Pagina 13 van 20
Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 11:15
door Speedster4Fun
Ik snap dat je rustig naar huis reed gisteren, maar merk je al verschil?
En welkom bij het kleine Harrop SC groepje

Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 11:50
door Daan
Kijk eens aan
Weer 50pktjes erbij? Als het allemaal afgesteld is wil ik graag eens een rondje meerijden!
Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 12:36
door Smiley
Speedster4Fun schreef:Ik snap dat je rustig naar huis reed gisteren, maar merk je al verschil?
Minder fel dan de M62 met de 3" pully. Maar heb nog niet fel doorgetrokken.
Ben met een aangepaste M62 basemap naar huis gereden, dus heb nog wat te knutselen. (ook lek ik ergens bij koude start)
Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 13:42
door Smiley
Wat betreft de gedane aanpassingen:
De 2.5 bar tmap sensor past niet meer op de standaard plek met een harrop erop.
Je moet er een schuin stuk afsnijden, en de sensor schuin monteren.
De injectoren die ik heb gebruikt zijn van het type bosch EV14.
(links de vxr's, en rechts de EV14's. De gaatjes zijn er met paint ingezet. Was niet te fotograferen)
Het spraypatroon van de EV14's zorgt ervoor dat ze recht op de fuelrail gemonteerd moeten worden.
De linker 3 gaatjes spuiten in het ene deel van de kamer, en de rechter in de andere.
De rail die ik gebruikt heb is van de Z20NET, waar een 3 bar fuel pressure regulator opzit. (standaard Z22SE is 3.8 bar)
Bij deze rail zitten een paar verhogingblokjes, waarmee de rail verder van het blok komt.
Dit is omdat de EV14's iets langer zijn, en ik ze niet te diep in het blok wil hebben.
Omdat de injectoren zelf nu niet meer in het blok afdichten, zijn er spacers tussen gezet. (uit de GM ACDelco kit 217-2762)
De gedachte achter de 3 bar fpr is minder druk, dus minder rondpompende benzine. (dus minder kans op het opwarmen ervan)
Mocht het niet lukken, zet ik de standaard 3.8 bar versie terug.
Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 14:24
door Daan
Wat bedoel je precies met dat spraypatroon i.r.t. de fuelrail?
Als het spraypatroon belangrijk is, hou er dan rekening mee dat deze wijzigt als je meer brandstofdruk toepast (3,8 bar).
Doorgaans wordt een hogere brandstofdruk wel als positief ervaren door een betere verneveling (atomization).
Zit je tmap nu wel geklemt oid?
Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 14:43
door Smiley
Het spraypatroon is alleen van belang dat je liever niet rechtstreeks op de splitsing van je inlet wilt injecteren.
Of dat bij 100% duty cycle nog uitmaakt is een tweede natuurlijk.
Sommige injectoren kun je vrij draaien in de clip (zoals de EV14's) , en sommigen niet. (zoals de siemens 680)
De map sensor zit met dat kleine schroefje nu deels vast.

Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 15:41
door Exmantaa
Stefan bedoelt dat het een twin-spray injector is welke precies op de beide inlaatkleppen spuit. De Siemens is bijv een enkelstraals injector...
Re: Project Saab
Geplaatst: 31 dec 2015 17:37
door Smiley
Ah, ik dacht dat de gaatjes het spraypatroon definieerden, maar enkel versus twin zit gewoon in de injector zelf.
ie, het maakt niet uit hoe je de 680 erin frot, hij spuit altijd recht vooruit?

Re: Project Saab
Geplaatst: 01 jan 2016 11:01
door S. Gonzales
Mooi Stefan!
Je moet natuurlijk wel, want anders kom ik met mijn nieuwe setup (Nitron 46 Pro, dikke ARB en EP discs) misschien wel weer dichterbij.
Veel plezier ermee (en zorg voor een goede mapping).
Re: Project Saab
Geplaatst: 01 jan 2016 11:21
door Smiley
Inderdaad Joop.
Als je me in de bochten loopt op te duwen, kan ik het op de rechte stukken weer goed maken.

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 9:38
door Smiley
Mijn spruitstuk bleek dus inderdaad gescheurd te zijn.
De tikken die dat genereerde bij koude start waren zo hard dat je echt het gevoel kreeg dat er iets mis was met het blok.
Dus mocht er in de toekomst iemand harde tikken hebben bij alleen koude start, en weg na een min of 2. Check je spruitstuk

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 10:54
door timmyboy55
Welk spruitstuk gebruikte je?
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 10:55
door Smiley
Tullett 2.5".
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 11:03
door timmyboy55
Jahoor! het onverwoestbare spruitstuk :O ohjee
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 11:10
door Smiley
Officeel wordt het 2.5" systeem alleen gepositioneerd voor een NA tot 270pk.
Voor de SC wordt het 3" systeem gepositioneerd.
Ik ben ook niet de eerste met een gescheurd tullett spruitstuk.
Daarom wilde ik even melden, dat het zeker niet onverwoestbaar is.
Dus een tullett 2.5" systeem samengevat:
- Het spruitstuk kan wel degelijk stuk.
- De cat kan stuk.
- De ubocht flens is NIET gelijk aan oem, en zit er een paar graden naast. Het past perfect op de tullett demper, maar niet op andere dempers.
(links tullett, rechts oem ubend)
