2.2 ECU gekraakt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Ik rij met mijn SC software, waarvan Peter overigens ook een copietje heeft ingelezen :wink: , probleemloos met de 68mm LSJ TB. Wel even 4 draden omwisselen/repinnen, maar schijnt ook prima met de normale 2,2 ecu te werken.
Die 65mm TB van de 2,4 heeft echter wat aparte kuren... :?

Benieuwd wat je straks met die DIY software kunt doen, maar voor de wat grotere turbo/SC ombouw projecten blijft de 2,2 ecu misschien toch gewoon te beperkend. Ben nu zelf aan het kijken of de LSJ ecu + HPTuners een goed alternatief kan zijn, maar daar moeten dan wel eerst wat kleine motor modificaties voor worden gedaan. (58-2 trigger + cam sensor)

8)
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Knap werk weer mannen :thumbup:

Ik lees altijd gretig de updates op dit topic, erg mooi project. (hoe meer details, foto's, screenshots etc., des te beter)

gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Exmantaa schreef:Ik rij met mijn SC software, waarvan Peter overigens ook een copietje heeft ingelezen :wink: , probleemloos met de 68mm LSJ TB. Wel even 4 draden omwisselen/repinnen, maar schijnt ook prima met de normale 2,2 ecu te werken.
Die 65mm TB van de 2,4 heeft echter wat aparte kuren... :?
Ik denk niet dat dat te vergelijken is. Bij jou zijn de maps nogal aangepast, goed kans dat daar de beveliging niet wordt bereikt doordat allerlei andere maps zijn aangepast. Het probleem standaard is dat de inlaatspruitstuk druk teveel afwijkt van wat de ECU verwacht a.d.h.v. de stand van de gasklep. Zal ongetwijfeld een kwestie zijn van een tabelletje of waarde ergens. En Peter kennende is dat meer een kwestie van tijd dan de vraag of het gaat lukken :)
Exmantaa schreef: Benieuwd wat je straks met die DIY software kunt doen, maar voor de wat grotere turbo/SC ombouw projecten blijft de 2,2 ecu misschien toch gewoon te beperkend. Ben nu zelf aan het kijken of de LSJ ecu + HPTuners een goed alternatief kan zijn, maar daar moeten dan wel eerst wat kleine motor modificaties voor worden gedaan. (58-2 trigger + cam sensor)
8)
Ik denk niet dat de ECU te beperkend is. En aangezien Peter zelf als doel heeft om naar een compressor ombouw te gaan, vermoed ik ook dat het een kwestie van tijd zal zijn dat ie het werkend krijgt ;). Maar het zal idd nooit een plug&play actie worden..

Mark
C30-94@0.55bar
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

In de UK waren er diverse rijders die geen problemen hadden met de 68mm TB in een NA uitvoering. Wel met de 65mm 2,4 versie die bij een bepaalde opening toch iets andere waarden naar de ECU terug stuurt.

Heb met Peter een avondje gepraat over de 2,2 ECU i.s.m. drukvulling. Zijn "optimalisatie" programma zal zeker verbetering geven, maar volgens hem blijft het toch behelpen omdat onze fuelling hoofdzakelijk op de gasklepstand wordt geregeld. Die MAP sensor is dan voor de ontsteking.
Op een FI motor wil je de fuelling echter ook afhankelijk van de boostdruk kunnen regelen en hiervoor zou het interne operating systeem wat herschreven moeten worden... :? (Peter's klusje voor 2010.)

Aangezien de LSJ ecu's aan de overkant van de plas zeer betaalbaar zijn wil ik dit op mijn SC 2,2 gaan monteren en dan afregelen met de HPTuners software. Moet redelijk plug & play gaan met alle standaard SC Ecotec sensors, echter onze aparte 6-1 cranktrigger gaat hiermee niet werken en ik zal een externe 58-2 wiel moeten gaan gebruiken.
Direct coils + cam sensor (+ evt. complete Saab kop) erop en dan zou het moeten draaien... :D

De standaard ecu re-flashen en afregelen is echter een stuk simpeler.
PatrickL
Lid

Remap Speedster

Bericht door PatrickL »

Hallo Allemaal,

Met veel interesse heb ik dit zeer uitgebreide topic gelezen. Ik ben sinds een week of 4 in het bezit van een mooie Speedster. Mijn Speedster heeft geen Remap, wel een andere inlaat en uitlaat/demper. Ik ben zeer geinteresseerd in een Remap en vraag me af bij wie ik dit kan laten doen. Heeft iemand een adres voor me waar het goed en vertrouwd gedaan wordt?

Ik kom zeker op een zondag meeting, deze maand zal hij wel niet meer uit de garage komen maar wellicht eind januari!

Groeten
Patrick
Speedster 0051
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

Zoek in dit topic naar "Speerke" (Peter) en schrijf hem even een PB-tje, want hij is degene die je alles kan vertellen over de 2,2 remaps.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Speerke schreef:Voor de duidelijkheid, deze software versie komt te zijner tijd gratis beschikbaar voor de mensen die de custom remap al hebben gedaan. Opnieuw inleren is hiervoor niet noodzakelijk. Er komen nog een paar extraatjes bij en zodra alles klaar is en getest wil ik een keer een dag prikken voor een gezamenlijke update.

Nieuwe functionaliteit in versie 2 tot nu toe:
- Gasklep snelheid instelbaar.
- Stationaire brandstof regeling instelbaar.
- Stationair toerental instelbaar.
- Inschakelmoment van de koelventilator verlaagd naar 98C.

*schopje*

Peter, kan die dag voor april geprikt worden? 8) :wink:
Afbeelding
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Durf ik op dit moment nog niet te zeggen. Ik wil eerst even de resultaten afwachten van de remap met de snelle nokkenassen (Tibby). De remap stond voor de 3e week van december gepland maar is wegens het slechte weer niet doorgegaan. Eerst even wachten op beter weer.
Less Is More
Maik

Bericht door Maik »

Dus ik kan ook gelijk met andere nokkenassen gemonteerd aankomen Peter? :wink:

Thanks voor het antwoord en keep us posted...
Afbeelding
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Doe alsjeblieft even NA april Peter. Ik heb daar bepaalde redenen voor. Iets met Maik en bestwil.
Caterham => Britse degelijkheid...
tibby
Opperlid 1ste graad

Bericht door tibby »

MAN MAN MAN KLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOTE WEER :evil: :evil: :evil: . En ik maar hier vol ongeduld wachten!
grtz
captain slow
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Tja het weer werkt momenteel niet mee… :(

De nokkenassen zou ik nog even niet doen Maik, met jouw setup zit je momenteel aan het maximum van je injectoren dus meer vermogen kan alleen met grotere injectoren. (Dus Allen geen paniek :wink:)

Het plan is dat ik eerst zelf de grotere injectoren ga monteren (als aanloop voor het Rotrex project) op die manier kan ik zelf op mijn gemak kijken of de software probleemloos gaat werken met de grote injectoren en indien nodig nog aanpassingen doen.
Less Is More
Maik

Bericht door Maik »

Welke injectoren ga je monteren Peter? Die van de speedster turbo? Gaan die toevallig tot ongeveer 280pk dat je weet?
Afbeelding
Exmantaa

Bericht door Exmantaa »

De meeste 2,2 SC conversies rijden met de Z20LET injectoren rond en die schijnen rond 250-260PK al aardig tegen hun max aan te lopen...
Speerke
Actief lid

Bericht door Speerke »

Ik denk dat het voorlopig de standaard turbo injectoren gaan worden, nadeel is wel dat de originele stekkers niet passen.
Het max. vermogen zal, zoals Exmantaa al zegt, ongeveer 260 pk zijn.
Less Is More
Plaats reactie