Pagina 3 van 4
Geplaatst: 03 mei 2006 19:22
door markv
Dat is toch die komotec als ik het goed heb?? Dacht dat dat een 4-1 was met eigenlijk beetje erg korte pijpen...
Mark
komotec
Geplaatst: 03 mei 2006 21:15
door Pipo
Ja, dat is een foto van een Komotec-lijn. Maar het uitlaatspruitstuk zit grotendeels verborgen achter het chassis.
Geplaatst: 04 mei 2006 8:27
door speedster
Het beste is om z'n spagettipijp in te pakken met "hitte bestendige tape".
Minder warme lucht in de motorruimte wat beter is voor de luchtinlaat en je voorkom zo dat je clam warm of smelt.
Geplaatst: 04 mei 2006 10:56
door Arno
Da's waar tot een bepaald punt.
De warmte blijft van beter binnen de uitlaat, maar dit heeft wel een nadelig effect op eventuele las-naden etc. die sneller verouderen.
Ook het RVS waar vaak mee wordt gewerkt kan eigenlijk niet zo goed tegen zeer hoge temperaturen. Daar wordt het bros van, wat weer tot scheurvorming kan leiden.. (tja.. Inconel kan het prima hebben, maar da's $$$$).
Bij RVS speelt het probleem van vocht wat in het windsel kan trekken een minder groot probleem. Dat speelt wel bij een spruitstuk wat uitgewoon staal is gemaakt. Water verdampt dan wel snel tijdens het rijden, maar als hij stil staat dan trekt (regen)water er wel in en gaat een erg goede roest-omgeving vormen.
Bij het inpakken van het hele spruitstuk moet je wel de kat en de einddemper in de gaten houden, want door de betere isolatie vanaf de motor gaan die nu veel meer hitte te verwerken krijgen.
Op een auto als de speedster moet je hier beetje mee oppassen. Het blijft een grotendeels plastic (ok ok.. polyester..) ototje, dus opletten met warmtebronnen..
Bye, Arno.
Geplaatst: 15 mei 2006 15:32
door Maarten
In Duitsland zijn ze nu bezig met de laatste aanpassingen voor een 4-2-1 systeem:
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=10963
Ze zijn er erg over te spreken.
(Ook leuk icm de compressor ! )
Geplaatst: 17 mei 2006 12:53
door Dominique
Leuk verhaal zeg! Dempert is goed bezig
@Stevenflappy : in het filmpje is duidelijk een aantal keren een knal te horen zoals jij ze ook kan maken...en wilt behouden..
geschatte waarde, 2000,- euro. Ben je al aan het sparen?

Geplaatst: 17 mei 2006 15:10
door markv
Mijn duits is niet zo goed, maar is er nog ergens een plaatje te vinden van het spruitstuk?
Mark
Geplaatst: 17 mei 2006 15:43
door Maarten
Hier een filmpje (even op pauze zetten dan kan je een beetje zien hoe de buizen lopen)
http://www.free-space.at/mshrak/Speedst ... uger_3.avi
En een plaatje.
Geplaatst: 17 mei 2006 15:47
door Dominique
Jep, 2e pagina . . . 2e bericht. 3 foto's . . . alle 3 laten ze nauwlijks wat zien.
haha, Maarten post net iets over t filmpje (de Zip-file, halverwege pag. 1)
cheers
Geplaatst: 17 mei 2006 16:25
door Maik
Jammer dat ze niet een duidelijk plaatje hebben van het spruitstuk, maar dat zal ook wel een reden hebben....
Geplaatst: 17 mei 2006 18:32
door markv
Tja, niet te zien dus.. Jammer.
Mark
Geplaatst: 17 mei 2006 19:57
door Arno
Aan de foto te zien en als je goed kijkt op het tweede deel van filmpje komt het 4-2 deel recht naar achter uit. Waarschijnlijk maken ze een 180 graden draai verticaal naast de einddemper, waarna de pijpen het 2-1 deel tegen komen.
Daarna een knietje er aan en dan opzij op op de (zo te zien standaard) kat aan te sluiten.
Beetje zoals op de Honda conversie, maar dan het 4-2 deel recht naar achteren ipv. naar rechts gebogen.
Hopelijk binnenkort wat foto's van de auto zonder clam zoals op filmpje. Dan moet het wel duidelijk worden.
Bye, Arno.
Geplaatst: 18 mei 2006 5:47
door Maarten
Het is een 200 cells kat, dus niet standaard...
Maar 4-2 zie je op de foto, 2-1 is op het filmpje helaas nauwelijks te zien.
Maar volgens mij maken ze eerst een bocht naar het rechter achterwiel, komen daar bij elkaar (2-1) en gaat dan onder het subframe door naar de kat. Dan via de orginele weg naar de eind demper.
Veel bochten, maar relatief recht zolang mogelijk vanaf de kop (hoogste invloed op de tegendruk, direct na de uitlaatkleppen, hoe langer recht (weinig stromingsverliezen) hoe minder tegendruk) De kat zit ook ver van de motor en is slechts 200 cells. Die moet wel goed warm zijn om de apk te halen en met zo'n lange buizen, betekend dat goed warm rijden voor de keuring.
Geplaatst: 18 mei 2006 8:46
door markv
Enig idee wat de diamter is van de pijpen? En of de pijpen getrokken bochten hebben?
Mark
Geplaatst: 18 mei 2006 9:43
door Maarten
Heb ik nog niets over gelezen en ook de lengtes worden niet genoemd. Maar ja als ze het willen verkopen, ga je niet meteen alle details vrijgeven lijkt mij.
Maar als er meer testen en SW aanpassing gedaan zijn, zouden ze meer bekend maken.