Hoe het ook precies werkt, het WERKT in ieder geval
Gistermiddag om kwart over 2 bij Peter aangekomen en bijna gelijk de laptop aan de ecu gehangen om de standaard mapping te kopieeren naar Peter z'n laptop.
Ik wilde eigenlijk alle stappen beschrijven maar vind het eigenlijk teveel werk

Is ook eigenlijk een beetje het geheim van de smid
Uiteindelijk een paar "vermogensruns" gedaan (het loggen van het klimmen van het toerental tegen de tijd) om de prestaties te bekijken en de uiteindelijke brandstof/lucht mengsel in te stellen. 1:12.9 bleek het beste te zijn (zoals uiteindelijk bij alle speedsters tot nu toe blijkt te zijn).
De grafiek van bovenstaande metingen staat hieronder. Rood is het vermogen en groen is het koppel, de zwarte lijn is die van Dominique. Tussen de 2 en 4 duizend toeren blijft zijn koppel wat achter, en waar dat aan ligt is moeilijk te zeggen. Sowieso waren de omstandigheden tijdens het meten niet hetzelfde en Dominique heeft een open luchtfilter met 70mm aanzuigbuis en ik een airbox met 80mm buis. Het kan ook aan allerlei andere zaken liggen, elke motor is net weer iets anders bv. Bovenin toeren ligt het echter heel mooi opelkaar
Het pure vermogen en/of koppel kan je niet uit deze grafieken halen, je moet daarom de waardes van de y-as daarom maar vergeten. Het gaat meer om het verloop van je krommes te bekijken (en van auto's onderling te vergelijken) en om te checken of je de auto niet te rijk afstelt. Ook zou je de grafiek iets naar rechts moeten doorschuiven, heeft te maken met hoe de gemiddelden zijn berekend. De abrupte drop zou bij ongeveer 7000rpm moeten zijn. Dat zegt de toerenteller namelijk ook, als je namelijk doortrekt en je naald ietsje (halve mm

) buiten je schaalverdeling komt!

Dat is even wennen, en ik moet nu mijn shift light weer bij gaan stellen, want hij trekt nog als een jekker tot 7000rpm

Tot en met de 3de versnelling kan je wel tot 6900-7000rpm doortrekken voor maximale acceleratie is mijn gevoel. Shiftlight maar naar 6600rpm zetten denk ik...
Het rijden dan. Hij hangt zeker beter aan het gas, maar dat kon ook niet anders nu de basismap helemaal 100% is
Acceleratie: zeker beter geworden, vooral de laatste 1000 toeren zijn leuker

. Waar je vroeger bij 140km/u naar de vierde schakelde omdat je teveel vermogen voelde afbouwen, trek je nu in één streep naar bijna 160km/u
Eens kijken of ik binnenkort eens zin kan maken voor wat metingen met de performancebox...
Peter heeft een puik stukje werk geleverd en je voelt je ook zeer welkom voor een halve dag prutsen aan je autopc'tje

Bedankt Peter!
Tot slot: wat kan wachten lang duren he Stefan?!