Yvo, laat ik het nog een keertje uit proberen te leggen zodat ook jij begrijpt wat ik bedoel.
Feit is dat verzekeringsmaatschappijen speciale afdelingen hebben die proberen om onder claims uit te komen en daarbij alleen naar de polisvoorwaarden kijken.
Regeltjes die "genoegzaam bij iedereen in de 'scene' bekend" zijn hebben zij niks mee te maken.
Jij mag het dan geinig vinden om je eigen tekst in de polisvoorwaarden terug te zien, ik had liever gezien dat er exact richtlijnen aan worden gegeven.
Om maar even een
voorbeeld te geven op basis van de circuit voorwaarden:
- Organisatie dient zich te conformeren aan de zg. Lotus-on-Track regels.
- Circuitdagen zijn niet competitief.
- Inhalen mag uitsluitend aan de zijde zoals aangegeven in de briefing.
- Inhalen mag uitsluitend op de rechte stukken.
- Deelname uitsluitend na deelname aan de rijdersbriefing.
Verhaaltje
Yvo en Bert hebben beide de Fortis circuit verzekering en gaan naar een circuitevenement toe.
Bert is een nieuweling en gaat zijn allereerste circuitdag rijden.
Yvo is de rot in het vak, hij is een bekende binnen de 'scene' en kent de LoT regels op zijn duimpje.
Eerst gaan Bert en Yvo naar de rijdersbriefing, die is verplicht namelijk.
Voor Bert zijn eerste keer, hij let goed op als er gezegd wordt dat er alleen aan de rechter kant ingehaald mag worden.
Voor Yvo is het allemaal gesneden koek.
Yvo rijdt stevig door en rijdt lekker vooraan. Bert doet rustig aan en rijdt ver achteraan.
Tot op een gegeven moment Yvo zo hard gaat dat hij Bert op een ronde gaat zetten.
En daar gaat het mis, ongeluk en beide auto's raken totaal-loss bij deze inhaal actie.
Gelukkig hebben Yvo en Bert die verzekering met circuitdekking en beide claimen de schade bij de verzekeringsmaatschappij.
Yvo reed geheel volgens de
LoT regels (
Overtaking is only allowed on the left), hij wilde Bert
LINKS inhalen.
Bert reed geheel volgens de
rijders briefing, hij wilde Yvo
RECHTS voorbij laten.
En zie hier, een probleem.
Vraag is even welke schade
WEL en welke
NIET wordt uitgekeerd.
Wie het weet mag het zeggen.
YvoTuk schreef:De regels zijn duidelijk: volgens de LOT regels.
Ben je daar nog steeds zo zeker van na het lezen van bovenstaande voorbeeld?