Na iets meer kilometers met de gehackte software te hebben gereden, kan ik stellen dat in mijn specifieke geval het karakter van de motor beslist veranderd is: sportiever!
Ik heb destijds inlaat en uitlaat in één keer veranderd, wat een redelijke grote verbetering was, maar waar ik eigenlijk toch iets meer van had verwacht.
Nu Peter de software geoptimaliseerd heeft voor deze set-up, komen de upgrades maximaal tot hun recht, is het karakter van de motor vooral verbeterd en licht veel meer in lijn van wat de Speedster is: een sportauto. Die zich prima thuis voelt in de hoge toerentallen. (vermogenspiek ligt nu rond de 6328rpm)
Het is bijna verslavend om tot 7000 door te trekken. En hij blijft door trekken tot de begrenzer! Tijd dus voor een shift light!
Uit het uilaten draadje:
Dominique schreef:Wanneer je zowel uitlaat als inlaat traject hebt verbeterd, zijn de veranderingen te groot om nog door de standaard zelf-lerende ecu optimaal ingeregeld te kunnen worden. De ECU zal de motor 'terug-tunen' door ontstekingtijdstip later te zetten. Feitelijk beperkt de ECU dus de volledige vermogenswinst van de aanpassing. Dat is vreselijk!
Wat er feitelijk gebeurt bij het hacken:
Peter zijn software leert tijdens een uurtje rijden wat de optimale hoeveelheid brandstof is voor elk toerental bij elke pedaalstand. Daar heb je echt een uur voor nodig. En een volle tank
Deze gegevens worden jouw standaard mapping. Volledig op maat dus, voor de huidige set-up. De fabrieksmapping wordt hiermee vervangen.
Vervolgens worden tijdens 'vermogensmetingen' gegevens gelogd, om te kijken in hoeverre de ECU bijregeld, dat is normaal gesproken minimaal, en om te controleren of tijdens deze vollast sesies het mengsel niet te arm staat.
Uit de gegevens van mijn vollast sessie bleek bijvoorbeeld, dat de injectoren bij een bepaald toerental maximaal inspoten. Deze injectoren zouden geschikt moeten zijn voor motoren tot ongeveer 200pk. Je zou dus kunnen stellen dat mijn Speedster met de huidige aanpassingen nu gewoon 200 pk heeft. Volgens Peter zit ik daar iets boven.
Ik ben vanmiddag weer een rondje gaan rijden om uit te zoeken wat er nog meer veranderd is.
Iets subtieler maar toch waargenomen: de motor 'pakt' eerder!
Verder loopt de motor soepeler, vetter als het ware, met de oude mapping heeft hij arm gelopen waardoor de ontbranding heter was. Misschien is dat wel de reden dat het dempingsmateriaal uit de uitlaat gebrand is.
Mijn conclusie is doordat deze upgrade alle overige aanpassingen die de verbranding beinvloeden optimaliseerd, vermogenswinst voor de hand ligt en daarnaast wellicht belangrijker, ook zorgt dat de motor heel blijft.
EEN AANRADER!