Pagina 14 van 26

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 22:15
door Exmantaa
7 graden Knock Retard... :wacko:
Eerst maar eens de ontsteking daar terugschroeven dan naar een veiligere waarde (15° ofzo) en vandaar weer verder werken. Hoe is je AFR eigenlijk ingesteld bij je max boost gebied? Je turbo zal er een stuk harder inkomen dan een SC. En gewoon een 2.2 blok met de standaard compressie toch?

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 22:21
door Daan
Ja stock 2.2. Target afr is 11.8:1. Hij loopt nu 11.6.
Dat inkomen klopt wel ja, bijna aan/uit knop qua vermogen. Eigenlijk geen turbogat.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 22:30
door S. Gonzales
Heb je ook gemeten wat je max. boost is?
Ah.....ik las het.....je zit dus aan 0.45 max?

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 22:38
door Daan
Groene lijn tweede plaatje. Max 0,84 bar en valt terug naar 0,6 bar na 3500rpm. Dit zou normaliter pas na de 5000rpm moeten gebeuren bij deze turbo.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 22:56
door Smiley
Exmantaa schreef:7 graden Knock Retard... :wacko:
Ik ben een goede 2e :mrgreen:
Afbeelding

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 22:59
door S. Gonzales
Nog even ter overweging: ik ben een keer op het verkeerde been gezet bij een meting met een 300pk 2,2.
Gaf een combinatie aan van 'misfire'' en 'pingelen'. Uiteindelijk bleek een slechte ontstekingsmodule de oorzaak.
Na een jaar of 10 hebben ze het wel gehad. Nieuwe erin en het pingel probleem was opgelost. Misschien goed om op terug te vallen als het andere niet de oplossing brengt.
Succes!

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 23:17
door Daan
Ga ik in mn achterhoofd houden, dank je!

@Smiley: Morgen een run doen met de boel meer richting de 15-17 graden. Kijken wat er dan overblijft.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 17 mar 2016 23:49
door Smiley
Die 6.3 graden was een echte uitschieter voor mij :mrgreen:

Mijn klop (1 tot 4 graden) is allemaal geconcentreerd in dit gebied (wat ik nog aan moet pakken)
Afbeelding

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 18 mar 2016 8:11
door Daan
Zo, ik heb weer geslapen en kan weer nuchter naar mn gegevens kijken.
Ik denk niet dat de boost wegzakt, ik denk dat ik een boostspike heb. Stock wastegatedruk is 0,45 bar dus de wastegate houd wel druk vast op 0,6 bar (heel mooi zelfs tot hoog in de toeren).

1. Boostlek controleren.
2. Vacuumslangen zo kort mogelijk maken.
3. Timingmap aanpassen.
4. Testen
5. Een electronische boostcontroller installeren. Reguleert zelf de boost en werkt altijd.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 18 mar 2016 10:19
door tibby
Daan schreef:Zo, ik heb weer geslapen en kan weer nuchter naar mn gegevens kijken.
Ik denk niet dat de boost wegzakt, ik denk dat ik een boostspike heb. Stock wastegatedruk is 0,45 bar dus de wastegate houd wel druk vast op 0,6 bar (heel mooi zelfs tot hoog in de toeren).

1. Boostlek controleren.
2. Vacuumslangen zo kort mogelijk maken.
3. Timingmap aanpassen.
4. Testen
5. Een electronische boostcontroller installeren. Reguleert zelf de boost en werkt altijd.
Had jij mss een manuele boostcontroler steken? Kon het niet duidelijk zien op de foto?
grtz

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 18 mar 2016 10:28
door Daan
Ja, ik heb een manuele.
Afbeelding

Had gewoon gelijk mn electrische moeten steken maar wilde zo min mogelijk draden door mn auto hebben...
Een manuele hoeft doorgaans geen probleem te zijn hoor, wellicht dat mn lekkage aan de manuele het probleem is (of de lengte van de vacuumslangen). Hoe korter de slang, hoe beter de wastegate reageert.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 18 mar 2016 12:59
door tibby
Daan schreef:...
.......... Hoe korter de slang, hoe beter de wastegate reageert.
Heeft Frank ook bij mij gedaan. Bedoeling is om alles zo kort mogenlijk te houden.......
Ook trouwens de aanzuiging NAAR je turbo. Geeft een vlugger oppakken ervan....Wordt ook voorgeschreven bij Big turbo's een zo kort mogenlijk aanzuigtraject....


grtz en laat de horsies maar komen 8)

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 22 mar 2016 12:00
door Daan
Ben even bezig geweest. Geen significantie boostlek gevonden. Vacuumslangen met 0,5m verkort en timingmap aangepast.
Verkorte slangen gaf geen soelaas en nog steeds boostspike. Dit ga ik oplossen met m'n Greddy profec type-S electronische boostcontroller

Afbeelding

Vervolgens de olielekkage. Dit kan niets anders zijn dan dat er druk wordt opgebouwd in de returnslang. Dit zou normaliter niet mogen omdat de olie onder zwaartekracht wordt afgevoerd uit de turbo.
Ik vermoed dus een obstructie in de nippel op het blok welke te klein is. Nu dus oliepan er weer onderuit en gat uitboren voor een 1/2 NPT aansluiting. Van 10mm doorsnee naar 16mm doorsnee. Kijken wat 'ie doet.

Timingmap aangepast en geen knock meer gemeten. Zit nu rond de 12-13 graden timing.
Volgende week hopelijk meer resultaten.

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 22 mar 2016 12:37
door tibby
tjonge tjonge, komt allemaal weer veel bij te kijken precies :shock:
Hopelijk binnenkort wat rijden ermee :twisted:

Re: D.I.Y. 2.2 Turbo

Geplaatst: 31 mei 2016 21:40
door Daan
Zo... dit topic nadert hopelijk bijna zijn einde.
Olielekkage is opgelost en donderdag naar de APK. Vorige keer met mzzl door de keurig ivm lichtbeeld. Nu wat nog verlaagd vanwege de nitrons dus eens gaan denken wat te doen. Blijkt er gelukkig een stelschroef in de koplampen te zitten en deze waren NIET verroest. Soms zit het ook eens een beetje mee. Lampen op de muur afgesteld en zitten nu binnen de marge.

Als tie goedgekeurd wordt dan de semi'S er onder en mn timing/fuel map afstellen.
Nog een dynoplot en dan is het DIY turboproject wel afgerond denk ik.
Tijd om na 19 maanden garage weer van de speedster te genieten :yes: