Pagina 17 van 32
Geplaatst: 05 dec 2009 21:31
door markv
Neuh, geen probleem. Vergeet niet dat een kabel bediende gasklep ook deze reactie geeft. Waarschijnlijk hebben ze in de ECU de vertraging ingebouwd voor emissies. Het is natuurlijk makkerlijker om het mengel netjes te krijgen wanneer de gasklep lekker rustig open gaat.
Voordeel is nu ook dat wanneer je het gas intrapt de gasklep direct in de juiste stand springt. Zo te merken is dat veel meer controleerbaar. Normaal duurt het even voordat de gasklep volgt, waardoor corrigeren met het gaspedaal toch een stuk lastiger is.
Mark
Geplaatst: 06 dec 2009 8:41
door Maik
Stap 2 om dat suffe torretje eens wat beter aan het gas te laten hangen!
Stap 1 was de basis remap van Speerke
Dat had de gasresponse boven de 3000rpm al redelijk goed verbeterd, dit moet inderdaad ook een hoop gaan doen
Goed gedaan jongens
Mark, heb jij weleens een filmpje gezien waarin de gasrespons van een z22se goed te zien/horen is was, met een lichter vliegwiel gemonteerd en/of verwijderde balansassen? Ik ben benieuwd of je met deze modificaties + een getunede gasklep echt een repons/giftigheid van bv een K-series motortje zou kunnen krijgen. Dat zou mijn uiteindelijke doel (droom

) zijn.
Goed nieuws dit op zo', druilerige zondagochtend!

Geplaatst: 06 dec 2009 8:49
door allen
Vroeger reden mensen aan een kabeltje (tegenwoordig ook overigens

), toen was dat ook geen probleem.
Geplaatst: 06 dec 2009 9:29
door Piet
Behalve als het kabeltje blijft hangen.
Mooie mod is dit. Hoop dat zoiets ook bij mij werkt zonder averechts effect.
Geplaatst: 06 dec 2009 13:48
door tibby
Dag Mark. Dit betekent dat Peter de gasklep volledig onder kontrole heeft? Is het mogenlijk om nu het stationair toerental wat te verhogen i v m de lambda problemen die ik heb?
grtz
Andre
Geplaatst: 06 dec 2009 14:00
door Arno
tibby schreef:Dag Mark. Dit betekent dat Peter de gasklep volledig onder kontrole heeft? Is het mogenlijk om nu het stationair toerental wat te verhogen i v m de lambda problemen die ik heb?
Lijkt me dat het oplossen van de problemen met je nokkenassen in de andere richting gezocht moet worden.
Alleen verhogen stationair is symptoom-bestrijding en niet de oorzaak verhelpen.
De reden waarom hij niet goed meer stationair loopt (de ECU kan 'm blijkbaar niet meer op de fabrieks-waarde regelen) is dat het mengsel of de ontstekings-tijdstip niet meer binnen de marges vallen met de nieuwe nokkenassen.
Dat is wat opgelost moet worden, dan zal hoogstwaarschijnlijk het stationair toerental weer normaal worden en ook de uitlaatgasnorm weer gehaald kunnen worden met een beetje geluk.
Zomaar stationair verhogen geeft je anders namelijk ook een probleem met de keuring als die niet binnen (bijvoorbeeld) +/-50rpm van de standaard waarde is die in je auto-papieren staat.
Bye, Arno.
Geplaatst: 06 dec 2009 17:57
door tibby
Dag Arno. Het toerental mag op ong. 1000 tr/min staan volgens de garage. Dan veranderen de waardes aanzienlijk. Mijn hoop is op Peter gevestigd. Andres bey bey nokken
grtz dre
Geplaatst: 06 dec 2009 18:01
door markv
Maik schreef:
Mark, heb jij weleens een filmpje gezien waarin de gasrespons van een z22se goed te zien/horen is was, met een lichter vliegwiel gemonteerd en/of verwijderde balansassen? Ik ben benieuwd of je met deze modificaties + een getunede gasklep echt een repons/giftigheid van bv een K-series motortje zou kunnen krijgen. Dat zou mijn uiteindelijke doel (droom

) zijn.
Nee, helaas nooit gezien. Ben heel erg benieuwd hoeveel verschil dat maakt..
Tibby schreef:
Dag Mark. Dit betekent dat Peter de gasklep volledig onder kontrole heeft? Is het mogenlijk om nu het stationair toerental wat te verhogen i v m de lambda problemen die ik heb?
Het is inderdaad mogelijk om het stationair toerental te verhogen, maar dat alleen zal waarschijnlijk niet de oplossing zijn. Maar gelukkig heeft Peter ook de tabel gevonden om de brandstof hoeveelheid te regelen bij stationair. Wellicht dat dat voldoende is om het e.e.a. goed te krijgen.
Arno schreef:
De reden waarom hij niet goed meer stationair loopt (de ECU kan 'm blijkbaar niet meer op de fabrieks-waarde regelen) is dat het mengsel of de ontstekings-tijdstip niet meer binnen de marges vallen met de nieuwe nokkenassen
Brandstof wordt bij stationair geregeld op MAP en niet op de gasklep, het zou natuurlijk heel goed kunnen dat met andere nokkenassen de druk in het inlaatspruitstuk anders is, waardoor de ECU nu een stuk van de tabel gebruik met waardes die zoveel afwijken dat hij ze met z'n fueltrims niet meer kan wegwerken.
Maargoed, enige manier om erachter te komen is om het uit te proberen..
Mark
Geplaatst: 06 dec 2009 18:21
door tibby
Geplaatst: 06 dec 2009 19:28
door Speerke
Voor de duidelijkheid, deze software versie komt te zijner tijd gratis beschikbaar voor de mensen die de custom remap al hebben gedaan. Opnieuw inleren is hiervoor niet noodzakelijk. Er komen nog een paar extraatjes bij en zodra alles klaar is en getest wil ik een keer een dag prikken voor een gezamenlijke update.
Nieuwe functionaliteit in versie 2 tot nu toe:
- Gasklep snelheid instelbaar.
- Stationaire brandstof regeling instelbaar.
- Stationair toerental instelbaar.
- Inschakelmoment van de koelventilator verlaagd naar 98C.
Geplaatst: 06 dec 2009 19:33
door Maik
Top!
Een wintermeetinkje bij Peter dus?

Geplaatst: 06 dec 2009 19:39
door Co'tje
Speerke schreef:Voor de duidelijkheid, deze software versie komt te zijner tijd gratis beschikbaar voor de mensen die de custom remap al hebben gedaan. Opnieuw inleren is hiervoor niet noodzakelijk. Er komen nog een paar extraatjes bij en zodra alles klaar is en getest wil ik een keer een dag prikken voor een gezamenlijke update.
Nieuwe functionaliteit in versie 2 tot nu toe:
- Gasklep snelheid instelbaar.
- Stationaire brandstof regeling instelbaar.
- Stationair toerental instelbaar.
- Inschakelmoment van de koelventilator verlaagd naar 98C.
Dat ziet er erg goed uit. Is er ook al zicht op een versie met een 68mm gasklep en andere injectoren?
Keep up the good work!
Geplaatst: 07 dec 2009 7:23
door stefan
net gelezen
weer een verbetering

heel goe bezig mannen
grt de belg
Geplaatst: 07 dec 2009 10:06
door Exmantaa
Speerke schreef:Voor de duidelijkheid, deze software versie komt te zijner tijd gratis beschikbaar voor de mensen die de custom remap al hebben gedaan. Opnieuw inleren is hiervoor niet noodzakelijk. Er komen nog een paar extraatjes bij en zodra alles klaar is en getest wil ik een keer een dag prikken voor een gezamenlijke update.
Nieuwe functionaliteit in versie 2 tot nu toe:
- Gasklep snelheid instelbaar.
- Stationaire brandstof regeling instelbaar.
- Stationair toerental instelbaar.
- Inschakelmoment van de koelventilator verlaagd naar 98C.
Mooi werk dit.
Hoever zijn jullie met de software voor de betere DIY afstellers? Je was hier toen met Mark mee bezig...
Geplaatst: 07 dec 2009 10:44
door markv
Co'tje schreef:
Dat ziet er erg goed uit. Is er ook al zicht op een versie met een 68mm gasklep en andere injectoren?
Ik weet "toevallig" dat Peter hier ook wat aanknopingspunten heeft. Het is nog niet getest, maar wellicht dat die grote gasklep ook binnenkort kan gaan werken

. Injectoren weet ik niet precies.
Exmantaa schreef:
Hoever zijn jullie met de software voor de betere DIY afstellers? Je was hier toen met Mark mee bezig...
Ik ben druk aan het testen met de software en Peter feedback aan het geven. Wil oo proberen een handleiding te schrijven. Al met al is het best veel werk.
Mark