2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Co'tje »

Maik schreef:Over een tijd gaan er rigoureuzere dingen gebeuren met het torretje, waaronder andere nokkenassen, balansassen eruit, grotere injectoren. Misschien dat ik dan nog wel eens een vermogensmeting (laat) doen. Dan moeten wel alle mods echt lekker samen gaan werken...
Verwacht je dat de nieuwe injectoren ook aangestuurd kunnen worden met de ECU-remap? En heb je al een keuze gemaakt qua nokkenas?

Wel goed om te lezen dat je dit allemaal in gang zet, ik heb hetzelfde plan voor ogen. Misschien alleen ook een andere koppeling en lichter vliegwiel.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen! Je gaat ons toch wel op hoogte houden he :)
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Bij mij gaat er ook zeker een lichter vliegwiel in, andere koppeling dan ook wel, alleen weet ik niet of dat dan een andere dan de OEM gaat worden.
En er schijnt GEEN injector met grotere opbrengst te vinden te zijn die wel kan praten met de ECU, dus helaas... daar moet dan ook weer wat op verzonnen worden. En ik heb zo'n idee.... :wink:
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Volgens mij wel Maik. Bij een compressor ombouw nemen ze voor die reden de injectoren van de Turbo weet niet of en hoe ze de ECU software hebben aangepast.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Maik schreef: En er schijnt GEEN injector met grotere opbrengst te vinden te zijn die wel kan praten met de ECU, dus helaas... daar moet dan ook weer wat op verzonnen worden. En ik heb zo'n idee.... :wink:
:?: :?:

Mits het eenzefde soort injector (hoogohmig/laagohmig) is moet dit geen enkel verschil in aansturing maken. Je grootste probleem is ie erin moet passen qua afmetingen, spraypattern en een passende stekkerverbinding.
Rij nu zelf met Z20LET injectoren (SC), maar je zou bv. ook de standaard LSJ exemplaren kunnen nemen.
Maik

Bericht door Maik »

Dat zou heel mooi zijn natuurlijk :)
Ik begreep echter van onze ECU expert (Peter) dat de ECU (lees: software) voor "grotere" injectoren wel degelijk aangepast moest worden... Aan Peter dus om hier wat verder op in te gaan :wink:
Afbeelding
stefan

Bericht door stefan »

wat DUURT wachten lang :lol: :lol:
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef:Dat zou heel mooi zijn natuurlijk :)
Ik begreep echter van onze ECU expert (Peter) dat de ECU (lees: software) voor "grotere" injectoren wel degelijk aangepast moest worden... Aan Peter dus om hier wat verder op in te gaan :wink:
Komt wel goed, samen met de 68mm gasklep :) Ik heb er al het vertrouwen in :)

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Maik schreef:Dat zou heel mooi zijn natuurlijk :)
Het lijkt me inderdaad wel logisch dat er e.e.a. aangepast moet worden. Als deze ECU een beetje hetzelfde werkt als bv. de LSJ's P12 of een Saab Trionic T7, dan zal er ergens een injector constante moerten staan waarmee de ecu de openingstijd berekend.

(Voor de nieuwsgierigen staat hier nog een hele mooie en uitgebreide beschrijving hoe een moderne ECU werkt en getuned kan worden; in dit geval van een Saab T7=>
http://trionic.mobixs.eu/T7/Trionic%207.pdf )
Dominique

Bericht door Dominique »

Na iets meer kilometers met de gehackte software te hebben gereden, kan ik stellen dat in mijn specifieke geval het karakter van de motor beslist veranderd is: sportiever! :twisted:

Ik heb destijds inlaat en uitlaat in één keer veranderd, wat een redelijke grote verbetering was, maar waar ik eigenlijk toch iets meer van had verwacht.
Nu Peter de software geoptimaliseerd heeft voor deze set-up, komen de upgrades maximaal tot hun recht, is het karakter van de motor vooral verbeterd en licht veel meer in lijn van wat de Speedster is: een sportauto. Die zich prima thuis voelt in de hoge toerentallen. (vermogenspiek ligt nu rond de 6328rpm) :lol:
Het is bijna verslavend om tot 7000 door te trekken. En hij blijft door trekken tot de begrenzer! Tijd dus voor een shift light! :wink:

Uit het uilaten draadje:
Dominique schreef:Wanneer je zowel uitlaat als inlaat traject hebt verbeterd, zijn de veranderingen te groot om nog door de standaard zelf-lerende ecu optimaal ingeregeld te kunnen worden. De ECU zal de motor 'terug-tunen' door ontstekingtijdstip later te zetten. Feitelijk beperkt de ECU dus de volledige vermogenswinst van de aanpassing. Dat is vreselijk! :evil:
Wat er feitelijk gebeurt bij het hacken:
Peter zijn software leert tijdens een uurtje rijden wat de optimale hoeveelheid brandstof is voor elk toerental bij elke pedaalstand. Daar heb je echt een uur voor nodig. En een volle tank :wink:
Deze gegevens worden jouw standaard mapping. Volledig op maat dus, voor de huidige set-up. De fabrieksmapping wordt hiermee vervangen.
Vervolgens worden tijdens 'vermogensmetingen' gegevens gelogd, om te kijken in hoeverre de ECU bijregeld, dat is normaal gesproken minimaal, en om te controleren of tijdens deze vollast sesies het mengsel niet te arm staat.

Uit de gegevens van mijn vollast sessie bleek bijvoorbeeld, dat de injectoren bij een bepaald toerental maximaal inspoten. Deze injectoren zouden geschikt moeten zijn voor motoren tot ongeveer 200pk. Je zou dus kunnen stellen dat mijn Speedster met de huidige aanpassingen nu gewoon 200 pk heeft. Volgens Peter zit ik daar iets boven.

Ik ben vanmiddag weer een rondje gaan rijden om uit te zoeken wat er nog meer veranderd is.
Iets subtieler maar toch waargenomen: de motor 'pakt' eerder!
Verder loopt de motor soepeler, vetter als het ware, met de oude mapping heeft hij arm gelopen waardoor de ontbranding heter was. Misschien is dat wel de reden dat het dempingsmateriaal uit de uitlaat gebrand is. :roll:

Mijn conclusie is doordat deze upgrade alle overige aanpassingen die de verbranding beinvloeden optimaliseerd, vermogenswinst voor de hand ligt en daarnaast wellicht belangrijker, ook zorgt dat de motor heel blijft. EEN AANRADER!
Afbeelding
Dennizz

Bericht door Dennizz »

Je rijdt nu 1 op 8 :wink:

Klinkt allemaal goed :) Mijn tijd komt nog wel....
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Peter zijn software leert tijdens een uurtje rijden wat de optimale hoeveelheid brandstof is voor elk toerental bij elke pedaalstand. Daar heb je echt een uur voor nodig. En een volle tank Wink
Deze gegevens worden jouw standaard mapping. Volledig op maat dus, voor de huidige set-up. De fabrieksmapping wordt hiermee vervangen.
Als het allemaal zo "simpel" is waarom zijn de ECU dan niet zo slim "af-fabriek". Die moeten tenslotte ook in allerlei omstandigheden zo optimaal en veilig mogelijk werken. Denk aan extremen hitte, kou en hoogtes.
Maik

Bericht door Maik »

Nou, Piet, zo slim is hij dus wel!
De ECU kan bij een standaard motor die dingen dus ook zelf bijregelen. Maar als jij met wat hardware aanpassingen zeg 40pk erbij knutseld, dan moet hij teveel bijregelen, daar zijn de correctietabellen dan te beperkt voor. Niet gek natuurlijk, want GM gaat zijn computers niet geschikt maken voor als 1 of andere gek de motor gaat tunen.
Bij een standaard motor regelt de ECU dus hier een daar een procentje bij, of af, maar de standaard map is zo ongeveer goed.
Dus stel dat de ECU met een standaard mapping en motor bij rijden in de bergen -5% regelt, en op een koude droge winterdag +5%, dan is dat gewoon goed en zo zou het ook horen.
Maar als je de motor 25% opvoerd, dan moet een ECU met standaard mapping bijregelen van +20% tot +30%, maar dat gaat erg rottig als de standaard mapping een maximum bijregeling van maar +25% toestaat :wink:
Peter laat dan dus eerst de ECU zelf een "standaard" 0% mapping leren, waarna de ECU daarna dus gewoon weer een paar procentjes + en - kan regelen, al naar gelang de omstandigheden....
Daarbij komt ook nog eens het verhaal van het verschuiven van de toerenbegrenzer, wat ook niet zo heel eenvoudig is. Daar moeten extra cellen voor worden aangemaakt (weet niet of ik dit helemaal goed zeg, maar ongeveer wel als het goed is :wink: ).

Vanmiddag is mijn tomaatje aan de beurt :)
Afbeelding
stefan

Bericht door stefan »

@ maik

PESTKOP :lol:

grt stefan
Dominique

Bericht door Dominique »

Die slimme ECU kan maximaal tot 25% bij regelen. Dit is voor de omstandigheden die Piet schetst normaal gesproken meer dan voldoende. Indien er op een standaard motor meer als 25% bij geregeld moet worden kun je best stellen dat er iets ongebruikelijks aan de hand is.

Die 25% slimmigheid blijft overigens gewoon gehandhaafd. Dat is het mooie van dit concept.
Je kunt het zien als dat het 0-punt voor de bijregeling verlegd is naar wat als ideaal qua vermogen voor mijn motor geldt.

succes vanmiddag Maik :wink:
Laatst gewijzigd door Dominique op 12 sep 2009 9:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Dus je zou dan meerdere inleer sessie nodig hebben als je boven die 25% gaat anders maakt het 0,0 uit als ik jullie goed begrijp want de standaard software regelt het tenslotte zelf al bij. Het is alleen als de ECU gereset word dat je weer begint met de standaard mapping dan het dan mooi is dan er een nieuwe standaard mapping is.
Plaats reactie