2.2 ECU gekraakt
Neuh, geen probleem. Vergeet niet dat een kabel bediende gasklep ook deze reactie geeft. Waarschijnlijk hebben ze in de ECU de vertraging ingebouwd voor emissies. Het is natuurlijk makkerlijker om het mengel netjes te krijgen wanneer de gasklep lekker rustig open gaat.
Voordeel is nu ook dat wanneer je het gas intrapt de gasklep direct in de juiste stand springt. Zo te merken is dat veel meer controleerbaar. Normaal duurt het even voordat de gasklep volgt, waardoor corrigeren met het gaspedaal toch een stuk lastiger is.
Mark
Voordeel is nu ook dat wanneer je het gas intrapt de gasklep direct in de juiste stand springt. Zo te merken is dat veel meer controleerbaar. Normaal duurt het even voordat de gasklep volgt, waardoor corrigeren met het gaspedaal toch een stuk lastiger is.
Mark
C30-94@0.55bar
- Maik
- Groot Speedster Commandeur

Stap 2 om dat suffe torretje eens wat beter aan het gas te laten hangen!

Stap 1 was de basis remap van Speerke

Dat had de gasresponse boven de 3000rpm al redelijk goed verbeterd, dit moet inderdaad ook een hoop gaan doen

Goed gedaan jongens

Mark, heb jij weleens een filmpje gezien waarin de gasrespons van een z22se goed te zien/horen is was, met een lichter vliegwiel gemonteerd en/of verwijderde balansassen? Ik ben benieuwd of je met deze modificaties + een getunede gasklep echt een repons/giftigheid van bv een K-series motortje zou kunnen krijgen. Dat zou mijn uiteindelijke doel (droom

Goed nieuws dit op zo', druilerige zondagochtend!

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Lijkt me dat het oplossen van de problemen met je nokkenassen in de andere richting gezocht moet worden.tibby schreef:Dag Mark. Dit betekent dat Peter de gasklep volledig onder kontrole heeft? Is het mogenlijk om nu het stationair toerental wat te verhogen i v m de lambda problemen die ik heb?
Alleen verhogen stationair is symptoom-bestrijding en niet de oorzaak verhelpen.
De reden waarom hij niet goed meer stationair loopt (de ECU kan 'm blijkbaar niet meer op de fabrieks-waarde regelen) is dat het mengsel of de ontstekings-tijdstip niet meer binnen de marges vallen met de nieuwe nokkenassen.
Dat is wat opgelost moet worden, dan zal hoogstwaarschijnlijk het stationair toerental weer normaal worden en ook de uitlaatgasnorm weer gehaald kunnen worden met een beetje geluk.
Zomaar stationair verhogen geeft je anders namelijk ook een probleem met de keuring als die niet binnen (bijvoorbeeld) +/-50rpm van de standaard waarde is die in je auto-papieren staat.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Nee, helaas nooit gezien. Ben heel erg benieuwd hoeveel verschil dat maakt..Maik schreef:![]()
Mark, heb jij weleens een filmpje gezien waarin de gasrespons van een z22se goed te zien/horen is was, met een lichter vliegwiel gemonteerd en/of verwijderde balansassen? Ik ben benieuwd of je met deze modificaties + een getunede gasklep echt een repons/giftigheid van bv een K-series motortje zou kunnen krijgen. Dat zou mijn uiteindelijke doel (droom) zijn.
Het is inderdaad mogelijk om het stationair toerental te verhogen, maar dat alleen zal waarschijnlijk niet de oplossing zijn. Maar gelukkig heeft Peter ook de tabel gevonden om de brandstof hoeveelheid te regelen bij stationair. Wellicht dat dat voldoende is om het e.e.a. goed te krijgen.Tibby schreef: Dag Mark. Dit betekent dat Peter de gasklep volledig onder kontrole heeft? Is het mogenlijk om nu het stationair toerental wat te verhogen i v m de lambda problemen die ik heb?
Brandstof wordt bij stationair geregeld op MAP en niet op de gasklep, het zou natuurlijk heel goed kunnen dat met andere nokkenassen de druk in het inlaatspruitstuk anders is, waardoor de ECU nu een stuk van de tabel gebruik met waardes die zoveel afwijken dat hij ze met z'n fueltrims niet meer kan wegwerken.Arno schreef: De reden waarom hij niet goed meer stationair loopt (de ECU kan 'm blijkbaar niet meer op de fabrieks-waarde regelen) is dat het mengsel of de ontstekings-tijdstip niet meer binnen de marges vallen met de nieuwe nokkenassen
Maargoed, enige manier om erachter te komen is om het uit te proberen..
Mark
C30-94@0.55bar
Voor de duidelijkheid, deze software versie komt te zijner tijd gratis beschikbaar voor de mensen die de custom remap al hebben gedaan. Opnieuw inleren is hiervoor niet noodzakelijk. Er komen nog een paar extraatjes bij en zodra alles klaar is en getest wil ik een keer een dag prikken voor een gezamenlijke update.
Nieuwe functionaliteit in versie 2 tot nu toe:
- Gasklep snelheid instelbaar.
- Stationaire brandstof regeling instelbaar.
- Stationair toerental instelbaar.
- Inschakelmoment van de koelventilator verlaagd naar 98C.
Less Is More
Dat ziet er erg goed uit. Is er ook al zicht op een versie met een 68mm gasklep en andere injectoren?Speerke schreef:Voor de duidelijkheid, deze software versie komt te zijner tijd gratis beschikbaar voor de mensen die de custom remap al hebben gedaan. Opnieuw inleren is hiervoor niet noodzakelijk. Er komen nog een paar extraatjes bij en zodra alles klaar is en getest wil ik een keer een dag prikken voor een gezamenlijke update.
Keep up the good work!
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Speerke schreef:Voor de duidelijkheid, deze software versie komt te zijner tijd gratis beschikbaar voor de mensen die de custom remap al hebben gedaan. Opnieuw inleren is hiervoor niet noodzakelijk. Er komen nog een paar extraatjes bij en zodra alles klaar is en getest wil ik een keer een dag prikken voor een gezamenlijke update.
Mooi werk dit.

Hoever zijn jullie met de software voor de betere DIY afstellers? Je was hier toen met Mark mee bezig...
Ik weet "toevallig" dat Peter hier ook wat aanknopingspunten heeft. Het is nog niet getest, maar wellicht dat die grote gasklep ook binnenkort kan gaan werkenCo'tje schreef: Dat ziet er erg goed uit. Is er ook al zicht op een versie met een 68mm gasklep en andere injectoren?

Ik ben druk aan het testen met de software en Peter feedback aan het geven. Wil oo proberen een handleiding te schrijven. Al met al is het best veel werk.Exmantaa schreef: Hoever zijn jullie met de software voor de betere DIY afstellers? Je was hier toen met Mark mee bezig...
Mark
C30-94@0.55bar