Pagina 3 van 5

Geplaatst: 04 mei 2007 10:18
door YvoTuk
ok, maar waarom duurt dat dan zo lang? Als je kijkt naar andere motoren dan zie je 1001 oplossingen als het gaat om andere nokkenstokken, maar bij deze lijkt het wel alsof er niets gebeurt :?

Geplaatst: 04 mei 2007 10:20
door stevenflappy
Misschien nog niet zo vaak gedaan..... Vmax heeft nokkenassen liggen die volgens hem top zijn en Jan gaat met de ex-motor van Menno aan de gang voor mij om te zien wat er kan.... Maar er zijn gewoon niet zoveel mensen bezig met de Speedster.........

Geplaatst: 04 mei 2007 10:51
door YvoTuk
erm.. dat torretje ligt toch ook in andere Opelts?

Geplaatst: 04 mei 2007 11:08
door stevenflappy
Dan moet je eens googlen op het motortype, dan heb je nooit gezocht.... :wink: :idea: Er is een speciaal forum van en dan is er echt wel genoeg te doen, dacht dat jij het over het Speedsterwereldje had, dat is helaas wel een doods gebeuren op een paar na....

Geplaatst: 04 mei 2007 11:09
door Arno
Astra, Vectra en Zafira 2.2's zijn ook uiterst zeldzaam, dus daar 'doet' ook bijna niemand iets voor.

De fabrieks DELCO ECU is voor vrijwel alle tuners totale abracadabra en is nog eens grotendeels self-learning, dus reflashing geeft in veel situatie maar tijdelijke verbeteringen ('leert' hij er net zo hard weer uit)

En het motor-ontwerp is best afwijkend van andere gangbare motoren mbt. sensors (of het ontbreken ervan zoals een krukas-sensor die hier door de ECU 'berekend' wordt) en andere zaken waardoor even een andere ECU (ebijv. Emerald oid.) er op hangen ook een niet-triviale actie wordt.

Combineer dat met de amerikanen die dit model motor (in hun variant) eigenlijk alleen maar tunen met een supercharger er op en het wordt duidelijk waarom er nauwelijks andere tuning 'gedaan' wordt voor deze motoren.

Jammer genoeg hebben ze niet bij de Speedster gekozen voor de 2.0 van de 'oude' Ecotec serie, want daar is bergen en bergen spul voor te krijgen.

Bye, Arno.

Geplaatst: 04 mei 2007 12:52
door markv
Ach, er is zat te krijgen voor de 2.2. Heb laatst es een lijstje samengesteld van verschillende nokkenassen die bij verschillende fabriakanten te krijgen zijn voor deze kop. Lijstje heeft tot nu toe 30 items erop staan. Dus...

Mark

Geplaatst: 04 mei 2007 12:59
door YvoTuk
Hatsikidee, nou nog iemand die het lef heeft om met zijn kop onder de armen naar ene meneer Andrews te gaan en hem te vragen het kopje even onder handen te nemen. Andere stokken erin en gaan!

Geplaatst: 04 mei 2007 13:19
door Maik
Het is hopelijk nog maar even wachten op de ITB-kit met snelle stokken en alles erop en eraan, en hup, naar 200+pk :P

Voor de rest doet bv Courtenay (uit de UK) ook wel wat met tuningsstages voor de 2.2, incl snelle stokken voor de hogere tuningsstages...
Ook in Duitsland zijn al meerdere kits verkrijgbaar met snelle stokken.

Re: uitlaat

Geplaatst: 04 mei 2007 19:23
door Pipo
YvoTuk schreef: Daar ben ik het absoluut niet mee eens!
LOL :lol: Dat is je goed recht Yvo.

Je uitleg over kamer- en absorptiedempers klopt overigens weL.
'k Zal me even verduidelijken :wink: . Wat ik wil zeggen is dat je met enkel de einddemper te vervangen door een demper met weinig tegendruk zoals bv een absorptiedemper, je vermogenswinst minimaal zal zijn zolang je de rest van je uitlaatlijn, te beginnen met het uitlaatspruitstuk, niet aanpast.

Geplaatst: 05 mei 2007 6:37
door markv
Een ander probleem met het tunen van de 2.2 is dat er weinig objectieve metingen te vinden zijn van mensen die aanpassingen hebben gedaan. Een goede voor/na meting van een volledige miltek moet ik nog zien. Hetzelfde geldt voor een remap van de ECU. Het enige wat ik tot nu toe heb gevonden zijn claims van de tuners zelf, en dat zijn meestal alleen piek pk getallen die ik zelf al helemaal niet interessant vind. Koppel en vermogens verloop zijn veel belangrijker.

Zoals ik al een keer in een andere thread heb geschreven, lijkt het prima mogelijk een significante hoeveelheid vermogen te winnen door het remappen van de ECU. Het nadeel is dat je een partij moet hebben die de ECU ook echt goed snapt (en niet zoals bij mij dat de aanpassingen na 30 minuten weer weg zijn). Mijn vermoeden is dat met een goede remap en een uitlaat die wat beter werkt dan de standaard er zeer goede winsten te halen zijn, zeker qua koppel in het midden gebied. En dan dus niet die +10pk/nm maar meer richting de 30..

Maargoed, we zullen zien wat er verder nog op de markt gaat komen. Qua motorblok lijkt het in iedergeval geen probleem, er zit zeer zeker veel potentieel in en daar hoef je helemaal geen forced induction voor te gebruiken.

Mark

Geplaatst: 06 mei 2007 8:08
door YvoTuk
Hoe zit het met Dave Walker? Heeft die al een keer een ECU gedaan voor zo'n motor? Lost wel gelijk je probleem op!

Geplaatst: 06 mei 2007 10:44
door markv
Voor zover ik weet is er nu wel iemand bezig met het vervangen van de ecu door een emerald. Of hij hem ook door Dave gaat laten mappen weet ik niet.

Maargoed, eerste vervangende ECU is natuurlijk sowieso onderweg, er is een conversie bezig met een Alpha ECU.

Het zou makkelijker zijn als er iemand is die de normale ECU gewoon goed begrijpt en kan zorgen dat die zichzelf niet meer terugregeld.

Mark

Geplaatst: 07 mei 2007 18:12
door Dominique
[on topic]

LARINI POWER!!

Iemand van de UK club is zo vriendelijk geweest een film te posten waarop duidelijk hoorbaar het verschil tussen de standaard pijp en de Larini.
Voor wie het verschil nauwlijks hoort, het begint met een standaard auspuff! :wink:

Ik heb helaas geen commentaar kunnen vinden over prestatieverbetering.

[/off topic]

Geplaatst: 07 mei 2007 18:36
door Maik
Ondanks de yoko microfoon vind ik het geluid wel erg cool 8)
Ik denk het mooiste wat ik tot nu toe gehoord heb op een 2.2. Veel plezier ermee!

Geplaatst: 07 mei 2007 19:31
door markv
Ja, hij klinkt inderdaad erg goed. Ben alleen wel benieuwd hoeveel db dit is, kan nogwel es aan de hoge kant zijn.

Een voor en na power grafiekje zou leuk zijn..

Mark