Pagina 14 van 28

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 11:11
door Arno
timmyboy55 schreef:Maar een AFR van 13.7 is toch lekker rijk?
Not really..

Een turbo onder boost moet eerder naar de 11.5 tot 11.8 AFR of nog lager.

Een atmosferisch blok onder vollast zit meer naar de 12.5 tot 12.8 AFR en kan potentieel naar de 13 worden geduwd als de uitlaatkleppen en zo dat aankunnen qua temperatuur.

13.7 is onder vollast op een turbo zeer arm en erg slecht voor de motor en de turbo zelf, ook al zou deze niet kloppen.

De uitlaatgas temperatuur loopt enorm snel op wat de uitlaatkleppen kan verbranden, de cylinderkop en pakking kan koken en de lagerunit van de turbo kan makkelijk oververhitten.

Bye, Arno.

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 11:22
door timmyboy55
Dus als ik het goed begrijp stelt OBDTuner deze te arme waarden wel bij wanneer ik die Power runs doe op de wideband...?

Het is dus belangrijk dat ik eerst de GEEN boost (aka goed saai inleer expliciet zonder boost) inleer totdat alle brandstofcellen groen zijn (bijhouden in de tabel met crosshair).
Pas daarna nadat (bijna) alles groen is die powerruns in 2e versnelling zodat de brandstof verhouding op de wideband op een correcte waarde wordt ingesteld door OBDTuner?

Is er nog een noodzaak om de 'ignition and Knock measurement' ergens tussendoor te doen? Of doet deze uberhaupt niks en moet je dit zelf manueel aanpassen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 13:49
door tibby
Hoi Timmy,

Mijn Dbilas kit was geplaatst geweest door Speedequipment te Uithoorn. Hier hadden ze ook verschillende programma's in geladen gehad en ook maar wat testjes uitgevoerd voor te kijken of hij daar goed op liep. Waarschijnlijk ook veel volgas op de snelweg enz.....
Resultaat dat m'n koppaking naar de kloten was. Dat hebben ze nooit vergoed gehad en de schuld bij mij gelegd gehad. Uiteindelijk heeft mij dat grapje meer dan 2500 euro gekost bij Klasen motors voor te herstellen.

Wat ik dus wil zeggen........ Zorg eerst dat je een goed programma erin hebt afgesteld op jou set up....... Daan heeft er een goede basis ingestoken maar AUB stel hem af op jou set up via OBD tuner!
Vergeet niet dat je blok het extreem op z'n kl*ten krijgt als je ermee gaat gek doen. Ook al is het maar enkele keren 'testen' , het kan vlug gedaan zijn!!!!!

Zou jammer zijn als je niet naar m'n bbq komt met je set up omdat hij naar de vaantjes is :cry:

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 14:01
door timmyboy55
Ik doe mn best Tibby, ik lees me helemaal suf met de V2 handleiding en alles wat hier rondom hangt alleen ik kom er gewoon niet uit zelf.. van die dingen waar bij mij het kwartje maar niet wilt vallen... misschien denk ik er ook weer veel moeilijker over dan het is...

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 14:07
door tibby
timmyboy55 schreef:Ik doe mn best Tibby, ik lees me helemaal suf met de V2 handleiding en alles wat hier rondom hangt alleen ik kom er gewoon niet uit zelf.. van die dingen waar bij mij het kwartje maar niet wilt vallen... misschien denk ik er ook weer veel moeilijker over dan het is...
Hahahahahaha, bij mij is het een biljetje dat altijd zweeft......... (zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lang) :wink:
Komt wel inorde.......neem je tijd :yes:

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 14:10
door timmyboy55
tibby schreef:
timmyboy55 schreef:Ik doe mn best Tibby, ik lees me helemaal suf met de V2 handleiding en alles wat hier rondom hangt alleen ik kom er gewoon niet uit zelf.. van die dingen waar bij mij het kwartje maar niet wilt vallen... misschien denk ik er ook weer veel moeilijker over dan het is...
Hahahahahaha, bij mij is het een biljetje dat altijd zweeft......... (zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer lang) :wink:
Komt wel inorde.......neem je tijd :yes:
Ik zou willen dat het biljetje ff kon zweven.. alleen dat zou dus een OBDTuner gebruiker moeten zijn.. (iemand haha?)
Nee dit moet dus op eigen kracht gebeuren (met wat hulp wellicht).
Het is ook wel leuk om het zelf allemaal te kunnen uiteindelijk.. alleen wil dat het met dit vermogen ff heel goed gebeurt en niet door een beginner die niet weet wat hij doet (ik). Zoals gebleken ik al genoeg fouten heb gemaakt door onwetendheid en eigenwijsheid.



Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 15:51
door Exmantaa
Lezen, lezen, lezen...
En niet alleen de OBD manual, maar ook gewoon eens Googlen als je dingen leest ndie je niet direct snapt.
Zoiets als de juiste AFR bij Turbomotoren => http://lmgtfy.com/?q=best+AFR+for+turbo+engine

:toot:

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 19:05
door Winspeed
Timmy,

Slaap jij eigenlijk nog wel als je in je bed ligt?

Of is het afr, obd, knocking en nog vanalles dat voorbij komt als je wil wegzakken in dromenland?

In ieder geval, I hope you get it working!

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 19:08
door timmyboy55
erwin_hicguet schreef:Timmy,

Slaap jij eigenlijk nog wel als je in je bed ligt?

Of is het afr, obd, knocking en nog vanalles dat voorbij komt als je wil wegzakken in dromenland?

In ieder geval, I hope you get it working!
Ik kan je 1 ding zeggen, afgelopen traject is niet gezond voor me (geweest). XD

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 14 mar 2017 19:24
door Winspeed
Soms is het beter om even weg te stappen, al is het maar een weekend even weg uit de garage.
En nadien je blue demon zo dicht mogelijk bij je hulplijnen krijgen.

Rond mijn 30 jaar oud heb ik de riolering bij mijn eerste verbouwing terug mogen opengooien als we er drie weken woonden.
Ik kan je garanderen, dat litteken onder mijn schedel staat er voor altijd...
Nu weet ik (een klein beetje) beter :yes:

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 15 mar 2017 9:45
door timmyboy55
Blijkt dat ik er (zoals zoveel dingen) veel te moeilijk over dacht.
Gister even de fuel rail op vacuum/boost aangesloten, basismap ingeladen en een ritje van een half uur van Heerhugowaard naar Alkmaar ingeleerd zonder boost. (Ja echt, zonder boost geen fuel cells boven de 100kpA gepakt.)
Ik heb veel verschillende rpm's gepakt en ook blijven hangen op een rpm gebied om de MIL lampjes uit te krijgen. Tot mijn geluk zag ik dat ik al heel veel groene cellen had ingevuld binnen 0-100kpa en 0-3500rpm exact. Ik heb het door!
Nu nog handigheid krijgen in het programma met ingeleerde data bijschrijven etc en dan moet het goedkomen.

Daan had gister nog een puntje van kritiek over de AFR bijstelling tov de temperatuur, deze was heel radicaal rijk gezet tov de basismap die ik van Daan had. Ik verschil van Daan met een 65mm gasklep (ipv 58) en ik heb een aparte Map en temp sensor (Daan rijd met een 2.5bar Tmap)

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 17 mar 2017 10:20
door timmyboy55
Gister bleek dat ik boost kwijt raakte... ik hoorde ook lucht ontsnappen maar dat was nadat ik de BOV had geplaatst... uiteindelijk had ik de BOV weer verwijderd en het traject gesloten gemaakt...
hoorde ik verdomme nog steeds lucht ontsnappen...
Wat bleek, de OEM temp sensor is open naar de connector... de rubber seals in de connector sluiten hem af, maar die waren er dus uit gedrukt... naja, dan maar een druppel lijm om het rubber 'opgelost'....

Ik merkte dat ik met koude start met wegrijden niet weg kwam, hij verzoop en sloeg bijna af... ik had een Logje gedraaid en zag ik dat met wegrijden mn AFR helemaal tot onder de 9 zakt.... dat is wel heel erg rijk voor wegrijden :mrgreen:
Ook na een aantal minuten met coasten ontstond zich gigantisch veel witte rook in mn uitlaat waarna met weer gas geven er een dikke wolk uit kwam..... dus alleen met coasting ontstond dit. Warme motor en gas geven was er geen rook te zien.

Gister de Temp sensor dus gefixt en blowoff aangesloten. Naar huis gereden met inleren, log proberen te draaien... godverdomme, halverwege laptop uit :bash: goed, log zelf een beetje in de gaten gehouden en met af en toe half - 3/4 gas onder boost geen enkele knock te zien... max 0.5 op zn hoogst en 1x ergens rond de 5 omdat ik over een stuk slecht wegdek klapperde..
Onder boost zag ik ook dat mijn afr daalde tot ergens rond de 12.4 ofzo, slecht te zien tijdens get rijden... mag dus nog wat lager maar begint goed!

Thuis de speedster naast het raam gezet en de lader vd laptop door het raam gehangen, laptop eraan gezet, inleersessie opgeslagen, geprocessed, cellen laten smoothen en daarna in de ECU geschreven....

Vanmorgen weer naar mijn werk en erg benieuwd, hoe rijd hij weg... zonder gas bij te geven ijzersterk toeren houdend wegrijden! Voelt echt heel lekker!
Volgende test, gaat hij weer roken na een paar minuten? Nee! Geen rook meer te zien, alleen het minimale wat normaal is.

Ik kan moeilijk bedenken wanneer het punt is dat ik een power run kan gaan doen om de wideband te laten leren... 1 vraag, het configureren vd wideband in OBDTuner, de waardes van mijne zijn hetzelfde als een Innovate, dus dat komt goed uit... maar wat betekent die 90MS? Staat dit vast of waar komt dit vandaan?
Ik geloof dat ik een tijdje moet loggen en naar de Knocks en AFR waardes moet kijken om te zien wanneer ik een power run kan doen??

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 17 mar 2017 12:50
door Exmantaa
Je moet (na een tijdje rijden) even controleren hoe je fueltrims staan, want dat zegt hoeveel de ecu nog actief aan het bijregelen is van je opgeslagen mapping. Als die nog maar een paar % afwijkt dan ben je in dat gebied al aardig ingeleerd.
Heb je bij het inleren ook een paar keer wat toeren laten maken met medium belasting (en goed koelen tussendoor)?

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 17 mar 2017 13:32
door Daan
Als je een powerrun doet... doe dan niet gelijk volle polle maar ga ff naar de 3-4000 toeren en check de afr. Eenvoudige controle om te kijken waar je ongeveer staat.
Daarnaast zijn 99% van de problemen een gebrek aan de mechanische zaken (Ergo... check je spullen op correct functioneren voordat je aan de ecu gaat draaien!).

Re: BlueDemon Awakens

Geplaatst: 17 mar 2017 19:29
door timmyboy55
Dit is van mijn meest recente inleersessie, ik ga zo weer een sessie doen omdat mijn parameters op 65mm gasklep (non turbo) stond... ff zetten als Turbo 65mm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk