Pagina 3 van 4

Geplaatst: 05 dec 2007 10:39
door Herman
Deleted

Geplaatst: 05 dec 2007 11:19
door 12Esc
dat zijn veel vragen...
Ik heb er nog niet mee gereden, dus op die vragen kan ik (nog) niet antwoorden.
Ik heb er laatst ook de eibach pro verlagingsveren onder gemonteerd en nog niet laten uitlijnen ofzo. Scheelt ook maar 1 cm aan hoogte bij mij, dus eerst zo maar eens proberen.
Als ik er mee heb gereden zal ik hier meer info posten.

spoorverbreders

Geplaatst: 05 dec 2007 21:04
door Pipo
Ik heb rondom 5mm spoorverbreders gemonteerd, in combinatie met een 205 vooraan. Resultaat:
Spoorvorming: iets gevoeliger aan sporing maar niet storend.
Bochtgedrag: onderstuur totaal weg (is te wijten aan de 205 vooraan)
iets zwaarder insturen op lage snelheid, maar dat went snel.
overstuur komt later, maar met minder waarschuwing.
Ruimte in wielkasten: geen problemen, met uitzondering van licht raken van het chassis door de linker-voorband bij volledig indraaien.
Uitlijning: niets veranderd, nog steeds origineel.
Wiellagers versterkt: nee. Geen enkel probleem tot nog toe.
Schokdempers en veren: nog originele Bilsteins.
Andere zaken die opvallen: Geen.

Heb ook eens ca 20km gereden met een atmo uitgerust met 15mm bredere offset velgen (banden: vooraan 215, achteraan 245)
Resultaat:
Spoorvorming: veel gevoeliger aan sporing (tot gevaarlijk toe vind ik)
Bochtgedrag: veel zwaarder insturen aan lage snelheid. Vind het ook storend bij snelle bochtenwisseling.
Ruimte in wielkasten: rechtse voorband raakt tegen koetswerk bij volle uitslag. Achterbanden raken binnenkant spatbord bij sterk inveren (aan zwarte rand).
Uitlijning, schokdempers en veren: nog origineel.
Wiellagers: origineel. Na 20.000km nog geen problemen.
Andere zaken die opvallen: ziet er wel stoer uit.

Re: spoorverbreders

Geplaatst: 05 dec 2007 21:16
door linne150
Pipo schreef:Ik heb rondom overal 5mm spoorverbreders gemonteerd, in combinatie met een 205 vooraan. Resultaat:
Spoorvorming: iets gevoeliger aan sporing maar niet storend.
Bochtgedrag: onderstuur totaal weg (is te wijten aan de 205 vooraan)
iets zwaarder insturen op lage snelheid, maar dat went snel.
overstuur komt later, maar met minder waarschuwing.
Ruimte in wielkasten: geen problemen, met uitzondering van licht raken van het chassis door de linker-voorband bij volledig indraaien.
Uitlijning: niets veranderd, nog steeds origineel.
Wiellagers versterkt: nee. Geen enkel probleem tot nog toe.
Schokdempers en veren: nog originele Bilsteins.
Andere zaken die opvallen: Geen.

Heb ook eens ca 20km gereden met een atmo uitgerust met 15mm bredere offset velgen (banden: vooraan 215, achteraan 245)
Resultaat:
Spoorvorming: veel gevoeliger aan sporing (tot gevaarlijk toe vind ik)
Bochtgedrag: veel zwaarder insturen aan lage snelheid. Vind het ook storend bij snelle bochtenwisseling.
Ruimte in wielkasten: rechtse voorband raakt tegen koetswerk bij volle uitslag. Achterbanden raken binnenkant spatbord bij sterk inveren (aan zwarte rand).
Uitlijning, schokdempers en veren: nog origineel.
Wiellagers: origineel. Na 20.000km nog geen problemen.
Andere zaken die opvallen: ziet er wel stoer uit.

20.000 km :?: enuh...........handschoenen zonder vingers ook erg stoer!

Geplaatst: 05 dec 2007 22:30
door stevenflappy
Hahahahaahahahaha

handschoentjes zonder vingers

Geplaatst: 07 dec 2007 9:33
door Pipo
@ Linne150: was niet mijn atmo hé; hij rijdt in Leuven rond. Zit ondertussen al over de 30.000km geloof ik, en nog altijd geen problemen met de wiellagers.

@Steven: Lach er maar mee, maar je kan niet ontkennen dat lederen handschoenen een betere grip geven op het stuur. Doe maar eens een wedstrijdje carting met en zonder handschoenen :wink:
En het houdt de handjes warmer ook :P

Geplaatst: 09 dec 2007 10:27
door SpeedsterWimpie
Zelf vind ik de auto op de snelweg rustiger geworden in het stuur met de spoorverbreders en achtervelgen voor met 205 :roll: .

Circuit ben ik nog niet opgeweest, wel lijkt hij bij snelle bochten iets minder strak te sturen, maar ik heb hem nog niet uit laten lijnen, daar ik nog eibach verlagingsveren wil monteren. :lol:

Geplaatst: 02 jan 2008 19:09
door Super7
Ik merk een extra trilling in mijn stuur met spoorverbreders 15 mm voor, originele velgen.. vanaf 130 km tot 230 km..

Kan dat komen door verkeerde montage of uitlijning?

Geplaatst: 02 jan 2008 21:28
door 12Esc
ik ontdekte vandaag dat mijn linker voorwiel net de binnenkant van het spatscherm raakt bij sterk insturen (15mm spacer). Is daar iets aan te doen?

spoorverbreders

Geplaatst: 02 jan 2008 22:05
door Pipo
12Esc schreef:ik ontdekte vandaag dat mijn linker voorwiel net de binnenkant van het spatscherm raakt bij sterk insturen (15mm spacer). Is daar iets aan te doen?
Weinig. Het is puur een zaak van geluk hebben. De afwerkingstoleranties van de clams zijn redelijk groot. Een vriend van me die met 15 mm verbreders vooraan rijdt heeft hetzelfde probleem. Links raakt de voorband de gelakte onderdrempel heel lichtjes bij sterk insturen. Rechts houdt hij ca 3mm ruimte over.

Maar ik weet er ook rondrijden zonder enig raakprobleem.
Misschien dat je door de bevestingsbouten van de voorclam wat los te draaien, de clam een paar mm kunt verschuiven. Dit kan al voldoende zijn om je probleem op te lossen. Daarna het zaakje wel terug vastschroeven natuurlijk :wink:

Geplaatst: 04 jan 2008 13:07
door 12Esc
ik heb de volgende opsomming van oplossingen gevonden:
http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... opic=11130

Ik denk dat ik deze ga proberen:
http://www.opel-speedster-club.de/yokohama/montage.php

Geplaatst: 04 jan 2008 14:01
door Dominique
12Esc schreef:ik ontdekte vandaag dat mijn linker voorwiel net de binnenkant van het spatscherm raakt bij sterk insturen (15mm spacer). Is daar iets aan te doen?
Je zou een bandenmaat kunnen proberen met minder hoogte. 205/40 ipv 205/45.

Geplaatst: 04 jan 2008 14:09
door 12Esc
ik heb de standaard voorbanden erop liggen..

Geplaatst: 04 jan 2008 18:50
door RCduck7
12Esc schreef: Ik denk dat ik deze ga proberen:
http://www.opel-speedster-club.de/yokohama/montage.php
Ik begrijp bijna geen woord duits.
Waar gaat het over?
Aanpassen van het spatbord of wegnemen??

Geplaatst: 04 jan 2008 19:46
door SteV6
Wat ze daar doen is het wegtrekken van de modderkuip om iets meer ruimte te creeren. Als je tijd zat hebt en wil friemelen prima, maar er zijn mooiere oplossingen waarbij je geen spanningen in modderkuip en dorpel aanbrengt.

Ik weet dat er inzetstukken te koop zijn. Daarvoor zaag je gewoon een stuk uit de modderkuip en plakt er de prefab uitsparing in.

http://www.moto-concept.de/de/autos/ope ... m_id=16129

Niet goedkoop in carbon, maar simpel zelf te maken van wat glasvezel en hars en een plankje als "mal".

SteV6