Pagina 14 van 20
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 13:01
door tibby
Spruitstukken, katalysators, tjonge tjonge,.....
Waarom Borbotta eens niet proberen Timmy???? Spruitstuk kost minder dan een Tullet en past 1 op 1 op de oem flenzen....
Botter tuning maakt ook spruitstukken.
Zelfs Frank Janssens, mocht het stuk gaan komt hij persoonlijk af

Service is top maar voor wat hoort ook wat

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 13:54
door Daan
Kappotte/smeltende cat's en gescheurd manifold => Wat voor uitlaatgastemperaturen blazen jullie ??
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 14:17
door Smiley
Mijn acoustafill ZT1 heeft een rating tot 850 graden, en die blaas ik er in 2 trackdagen uit.
Dus best wel warm denk ik
http://www.youtube.com/watch?v=bjtmihf5LYQ
Zoiets misschien?

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 14:24
door Daan
Dan zou ik het daar eens gaan zoeken. EGT sensor in je manifold proppen en meten.
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 14:30
door Smiley
Wikipedia zegt dat dat old skool is Daan
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_g ... ture_gauge
Wideband is het helemaal

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 14:41
door timmyboy55
Nou vind ik het niet meer zo gek dat ik 2 spruitstukken gesloopt heb...... En dan heb ik nog niet eens een SC of Turbo....
@Tibby, Ik ben eigenlijk wel tevreden over de teruggeplaatste OEM spruitstuk.. iets minder vermogen, maar wel een hele klap stiller!! Hopelijk deze maand een katloze 3 inch uitlaat laten bouwen door JM Tuning zodat wanneer ik ooit die turbo ga bouwen

ik alvast een mooie uitlaat heb om het vermogen kwijt te kunnen! en er dus een turbo spruitstuk a la Daan op moet.
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 14:53
door tibby
Daan gaat z'n werk hebben, staan er nog in de wachtrij

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 14:58
door Daan
Ik zal zo wikipedia even aanpassen, dan is dat ook waarheid
Je EGT is mede (of helemaal) afhankelijk van je A/F ratio. Als je enkel met wideband tuned (en dat doet bijna iedere amateur tuner en zelfs "proffesionals") tune je naar mijn idee op basis van knock en timing en kan 11.8 A/F wel je doel zijn voor optimaal vermogen, maar je weet niets over je EGT's. Wellicht dat het voor je EGT wel beter is om 11.3 A/F te draaien.
Voor mij ook nog wat grijs gebied maar wel belangrijk. Als je ziet dat de Z20LET treshhold ca. 790C is (turbo vuistregel eens gelezen ca. 850-900C) en jij blaast al 850C spul uit je einddemper...
Zou ook ergens wel een antwoord kunnen zijn waarom SC'ers problemen hebben met spullen waar anderen massaal geen problemen lijken te hebben.
Interessant
@Tibby: Ik ben er mee bezig

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 15:12
door Smiley
Daan schreef:Zou ook ergens wel een antwoord kunnen zijn waarom SC'ers problemen hebben met spullen waar anderen massaal geen problemen lijken te hebben.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen trackrijden, en de rondjes om de kerk die jij ermee gaat doen
Turbo trackrijders krijgen ook een boel stuk hoor.
Interessant
Dat wel ja. Over EGT heb ik nog nooit iemand gehoord tot nu toe.
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 15:36
door Daan
...met al die kasseien hier in het dorp wordt er weinig rond de kerk gereden

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 15:39
door Smiley
De demper vulling wordt er in zijn geheel uitgeblazen.
Dus of dat puur door de hitte komt is niet 100% zeker.
Eigenlijk een van de grotere mysteries in tullett demper land.
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 17:47
door timmyboy55
Jelmer heeft tegenwoordig nieuwe soorten dempers, misschien dat proberen?
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 17:52
door Smiley
Doe eens een linkje Tim, want ik ken geen Jelmer.
Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 18:02
door Exmantaa
Vergeet ook het ontstekingstijdstip niet bij de EGT's...
(BIj Freddy Cane eens een Astra op de rollenbank gezien waar voor een test de ontsteking later werd gezet... De halve uitlaat gloeide oranje op...

)
Bij een SC schijnt het ook vooral de drukpulsen i.c.m temperatuur te zijn. Een turbo is daarbij toch heel wat vriendelijker voor een uitlaat.

Re: Project Saab
Geplaatst: 03 feb 2016 19:49
door speedster
Heb het weekend zitten kijken naar een CT uitlaat en nu komen jullie hiermee.
Maak het niet makkelijker.