig mee zijn dat je geen extra knock introduceert. Ontsteking kun je pk's mee winnen, maar kost VEEL tijd en moeite...

:yes:
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

Hey Daan, spring eens binnen bij de Timmy voor z'n tuning :yes: 8)
captain slow
Daan

Bericht door Daan »

tibby schreef:Hey Daan, spring eens binnen bij de Timmy voor z'n tuning :yes: 8)
.... ff 2,5 uur rijden :bangin:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Tim komt gewoon even naar Goes.
Wip ik ook even langs voor koffie.
En voor Tibby een biertje natuurlijk :yes:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Daan

Bericht door Daan »

Waarom heb je niet gedaan wat er gezegd (... en geschreven) wordt?
Heb je een idee wat dit is of betekend?

Afbeelding
im komt gewoon even naar Goes.
Wip ik ook even langs voor koffie.
En voor Tibby een biertje natuurlijk :yes:
Staat allemaal klaar :wink:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Daan

Bericht door Daan »

Waarom de AFR correctie zo drastisch? Wat was hier je bedoeling?

Afbeelding
Opel Speedster 2.2 Turbo
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Rijdt Tim nu met jouw basismap erin??
Dan is het wel heel belangrijk dat ie jouw settings overneemt ja, vooral die fuelpressure correct aansluiten. :bag:
Plaats reactie