Pagina 14 van 32

Geplaatst: 12 sep 2009 10:18
door markv
Hi Piet,

Wat Peter doet is een basis map erin zetten. Afhankelijk van wat er met de motor is gebeurd. Ik gok dat ie bij Dominique die van mij erin heeft gezet. Oftewel, de standaard tabel zit dan al een heel eind in de goede richting, daar zit dan geen 25% meer tussen.

Overigens is de nauwkeurigheid van het zelf bijregelen lang niet zo nauwkeurig als de inleer functie die Peter heeft geschreven. De tabel voor het beregelen is vele malen grover, vooral in het vollast gebied op hoge toeren. Het is ook echt een mechanisme om te corrigeren voor fouten in de motor en/of externe omstandigheden. Maar in het geval van tuning helpt het iig ook om je motor nog enigsinds heel te houden :)

Groeten,

Mark

Geplaatst: 12 sep 2009 11:09
door Piet
Ah Mark, dus een goede basis map is nog steeds van toepassing als de auto getunded is. Dus is het niet zo, als we het verhaal van de injectoren er even buiten houden, dat zoals in mijn geval er een compressor om de motor zit geschroefd dat Peter zijn software een basismap kan aanmaken. Maar als er al een basismap aanwezig zou zijn voor een motor met Compressor zou in theorie deze beter worden bij geregeld door de software van Peter? b.v. als je er opeens een leuke uitlaat onderschroeft.

Geplaatst: 12 sep 2009 11:25
door Speerke
piet schreef:Dus je zou dan meerdere inleer sessie nodig hebben als je boven die 25% gaat anders maakt het 0,0 uit als ik jullie goed begrijp want de standaard software regelt het tenslotte zelf al bij. Het is alleen als de ECU gereset word dat je weer begint met de standaard mapping dan het dan mooi is dan er een nieuwe standaard mapping is.
Er blijkt nogal wat verwarring te zijn betreft de correctie mogelijkheden van onze ECU, hierbij een poging van mijn kant om een en ander wat op te helderen.

Het correctie mechanisme van de ECU werkt altijd en dus niet alleen na een ECU reset. De ECU zal zolang je in geregelde modus (closed loop) rijdt altijd proberen de brandstof voorziening zo goed mogelijk te krijgen. Er zijn echter 2 beperkingen aan dit mechanisme;

Het standaard mechanisme kan niet meten en corrigeren bij volgas. De ECU zal bij volgas omschakelen naar de niet geregelde modus (open loop) en gebruikt dan de correcties welke hij in een ander deel van de map tijdens geregelde modus (closed loop) heeft bepaald.

Het standaard correctie mechanisme is bedoeld voor correcties nodig bij wisselende weersomstandigheden, motor slijtage etc. en werkt hiervoor prima. Dus zolang het karakter van de motor behouden blijft, dus het toerental voor max. vermogen en het koppelverloop gelijk blijft, kan de standaard ECU zichzelf hier nog redelijk aan aanpassen. Het gaat echter mis op het moment dat de vermogens piek en koppelverloop worden verschoven. De oorzaak hiervan is dat de ECU alleen grote gebieden in een keer kan aanpassen en geen aanpassingen per brandstof cell kan doen. Het kan dus best zo zijn dat voor een modificatie (zoals het 2.4 inlaat spruitstuk) de brandstof correctie nodig bij 3500 toeren volgas 5% is en de correctie nodig bij 6000 toeren volgas 20% is. Voor beide toerentallen gebruikt de ECU dezelfde correctie waarde. Dit betekent dat als je het laatste half uur veel met 3500 toeren hebt gereden en vervolgens volgas naar de 6000 toeren doortrekt, de ECU maar 5% zal corrigeren voor het gehele toeren gebied van 3500-6000 rpm.

Na de custom remap is de ECU dus voorzien van nieuwe basis mappen, de ECU hoeft dan ook niet meer opnieuw in te leren als de accu klem los is geweest. Het is dan meteen goed omdat de ECU dan weer begint met de nieuwe basis tabellen. Overigens blijft het correctie mechanisme gewoon werken en hoeft dus dan alleen maar te corrigeren voor zaken waarvoor het is bedoeld.

Ik hoop dat bovenstaande wat meer helderheid brengt :?

Mvg,
Peter

Geplaatst: 12 sep 2009 15:24
door Piet
Duidelijk Peter.

Geplaatst: 12 sep 2009 16:07
door Manta79
Ik vind het altijd fijn om iets te begrijpen ;-)

Speerke, de nieuwe basismappen zijn dus afhankelijk van de betreffende auto, neem ik aan ? Hoe maak je deze aan ? De ECU is dan persoonlijk geworden en niet meer seriematig?

En ik denk nu te snappen dat de punten waarom heen geregeld word, vastgelegd zijn in je "eigenste" geoptimaliseerde basismappen ?

Ries

Geplaatst: 12 sep 2009 20:52
door Speerke
De basis mappen waarmee de remap wordt begonnen zijn inderdaad van een setup welke het meest in de buurt komt van de setup van de te mappen auto, maar dit maakt eigenlijk niet zo heel veel uit je zou ook gewoon met de standaard mapping kunnen beginnen.
Het inleren gebeurt in het RAM geheugen. Zodra het inleren klaar is, worden de basis mappen in het flash geheugen vervangen door deingeleerde mappen en zijn dit dus de nieuwe basis mappen voor de ECU. De ECU is dan inderdaad persoonlijk geworden, er zal geen tweede ECU zijn met dezelfde mapping.

Geplaatst: 13 sep 2009 7:23
door Maik
Hoe het ook precies werkt, het WERKT in ieder geval :)
Gistermiddag om kwart over 2 bij Peter aangekomen en bijna gelijk de laptop aan de ecu gehangen om de standaard mapping te kopieeren naar Peter z'n laptop.
Ik wilde eigenlijk alle stappen beschrijven maar vind het eigenlijk teveel werk :lol: Is ook eigenlijk een beetje het geheim van de smid :wink:

Uiteindelijk een paar "vermogensruns" gedaan (het loggen van het klimmen van het toerental tegen de tijd) om de prestaties te bekijken en de uiteindelijke brandstof/lucht mengsel in te stellen. 1:12.9 bleek het beste te zijn (zoals uiteindelijk bij alle speedsters tot nu toe blijkt te zijn).
De grafiek van bovenstaande metingen staat hieronder. Rood is het vermogen en groen is het koppel, de zwarte lijn is die van Dominique. Tussen de 2 en 4 duizend toeren blijft zijn koppel wat achter, en waar dat aan ligt is moeilijk te zeggen. Sowieso waren de omstandigheden tijdens het meten niet hetzelfde en Dominique heeft een open luchtfilter met 70mm aanzuigbuis en ik een airbox met 80mm buis. Het kan ook aan allerlei andere zaken liggen, elke motor is net weer iets anders bv. Bovenin toeren ligt het echter heel mooi opelkaar :)
Het pure vermogen en/of koppel kan je niet uit deze grafieken halen, je moet daarom de waardes van de y-as daarom maar vergeten. Het gaat meer om het verloop van je krommes te bekijken (en van auto's onderling te vergelijken) en om te checken of je de auto niet te rijk afstelt. Ook zou je de grafiek iets naar rechts moeten doorschuiven, heeft te maken met hoe de gemiddelden zijn berekend. De abrupte drop zou bij ongeveer 7000rpm moeten zijn. Dat zegt de toerenteller namelijk ook, als je namelijk doortrekt en je naald ietsje (halve mm :wink: ) buiten je schaalverdeling komt! :shock: Dat is even wennen, en ik moet nu mijn shift light weer bij gaan stellen, want hij trekt nog als een jekker tot 7000rpm :) Tot en met de 3de versnelling kan je wel tot 6900-7000rpm doortrekken voor maximale acceleratie is mijn gevoel. Shiftlight maar naar 6600rpm zetten denk ik...

Afbeelding

Het rijden dan. Hij hangt zeker beter aan het gas, maar dat kon ook niet anders nu de basismap helemaal 100% is :)
Acceleratie: zeker beter geworden, vooral de laatste 1000 toeren zijn leuker :) . Waar je vroeger bij 140km/u naar de vierde schakelde omdat je teveel vermogen voelde afbouwen, trek je nu in één streep naar bijna 160km/u :shock: 8)
Eens kijken of ik binnenkort eens zin kan maken voor wat metingen met de performancebox...
Peter heeft een puik stukje werk geleverd en je voelt je ook zeer welkom voor een halve dag prutsen aan je autopc'tje :wink: Bedankt Peter!

Tot slot: wat kan wachten lang duren he Stefan?! :lol:

Geplaatst: 13 sep 2009 7:52
door allen
Mooi! Volgende week een lange neus trekken naar die Exigerijders Maik. Ik biets vast een ritje in die Speedster. Of misschien beter niet doen. Straks krijg ik nog spijt... :roll:

Geplaatst: 13 sep 2009 8:51
door Dennizz
Ik begrijp wel hoe het werkt en heb even een heel simpel tekeningetje gemaakt zodat het voor iedereen duidelijk is. Het is een stuk complexer in het echt, maar het geeft wel een idee hoe het werkt.

Afbeelding

De onderste zwarte lijn is de basis map van de ECU -> 150 pk. De ecu kan zelf 25% meer of minder brandstof inspuiten, net wat nodig is qua weer omstandigheden of tuning.

Stel je hebt alles veranderd: inlaat en uitlaat zal de ECU waarschijnlijk altijd 25% extra brandstof inspuiten op zijn basis map. Hierdoor kom je op maximaal 175 pk uit. Eigenlijk heb je wel 50% meer nodig, maar dat kan de ECU niet.

Nu wordt er een nieuwe basis map aangelegd -> 200 pk. Nu kan het zijn als je alles hebt aangepast inlaat en uitlaat dat er bovenop de nieuwe 200 pk standaard map nog eens 10% brandstof bij moet, waardoor je op 210 pk uitkomt. Misschien wel 5% minder zodat je op 195 pk uitkomt.

De ECU tuning heeft dus op een geheel standaard motor geen zin. Aangezien de ecu op een standaard auto nooit meer dan 25% hoeft bij te regelen en dus werkt binnen zijn bereik.

De oude basis lijn is een "simpele" lijn. Die berekent een coorectie in % bij volgas. Bij een beetje gas meet hij hoeveel brandstof er nodig is ipv berekenen. Bij volgas berekent (ipv meet) hij de correctie in% . Dit is natuurlijk niet ideaal.

De nieuwe basis lijn is complexer/beter. Iedere gasstand (van niets tot volgas) wordt/werd gemeten. Zodat er altijd de beste verbranding is. Iets praktisch meten is beter dan theoretisch bedenken, aangezien theorie en praktijk niet altijd overeenkomen.

Volgens mij is dit wel redelijk jip en janneke taal uitgelegd. Niet helemaal volledig maar geeft wel aan hoe het ongeveer zit.

Mocht ik het nou niet begrijpen en verkeerd heb uitgelegd zeg het even :oops: Dan wis ik weer alles :wink:

Geplaatst: 13 sep 2009 8:57
door Dennizz
@Maik/Dominque, zoals nu op de grafiek te zien is hebben jullie ongeveer 170 pk aan het achterwiel en dus 200 pk op de krukas, gerekend met 15% vermogens verlies?

Geplaatst: 13 sep 2009 9:01
door Manta79
Volgens mij is het niet de PK's die de basis zijn maar de setup van de auto..

"jouw" 150PK zou zijn een standaard 2.2i speedster

en "jouw" 200PK nieuwe basimap -> bijv 2.2i + 2.4i manifold + andere uitlaat + 70mm aanzuigbuis +K&N
of
en "jouw" 200PK nieuwe basimap -> bijv 2.2i + 2.4i manifold + andere uitlaat + nokkenas
of
of

Geplaatst: 13 sep 2009 9:13
door Dennizz
Manta79 schreef:Volgens mij is het niet de PK's die de basis zijn maar de setup van de auto..

"jouw" 150PK zou zijn een standaard 2.2i speedster

en "jouw"
of
en "jouw" 200PK nieuwe basimap ->
of
of
De grafiek is erg simpel en absoluut niet volledig

De 150 basis lijn heb je dus met al die aanpassingen (bijv 2.2i + 2.4i manifold + andere uitlaat + nokkenas) ook! Alleen zal die constant 25% + worden bijgeregeld. Wat nooit meer zal worden dan 175 pk!
Met een volledige standaard speedster heb je ook de 150 basis lijn, maar zal de ecu misschien 0% worden bijgeregeld. Wat dus op 150 pk uitkomt.

Pas na de ECU tuning krijg je een nieuwe "200pk" basis map, die vervolgens ook 25% + en - kan worden bijgeregeld.

(mijn stelling is: het is dus op een gegeven moment zinloos om te blijven tunen, aangezien de ECU de beperkende factor is. Netals de brandstofinjectoren die hebben ook een max doorlaat.)

Geplaatst: 13 sep 2009 9:21
door Maik
Dennizz schreef:@Maik/Dominque, zoals nu op de grafiek te zien is hebben jullie ongeveer 170 pk aan het achterwiel en dus 200 pk op de krukas, gerekend met 15% vermogens verlies?
Zoals ik al in mijn verhaal zei, vergeet die "pk's" die daar langs de y-as staan! :lol:
Hoeveel het precies is zou je moeten meten met een bank of met een goede "acceleratiemeter", zoiets wat Mark heeft.
Peter maakt bovenstaande grafiek vrij ruw, uit wat meetwaarden tijdens het rijden. Wat hierbij bv niet is meegenomen, is rolweerstand en luchtweerstand :idea:
De beste "gok" (de engelsen hebben hier een mooie term voor: educated guess) van Peter is "meer dan 200pk" aan de krukas.

De aanzuigbuis schijnt niets uit te maken. Peter rijdt nog met zijn standaard rietje en heeft dus pk's genoeg, zelfs meer koppel onderin dan Mark heeft bv... Maar je moet eigenlijk altijd zelf zo'n soort buis fabrieken als je zelf een aftermarket luchtfilter monteerd. En dan kan je net zo goed net even wat ruimer gaan qua doorlaat, 70mm bv (ik heb zelf 80mm, maar dat is echt overkill en past eigenlijk niet zo goed...).

En Dennis, wat jij stelt dat het geen zin heeft om een standaard speedster te laten remappen ben ik niet helemaal met je eens. De speedster staat standaard bv al iets rijker (te rijk zou je kunnen zeggen). Voor de rest weet je nooit of de basismap ECHT goed staat ingesteld op de motor zoals die uit de fabriek is gekomen. Geen enkele motor is 100% hetzelfde.

Geplaatst: 13 sep 2009 9:21
door Dominique
Dennizz schreef:@Maik/Dominque, zoals nu op de grafiek te zien is hebben jullie ongeveer 170 pk aan het achterwiel en dus 200 pk op de krukas, gerekend met 15% vermogens verlies?
Maik schreef:Het pure vermogen en/of koppel kan je niet uit deze grafieken halen, je moet daarom de waardes van de y-as daarom maar vergeten. Het gaat meer om het verloop van je krommes te bekijken



Tevens worden een aantal zaken bij de berekende grafiek niet meegenomen, zoals rolweerstand en luchtweerstand. De grafiek zou eigenlijk steiler moeten zijn.

(edit)LOL, dubbel antwoord :lol:

Geplaatst: 13 sep 2009 9:22
door stefan
@ maik

SLECHT karakter :lol: :lol:








tot donderdag 8)