markv schreef:
HP-Tuners levert software voor op een laptop die je kunt gebruiken om zelf je ECU te tunen. Dus software op laptop, laptop aankoppelen aan de diagnose stekker van je ECU en tweaken maar. Ze hebben ook erg aardige procedures staan hoe je het best dingen kunt afstellen enzo. Echt voor de hobby tuner dus
Het grote voordeel van zo'n oplossing is natuurlijk dat je dan ook echt iets customs voor je auto kunt maken, geoptimaliseerd voor de modificaties die je erop hebt zitten. Dat is vaak bij de normale chiptune acties niet het geval. De ECU wordt uitgelezen, dat wordt opgestuurd naar de toko die de eigenlijke tuning doet (vaak gebeurd dat op afstand) en het bestand wat terug komt wordt weer de ECU in gezet. En in dat bestand wat wordt opgestuurd staat compleet geen informatie over jouw specifieke motor. Het blijft dan een heel algemene aanpassing.
Mark
Zo'n programma als dat HP tuners is natuurlijk wel het andere uiterste, maar vroeg me af hoe en in welke vorm jullie de 2,2 ecu nu kunnen lezen en schrijven...
Moet ik me dat voorstellen als een berg bits & bytes waarin jullie direct de veranderingen maken, of meer a la OBDII communicatie? Wat ik een beetje begrepen heb van deze nieuwere GM ecu's is dat ze met een bepaald operating systeem geflashed zijn en daarin weer parameters veranderd kunnen worden.
Op de HP tuners site kan je wel mooi zien hoe deze ecu's werken. (VE & MAF tabellen, gestuurde AFR waardes etc etc.)
Al s er genoeg interesse voor is dan is het waarschijnlijk wel mogelijk om iets dergelijks als wat HP tuners heeft te maken voor de Speedster.
Wat op dit moment kan is de mapping van bijna alle tabellen aanpassen (eventueel met lopende motor) via de OBD poort. De tabellen worden hiervoor in RAM gekopieerd waar de ECU ze vervolgens uitleest. De ECU hoeft dus niet voor iedere wijziging te worden geflashed. Uiteindelijk moet de op deze manier verkregen mapping wel worden geflashed, anders is alles weg als de spanning eraf gaat, maar experimenteren met verschillende instelling gaat dus erg gemakkelijk en snel.
Waarschijnlijk dan het eenvoudigste om te kijken of soms de mapping visualisatie code voor op de PC herbruikbaar is van bijvoorbeeld het Megasquirt ECU project. I sinieder geval open source en dus aan te passen.
Gok dat van HPtuners geen sourcecode the krijgen is om die evt. uit te breiden zodat hij met jouw communcatie techniek overweg kan om met de Z22 ECU te babbelen?
Misschien wat verduidelijking. Normaliter moet je voor het live aanpassen van een motormanagement een aftermarket systeem kopen als een emerald oid. Met de aanpassingen van Peter is het mogelijk het live aanpassen met het fabrieksmotormangement te doen.
Het ZEER grote voordeel hiervan is dat je je speedster op een rollenbank kan zetten en hem dus echt in detail goed kan afstellen op alle mods die je erop hebt zitten. Rijdend op straat is natuurlijk ook een optie, mits te dat met 2 personen doet waarschijnlijk
wij tunden vroeger vele 2 takt motoren en af en toe eens een 4 takt
maar op het moment dat de elektronica zen intrede deed
was voor ons de pret eraf
dus jullie hebben (samen met mark) er vele speedster rijders blij mee
gemaakt
Congratulations on your excellent efforts guys from one of your British VX220 cousins
I personally cannot wait to see what the next stage to this project is, but good luck with it, you deserve it! If you ever need any help from a .Net Developer, dont hesitate to give me a shout - i was just trying to initiate this ECU Cracking project myself - oh well!
heel interessant om dit te lezen. Er zullen heel wat uurtjes bloed, zweet en tranen in zijn gegaan om dit te bereiken.
Ik las toevallig dat jullie erover dachten de EGR klep eruit te programmeren.
Toevallig heb ik dit met DBilas besproken en bij de turbo-ombouw doen zij dit normaal gezien, "omdat deze EGR-kleppen vaak problemen geven".
Hierdoor weet je dus dat het in ieder geval mogelijk is (want zij gebruiken de standaard computer..)
er is al een EGR-cheater in omloop. Daarvoor hoef je aan de computer/programmering dus niets te veranderen. Ik heb de klep gewoon een kwartslag gedraaid gemonteerd en de opening met een afdichting dicht gemaakt. Klept gaat dus wel open en dicht maar dat heeft verder geen effect. Werkt ook prima (zolang de klep niet kapot gaat, dan zal er een cheater in moeten).
Het gaat er niet zo zeer om dat je de EGR klep niet meer hoeft te monteren, dit kan inderdaad prima met een EGR-cheater, het doel van deze actie is tweedelig;
- Uitschakelen van eventuele correcties welke de ECU uitvoert als de EGR klep wordt geopend, wat dus met het 2.4 spruitstuk geen effect meer heeft.
- De terugkoppel ingang van de EGR klep vrijmaken voor het binnen halen van het signaal van b.v. een wideband lamda sonde zonder allerlei foutcodes te veroorzaken. Dit kan erg handig zijn bij het mappen van het vollast gebied.
Kort samengevat ben ik meer dan blij met het resultaat! Enkel het aanpassen van de brandstof maps geeft een mega verbetering gegeven. En niet eens zo op het gebied van vermogen, maar reactie op gaspedaal en hele response van de motor. Het is nu voor het eerst dat ik echt het idee heb dat de motor goed past bij het karakter van de auto.
Ik ben benieuwd wat dit project nog meer gaat brengen
Mark
PS. Met hartelijke dank aan Peter voor de onwijze berg uren die hij er al in heeft gestoken!
Oef! Ik geloof dat ik een natte plek heb in m’n broek
Jij noemt het significant. Ik vind het spectaculair! Vooral de winst in koppel bij lager toeren vind ik interessant. Dat moet ook duidelijk merkbaar zijn denk ik?
Tjonge jonge, al rijdend tunen met een laptop op schoot. Knap werk hoor Peter! En jij ook uiteraard Mark.