Pagina 20 van 32

Geplaatst: 13 feb 2010 18:25
door Arno
tibby schreef: Vermogentest gedaan en dit viel SERIEUS tegen.
Ik kom op 160 pk uit. :cry: :cry:
We stonden allemaal voor een raadsel.
Ligt het nu aan de timing ( ketting is doorgeschoten tijdens montage van de nokken en alles moest terug afgeregeld worden. Is dit niet goed gebeurt??)
OF
de nokken zelf???
Ik zal mijn Sherlock Holmes petje maar eens aandoen en op onderzoek uitgaan.
Tja.. Scherpere nokken maken alleen dat de motor (als idd. de timing OK is) meer lucht *kan* aanzuigen en zo meer vermogen kan opbouwen (grotere 'boem' :) )

Echter...

Als het inlaat-traject verder niet is geoptimaliseerd, dan is het best mogelijk dat hij nog zo z'n best doet, maar gewoon de lucht er niet in 'gezogen' krijgt en je dus maar een beperkte winst ziet. (drukval in de inlaat)

De uitlaat heeft over het algemeen iets minder snel invloed (veel hogere druk en pomp-effect van de motor), maar het kan wel de piek wat drukken op hogere toeren.

Het zou best wel kunnen dat de vermogens-toename van deze nokken op een motor die nu bijvoorbeeld al de hele opstelling van 2.4 inlaat, open filter en een goede uitlaat met spruitstuk meteen weer een stuk hoger ligt als wat je nu op jouw motor ziet.

Succes met de zoektocht naar evt. andere timing info! Dat kan zeker nog effect hebben als de nokkenassen op de standaard tandwielen bijvoorbeeld eigenlijk wat te veel vervroegd of verlaat zijn voor het maximale vermogen.

Instelbare tandwielen en de juiste info van de fabrikant over de lift bij bepaalde krukas-hoeken is dan noodzakelijk om alles goed geregeld te krijgen.

Bye, Arno.

Geplaatst: 14 feb 2010 14:53
door tibby
@ Arno : Mijn opstelling was complete speed air twister luchtfilter traject en de 2.4 inlaat.
Nog even hulde brengen aan Mark en Peter die mijn probleem gaan uitpluizen aanstaande zaterdag :jump:
grtz

Geplaatst: 15 feb 2010 7:40
door 2-20
Tibby,

What about the idle with your cams ?
Is it smooth ? Has the idle speed been raised ??

Geplaatst: 15 feb 2010 14:40
door tibby
Hello 2-20
Sorry for my bad english... :oops:
The idle before the mapping was very roughly.
The idle was 750rpm. With this idle the car would not pass the MOT in Belgium. Now Peter (Speerke) has raised the idle to 1200 rpm. All the emissions were ok and the engine ran smoothly. With the mapping the car pulls again to the red zone. Without it didn't. But all the other cars that Peter mapped got alot more bhp than mine did. I was the first with the comp cams. He suggested to put the original cams back in the car. MY car:160bhp (open filter 2.4 mani cams total standard exhaust) HIS car 180-185 bhp (open filter 2.4 mani total standard exhaust)
Peter thinks it could be a timing issue with the cams.
I'm not sure what to do now, because i'm pleased with the power that the car produces now. I think it's alot torqier than before.
BUT, WHEN YOU HAVE THE TIME TO VISIT BELGIUM I REALY RECOMMEND
TO GO TO PETER. HE HAS REALY CRACKED THIS ECU.
grtz

Geplaatst: 15 feb 2010 17:01
door 2-20
Thank you Tibby,

Did Peter try to change the ignition timing a bit ?

In fact, i'm not so surprised by your 160 HPwith a stock exhaust.
What really amazed me is the power level of Peter's car with a stock exhaust.

Geplaatst: 15 feb 2010 17:26
door tibby
Hello 2-20
He has not changed the ignition timing.
Now Peter has the complete Tullet exhaust and making around 206? (correct me if I'm wrong Peter?) bhp :shock:
grtz

Geplaatst: 20 feb 2010 21:41
door tibby
Heb je een afgebroken klepstoter, een gat in je piston....
GEEN NOOD!!!
De magische mapping van Peter lost het allemaal op! :wink:
grtz

Geplaatst: 21 feb 2010 18:13
door Speerke
tibby schreef:Heb je een afgebroken klepstoter, een gat in je piston....
GEEN NOOD!!!
De magische mapping van Peter lost het allemaal op! :wink:
grtz
:shock: Dit soort problemen worden natuurlijk niet door de remap opgelost, maar het verschil tussen voor en na de remap was enorm. Na de remap rijdt de auto eigenlijk geheel probleemloos, geen rare geluiden pakt mooi op en trok netjes door alleen zat er te weinig vermogen in. Er was wel het vermoeden dat er iets niet goed was met de motor, maar dat er maar 15 van de 16 kleppen hun werk deden had ik niet verwacht.

Ik vind het dan ook erg jammer dat degenen die deze nokkenassen hebben geplaatst niet wat zorgvuldiger te werk zijn gegaan. Het is natuurlijk niet, of in ieder geval heel moeilijk, te bewijzen dat dit door de montage van de nokkenassen is veroorzaakt dus Tibby zal wel voor de gevolgen moeten opdraaien, maar als je hoort hoe een en ander in zijn werk is gegaan dan zit je met kromme tenen te luisteren.

Geplaatst: 21 feb 2010 19:50
door Maik
Jammer dat de motor niet 100% was... dan hadden we een idee gehad van wat die nokken ongeveer extra zouden kunnen geven. Nu is het gissen... durf jij een gok te doen Peter? Of anders Mark :P

Geplaatst: 21 feb 2010 19:58
door Speerke
Ja is inderdaad jammer, ik had het ook graag geweten, durf er niet naar te gissen.

Geplaatst: 21 feb 2010 22:08
door tibby
@ Peter
Dit was maar een onnozel antwoord van me. :oops:
Natuurlijk lost de remap dat soort problemen niet op.
Voor de mensen die willen weten wat nokkenassen kunnen leveren...
Geen nood, ik heb zojuist de Kent cams besteld via Larkspeed UK.
Deze worden geleverd met aangepaste klepstoters.
Dit euvel al opgelost.
+ eindelijk een GOEDE monteur gevonden. (you know who you are :wink: )
grtz
Ps voor de personen die ze geplaatst hbb: :evil: :bash: :wallbash:

Geplaatst: 26 feb 2010 13:35
door Co'tje
tibby schreef:@ Peter
Dit was maar een onnozel antwoord van me. :oops:
Natuurlijk lost de remap dat soort problemen niet op.
Voor de mensen die willen weten wat nokkenassen kunnen leveren...
Geen nood, ik heb zojuist de Kent cams besteld via Larkspeed UK.
Deze worden geleverd met aangepaste klepstoters.
Dit euvel al opgelost.
+ eindelijk een GOEDE monteur gevonden. (you know who you are :wink: )
grtz
Ps voor de personen die ze geplaatst hbb: :evil: :bash: :wallbash:
Welke set heb je besteld van Kent? Zijn het ook hydraulische klepstoters of mechanische? En hoeveel heb je ervoor betaald?

Heb een tikkende klepstoter, dus de hele boel moet er toch uit dit voorjaar.... Beter direct iets snels terugplaatsen :)

Geplaatst: 26 feb 2010 17:37
door tibby
Dag Co'tje. De nokken passen niet. Deze zijn voor een riemaangedreven ecotec. 3 * raden dankzij wie ik deze info heb gekregen en me een hoop frustraties hebben bespaard........ :D
Indien je toch alles wil veranderen zou ik voor de Schrick kit gaan. Is wel wat prijzig+de cilinderkop dient bewerkt te worden.
grtz

Geplaatst: 09 mar 2010 9:21
door Smiley
De engelsen zijn wat kritischer lijkt het :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=2XNppAmpo5Q

Geplaatst: 09 mar 2010 11:50
door markv
Hehe, achja, denk dat de engelsen niet echt overtuigd zijn dat een remap nogal wat kan uitmaken.

Heb er nog wat over geschreven, naar aanleiding van de ervaringen met Peter z'n project. Misschien dat het mensen wat inzicht geeft in de werking van het motormanagement.

http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100309.0

Groeten,

Mark