DIY-handleiding Xenonconversie
Ik ben nu al een paar maanden bezig met zowel het ministerie van V&W als de RDW. Tot op heden heeft niemand me de regelgeving kunnen uitleggen voor 2006. V&W zegt dat de regelgeving nog steeds niet definitief is (het leuke is dat in het voertuigregelement wel nog steeds staat dat de regeling per 1/1/2006 ingaat). Op mijn vragen wat ik nu als eigenaar moet doen krijg je dus gewoon geen antwoord..
Het is weer typisch de nederlandse overheid, we verzinnen een regel, maar we gaan onze burgers niet vertellen wat ze er nou precies mee moeten doen...
Maargoed, zodra ik meer informatie zou mogen ontvangen van V&W dan post ik het wel even..
Mark
Het is weer typisch de nederlandse overheid, we verzinnen een regel, maar we gaan onze burgers niet vertellen wat ze er nou precies mee moeten doen...
Maargoed, zodra ik meer informatie zou mogen ontvangen van V&W dan post ik het wel even..
Mark
C30-94@0.55bar
Klopt!
Er is een publikatie geweest van de Bovag waarop iedereen in hoera stemming is gegaan. Maar.. die publikatie was binnen een paar dagen weer verdwenen. Weliswaar zijn er nog kopieen te vinden op het Web, maar het lijkt erop dat de regeling inderdaad niet officieel is bekrachtigd.
De vraag is nu wat er per 1-1 gaat gebeuren...
Marc dat je geen antwoord krijgt verbaasd me niets. De enige antwoorden die ik kreeg toen ik bij de introductie van het nieuwe beleid een aantal vragen aan ministerie heb gesteld waren "ja, HID verlichting is heel gevaarlijk! Daarom moet het verboden worden". Of... "Het is onmogelijk later HID verlichting in te bouwen. Het gehele voertuig dient aan die verlichting aangepast te zijn, dus er kan helemaal geen veilige aftermarket HID verlichting aangebracht worden."
Jaja... die mensen hebben er verstand van...
RDW zal niet in staat zijn jouw vragen te beantwoorden. De stand tot op vandaag is dat de RDW auto's nog altijd goedkeurd waar achteraf HID is ingebouwd. (zonder hoogteregeling en zonder sproeiers)
Sterker, bij de RDW begrijpt men niet helemaal wat nou het probleem is. Als een voertuig voldoet aan de huidige regels (lichtbeeld etc.) is het voertuig in orde. Of daar nou 10x zoveel licht uitkomt, lichtbeeld is lichtbeeld.
Realiseer je dat deze maatregel het gevolg is van een langdurige lobby van een beperkt aantal OEM fabrikanten die je graag willen doen geloven dat HID alleen door hen ontwikkeld en geproduceerd kan worden. En wederom is bewezen dat de heren 'experts' in Den Haag helemaal niet begrijpen waarover gesproken wordt, maar ja... als zo'n grote EUROPEESE fabrikant zegt dat technisch is bewezen dat de spullen van 'die Aziaten' slecht zijn, dan zal het echt wel zo zijn... Diep.. diep triest... zeker als je dan ook nog eens keuringsrapporten van de RDW kan overleggen van diezelfde Aziaten waarbij met vlag en wimpel alle keuringen doorstaan zijn
Er is een publikatie geweest van de Bovag waarop iedereen in hoera stemming is gegaan. Maar.. die publikatie was binnen een paar dagen weer verdwenen. Weliswaar zijn er nog kopieen te vinden op het Web, maar het lijkt erop dat de regeling inderdaad niet officieel is bekrachtigd.
De vraag is nu wat er per 1-1 gaat gebeuren...
Marc dat je geen antwoord krijgt verbaasd me niets. De enige antwoorden die ik kreeg toen ik bij de introductie van het nieuwe beleid een aantal vragen aan ministerie heb gesteld waren "ja, HID verlichting is heel gevaarlijk! Daarom moet het verboden worden". Of... "Het is onmogelijk later HID verlichting in te bouwen. Het gehele voertuig dient aan die verlichting aangepast te zijn, dus er kan helemaal geen veilige aftermarket HID verlichting aangebracht worden."
Jaja... die mensen hebben er verstand van...


RDW zal niet in staat zijn jouw vragen te beantwoorden. De stand tot op vandaag is dat de RDW auto's nog altijd goedkeurd waar achteraf HID is ingebouwd. (zonder hoogteregeling en zonder sproeiers)
Sterker, bij de RDW begrijpt men niet helemaal wat nou het probleem is. Als een voertuig voldoet aan de huidige regels (lichtbeeld etc.) is het voertuig in orde. Of daar nou 10x zoveel licht uitkomt, lichtbeeld is lichtbeeld.
Realiseer je dat deze maatregel het gevolg is van een langdurige lobby van een beperkt aantal OEM fabrikanten die je graag willen doen geloven dat HID alleen door hen ontwikkeld en geproduceerd kan worden. En wederom is bewezen dat de heren 'experts' in Den Haag helemaal niet begrijpen waarover gesproken wordt, maar ja... als zo'n grote EUROPEESE fabrikant zegt dat technisch is bewezen dat de spullen van 'die Aziaten' slecht zijn, dan zal het echt wel zo zijn... Diep.. diep triest... zeker als je dan ook nog eens keuringsrapporten van de RDW kan overleggen van diezelfde Aziaten waarbij met vlag en wimpel alle keuringen doorstaan zijn

Het probleem is ook dat de RDW met hetzelfde probleem zit als ik, ze krijgen geen antwoord van V&W over wat de regeling nu is. Ik heb nog wel een paar stukjes uit mail wisseling met V&W:
Hierop heb ik natuurljik direct een antwoord gestuurd met de vraag wat de regeling nu precies wordt en wanneer deze bekend is, aangezien de tijd begint te dringen. Maar tot op heden heb ik hier nog geen antwoord op gehad..
Mark
Goed, er wordt dus wel echt iets gedaan, tenminste, als ik deze publikscommuncaite medewerker van V&W mag geloven (even afgzien de technische onjuistheden in de tekst).Min V&W schreef: Naar aanleiding van de berichtgeving in de Bovagkrant over
Xenonverlichting ([1]http://www.bovagkrant.nl/index.asp?id=449) de
volgende woordvoering vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
"Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt aan een verzachting
van de eerder gepubliceerde eisen voor achteraf ingebouwde Neonlampen.
Daarbij hoeft een categorie auto's zonder niveauregeling of koplampsproeiers
waarop achteraf Xenon-verlichting is aangebracht die aan bepaalde
minimumeisen beantwoordt niet te worden aangepast. Over hoe dat
precies wordt ingevuld volgt later nadere informatie en wel van de kant van
het ministerie."
Hierop heb ik natuurljik direct een antwoord gestuurd met de vraag wat de regeling nu precies wordt en wanneer deze bekend is, aangezien de tijd begint te dringen. Maar tot op heden heb ik hier nog geen antwoord op gehad..
Mark
C30-94@0.55bar
Neon, Xenon? Die mensen weten waarover geschreven wordt.
HID heet zoiets, High Intensity Discharge!
Als de 'Bovagregel' overigens doorgang vindt zal dat in de praktijk betekenen dat controle vrijwel onmogelijk wordt gemaakt voor de politie.
Mag er in geen enkel voertuig van na 1-1-2006 HID zitten? Jawel, maar met hoogteregeling en sproeiers. Gaat het hier om registratie datum of om bouwdatum?
Ik kan me zo voorstellen dat een 'look-a-like' sproeier (plaatje in dezelfde kleur als de bumper op de bumper geplakt) wonderen gaat doen
HID heet zoiets, High Intensity Discharge!

Als de 'Bovagregel' overigens doorgang vindt zal dat in de praktijk betekenen dat controle vrijwel onmogelijk wordt gemaakt voor de politie.
Mag er in geen enkel voertuig van na 1-1-2006 HID zitten? Jawel, maar met hoogteregeling en sproeiers. Gaat het hier om registratie datum of om bouwdatum?
Ik kan me zo voorstellen dat een 'look-a-like' sproeier (plaatje in dezelfde kleur als de bumper op de bumper geplakt) wonderen gaat doen

- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Afgelopen vrijdag heb ik met de monteurs en de chef werkplaats van mijn Seatgarage hierover gesproken.YvoTuk schreef:Als de 'Bovagregel' overigens doorgang vindt zal dat in de praktijk betekenen dat controle vrijwel onmogelijk wordt gemaakt voor de politie.
Mag er in geen enkel voertuig van na 1-1-2006 HID zitten? Jawel, maar met hoogteregeling en sproeiers. Gaat het hier om registratie datum of om bouwdatum?
Het schijnt dat de Bovaglobby heeft geholpen. Volgens de Seatjongens zou de uitvoering van de regels er als volgt uit komen te zien. Voor auto's op kenteken gezet na 01-01-2006 moet voor achterafinbouw van HID-xenon aan de zelfde regels voldaan worden als affabriek Xenon, dus automatische hoogteverstelling en hogedruk sproeiers. Auto's met een kenteken van voor 01-01-2006 hoeven deze 2 voorzieningen niet te hebben, als het lichtbeeld voor de APK maar in orde is ...
En voor "gewone" auto's zijn een aantal fopvoorzieningen te bedenken om regeltjes te omzeilen. De Speedster is veel moeilijker, omdat daar al geen normale hoogteverstelling gemonteerd is. Maar het lijkt erop dat het niet nodig zal zijn.
SteV6
S4 Avant
mmm... ja dat is het 'idee' wat ze hebben, het ligt nog niet vast..
Overigens.. ik denk dat ik met nieuwe Elises ook nog wel weg kan komen zonder hoogteregeling. Die sticker in de bagageruimte (max. 50kg) is er niet omdat het chassis niet meer dat 50kg kan dragen. Die sticker heeft als enig doel het omzeilen van een hoogteregeling!
Zoals je wellicht weet is hoogteregeling (niet automatisch) al enige tijd verplicht op nieuwe modellen. Bij Lotus heeft geen enkel model hoogteregeling en dat heeft dus te maken met die sticker. Als je geen zware belastingen hebt kan je ook de stand van de koplampen niet veranderen met die belasting.
Overigens.. ik denk dat ik met nieuwe Elises ook nog wel weg kan komen zonder hoogteregeling. Die sticker in de bagageruimte (max. 50kg) is er niet omdat het chassis niet meer dat 50kg kan dragen. Die sticker heeft als enig doel het omzeilen van een hoogteregeling!
Zoals je wellicht weet is hoogteregeling (niet automatisch) al enige tijd verplicht op nieuwe modellen. Bij Lotus heeft geen enkel model hoogteregeling en dat heeft dus te maken met die sticker. Als je geen zware belastingen hebt kan je ook de stand van de koplampen niet veranderen met die belasting.

Vandaag de laatste update mogen ontvangen van V&W. Gelukkig ruim optijd (ahum)...
Ik denk dat ik maar even een kopie hiervan in de auto bij me ga houden...
Mark
Ik heb in iedergeval de vraag maar even gesteld hoe de communicatie gaat plaatsvinden over deze minimum eisen, aangezien ik van V&W ook geen officiele communicatie heb gezien over het aanpassen van de regelgeving zoals ze die eerder hebben aangekondigd.V&W schreef: Geachte heer Verboom,
Mijn excuses voor de late reactie. Ik heb uw vraag uitgezet bij de betreffende dossierhouder en kan u het volgende mededelen.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat werkt aan een verzachting van de eerder gepubliceerde eisen voor achteraf ingebouwde Xenonlampen. Daarbij hoeven auto's zonder niveauregeling of koplampsproeiers waarop achteraf Xenon-verlichting is aangebracht die aan bepaalde minimumeisen beantwoordt niet te worden aangepast. Over hoe dat precies wordt ingevuld volgt later nadere informatie. In afwachting hiervan wordt van de eigenaren niet anders verwacht dan dat zij met niet verblindende verlichting rijden en met een correct lichtbeeld.
Artikel 5.2.51 van het Voertuigreglement, eerste lid onder b luidt thans als volgt:
(Personenauto's moeten zijn voorzien van: )
b. twee dimlichten, met dien verstande dat met ingang van 1 januari 2006 dimlichten met gasontladingslichtbronnen en andere lichtbronnen
met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen voldoen aan door Onze Minister gestelde eisen voor deze lichtbronnen, alsmede voor de
installatie daarvan;.
Zolang de genoemde eisen niet zijn vastgesteld (en dat zal op 1 januari 2006 nog niet het geval zijn; de datum zal worden aangepast) zal ook niemand een bekeuring kunnen krijgen omdat hij er niet aan voldoet. Er zal alsnog in een voldoende ruime invoeringstermijn worden voorzien.
Zoals het zich nu laat aanzien zullen de toekomstig eisen voor alle Xenonlampen gelden, ongeacht de lichtopbrengst.
Ik denk dat ik maar even een kopie hiervan in de auto bij me ga houden...
Mark
C30-94@0.55bar
OK, niet helemaal on-topic, maar toch gerelateerd: worden jullie niet helemaal gek van dit soort verlichting op SUV's (en Smartjes)? Als er zo'n apparaat achter mij rijdt is mijn binnenspiegel (ook in de "nachtstand") volkomen waardeloos. Hetzelfde geldt voor de buitenspiegels: je ziet niks anders meer dan een grote waas van licht, en met name in de stad erg lastig, omdat je van achter naderende fietsers (in Amsterdam bijna altijd zonder verlichting) niet meer kunt zien als je wilt afslaan...
- Flaminiasupersport
- Actief lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Mark, wil jij mij svp een kopietje sturen van dat mailtje.. erg handig voor de binnenzak 
HID is niet alleen witter licht, het is vooral drie keer zoveel licht. Een keer geprobeert in het donker en je wil niets anders meer. Als het alleen om de 'chav' gaat en de mooie witte lampjes kan je veel goedkoper af door bij de Halfords gewoon een setje 'fout witte' lampen te kopen.
Grappig dat jullie het noemen... dat irritante licht uit X5'en enzo. Grappig ook dat vrijwel alle X5'en standaard HID hebben en dus die o zo belangrijke hoogteregeling en koplampen-wasstraat op de auto hebben. En rara politiepet... ze verblinden toch! Op zich niet vreemd, de X5 (of andere SUV) staat hoog op de poten en staat bij andere auto's gewoon lekker naar binnen te schijnen. Dát mag dan uiteraard weer wel..

HID is niet alleen witter licht, het is vooral drie keer zoveel licht. Een keer geprobeert in het donker en je wil niets anders meer. Als het alleen om de 'chav' gaat en de mooie witte lampjes kan je veel goedkoper af door bij de Halfords gewoon een setje 'fout witte' lampen te kopen.
Grappig dat jullie het noemen... dat irritante licht uit X5'en enzo. Grappig ook dat vrijwel alle X5'en standaard HID hebben en dus die o zo belangrijke hoogteregeling en koplampen-wasstraat op de auto hebben. En rara politiepet... ze verblinden toch! Op zich niet vreemd, de X5 (of andere SUV) staat hoog op de poten en staat bij andere auto's gewoon lekker naar binnen te schijnen. Dát mag dan uiteraard weer wel..

- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
- Locatie: Twente
Gevonden op een ander forum in een Xenon-topic.TOLEDO 20VT @ www.seat-online.nl schreef:De apk regelgeving is laatst aangepast in het grote boek van de rdw. Hierin staat dat alle voertuigen met afgifte kenteken na 31 dec 2005 en xenon met lichtsterkte meer dan 2000 lumen, voorzien moeten zijn van koplampreiniging en automatische hoogteregeling. Dus voor alle vrienden die nu met xenon rijden is er niets aan de hand.
SteV6
S4 Avant