Re: Tibby's beest
Geplaatst: 23 jul 2013 5:39
Synchro's die er uit gaan heeft weinig met het vermogen op de bak te maken.
Als je echt teveel vermogen/koppel door een bak gooit dan loop je tegen andere problemen aan zoals scheurende bak-behuizingen, oververhitte olie, 'invretende' tandwielen, etc.
Syncho problemen is meer een combinatie van bak-karakteristiek en 'user error'.
Het probleem is feitelijk dat mensen proberen te snel te schakelen en dat daarmee de synchro's relatief veel teveel werk moeten verzetten om de assen in de bak op gelijke snelheid te brengen. Dit probleem wordt versterkt als een bak grote of ongelijk verdeelde verhoudingen heeft waardoor de snelheid van de assen in de bak bij bepaalde overgangen groter is. Sommige mensen laten ook al de koppeling opkomen voordat de versnelling goed is ingelegd wat de synchro's nog meer belast.
Het meest eenvoudige om dit probleem te verminderen is om jezelf te dwingen om even de bak de tijd te geven om in toeren terug te zakken en dan de volgende versnelling in te leggen. Ook het schakelen met '2 vingers' aan de pook en in de versnelling 'begeleiden' ipv. met de hele hand in de versnelling 'duwen' helpt om alles intact te houden.
Als stoplicht-sprintjes je 'ding' zijn, dan is dit vervelend.. Een circuit-rijder heeft er weinig last van want die zal proberen om z'n auto juist stabiel te houden..
Een bak met kortere overbrengingen (of bijv. een 6-bak met gelijke totaal-overbrenginging als een 5-bak maar 1 stapje 'meer') heeft meestal wat minder last van overmatige synchro-slijtage omdat de verschillen in snelheid tussen de verschillende versnellingen kleiner is en daardoor de belasting minder.
Technisch zijn er soms voor versnellingsbakken andere typen synchro's te koop die meer 'misbruik' aan kunnen. Zo zie je vaak in dat soort gevallen in plaats van de bronzen synchro's dat overgestapt wordt op koolstof syncro's al dan niet met meerdere conussen. Geen idee of zoiets voor de F23 ook te koop is.. Het is wel een veel gebruikte, standaard, Opel bak dus je zou zeggen dat daar wel iets te vinden moet zijn.
Nadeel van deze kan zijn (hoeft niet, maar kan gebeuren) dat ze bij koude en dikkere bak-olie minder eigen wrijving opwekken waardoor in ieerste instantie juist het inleggen van de volgende versnelling erg moeizaam/langzaam kan zijn totdat hij opwarmt.
Bye, Arno.
Als je echt teveel vermogen/koppel door een bak gooit dan loop je tegen andere problemen aan zoals scheurende bak-behuizingen, oververhitte olie, 'invretende' tandwielen, etc.
Syncho problemen is meer een combinatie van bak-karakteristiek en 'user error'.
Het probleem is feitelijk dat mensen proberen te snel te schakelen en dat daarmee de synchro's relatief veel teveel werk moeten verzetten om de assen in de bak op gelijke snelheid te brengen. Dit probleem wordt versterkt als een bak grote of ongelijk verdeelde verhoudingen heeft waardoor de snelheid van de assen in de bak bij bepaalde overgangen groter is. Sommige mensen laten ook al de koppeling opkomen voordat de versnelling goed is ingelegd wat de synchro's nog meer belast.
Het meest eenvoudige om dit probleem te verminderen is om jezelf te dwingen om even de bak de tijd te geven om in toeren terug te zakken en dan de volgende versnelling in te leggen. Ook het schakelen met '2 vingers' aan de pook en in de versnelling 'begeleiden' ipv. met de hele hand in de versnelling 'duwen' helpt om alles intact te houden.
Als stoplicht-sprintjes je 'ding' zijn, dan is dit vervelend.. Een circuit-rijder heeft er weinig last van want die zal proberen om z'n auto juist stabiel te houden..
Een bak met kortere overbrengingen (of bijv. een 6-bak met gelijke totaal-overbrenginging als een 5-bak maar 1 stapje 'meer') heeft meestal wat minder last van overmatige synchro-slijtage omdat de verschillen in snelheid tussen de verschillende versnellingen kleiner is en daardoor de belasting minder.
Technisch zijn er soms voor versnellingsbakken andere typen synchro's te koop die meer 'misbruik' aan kunnen. Zo zie je vaak in dat soort gevallen in plaats van de bronzen synchro's dat overgestapt wordt op koolstof syncro's al dan niet met meerdere conussen. Geen idee of zoiets voor de F23 ook te koop is.. Het is wel een veel gebruikte, standaard, Opel bak dus je zou zeggen dat daar wel iets te vinden moet zijn.
Nadeel van deze kan zijn (hoeft niet, maar kan gebeuren) dat ze bij koude en dikkere bak-olie minder eigen wrijving opwekken waardoor in ieerste instantie juist het inleggen van de volgende versnelling erg moeizaam/langzaam kan zijn totdat hij opwarmt.
Bye, Arno.