Pagina 3 van 3

Geplaatst: 16 mar 2009 19:55
door Dennizz
piet schreef:Nu snap ik helemaal niks meer van. Deze meneer zegt dat je de banden spanning moet verhogen om er meer temp. er in te krijgen. Waarom zouden wij hem dan willen verlagen?
Ik dacht ook altijd hoe minder lucht in de band, hoe meer vervorming en dus warmte.

Toen vertelde mij iemand, stel je pompt je banden zo knetter hard op zodat je maar per wiel op 1 cm rubber rijdt. Raad dan eens hoeveel wrijving/druk je op die cm rubber hebt en dus temperatuur.

Dan heb je dus echt meer wrijving en temperatuur dan wanneer je per wiel op 10 cm rubber rijdt. Je hebt dan minder druk per cm en dus minder temperatuur.

Sinds dien is het ook niet echt begrijpelijk voor mij :roll: Ik vind beide theorieën geloofwaardig, maar welke is nu de juiste :roll:

Geplaatst: 16 mar 2009 20:26
door Arno
Dennizz schreef: Dan heb je dus echt meer wrijving en temperatuur dan wanneer je per wiel op 10 cm rubber rijdt. Je hebt dan minder druk per cm en dus minder temperatuur.

Sinds dien is het ook niet echt begrijpelijk voor mij :roll: Ik vind beide theorieën geloofwaardig, maar welke is nu de juiste :roll:
Beide :D

Gekheid op een stokje...

De warmte ontwikkeling is anders.

Op een zachte band krijg je door de grotere beweging in de hele band meer warmte ontwikkeling in het karkas en de 'body' van de band. Hierdoor zal deze zich dus op een bepaalde druk uiteindelijk stabiliseren. Dit vooral door de uitzetting van de lucht en ook vooral het vocht wat in de band zit.

Het loopvlak zal in dit geval niet erg warm worden, maar meer 'mee' warmen met de rest van de band.

Echter..

Op een harde(re) band verschuift de warmte onwikkeling zich van het karkas cq. binnenkant van de band naar vooral het loopvlak zelf, omdat de band zelf nu weinig meer beweegt/vervormt en alle energie zich gaat concentreren op de toplaag van het loopvlak.

De truuk is dus om vooral de balans te vinden tussen deze twee effecten.

Laag genoeg beginnen op een koude band, zodat hij warm in 'harde' toestand het loopvlak zover kan opwarmen dat het goed werkt.

Maar dus weer niet *te* ver, want dan zal het loopvlak over-verhitten en begint de toplaag te smelten en schuif je de plakken rubber er vanaf.

Balanceer-act dus, waarbij je ook het type circuit, temperatuur, etc. in de gaten moet houden.

Op een kort, bochtig circuitje zu het best kunnen dat je dus op een relatief harde banden moet rijden om toch genoeg warmte in het loopvlak te krijgen om de grip op te bouwen.

Op langere banen met snellere bochten zou dat te warm worden en moet er wat lucht uit om de temperatuur van het loopvlak in te perken.

Op een bepaald moment lukt dat niet meer (blijft te hoog) en moet er naar een hardere rubber compound worden geschakeld (of moet je even van de baan :) )

Bye, Arno.

Geplaatst: 16 mar 2009 20:46
door Dennizz
Helder!

Nog even een kleine herhaling:
Je begint dus bijv. op hoge druk, dan kijk je of het loopvlak de gewenste temperatuur krijgt.

haalt die het niet, pomp je er lucht bij zodat de energie echt naar de loopvlak gaat en de band dus op temperatuur gaat komen.

Haalt het loopvlak een te hoog temperatuur haal je er wat lucht uit, waardoor er meer energie naar het karkas gaat en het loopvlak iets gespaard blijft, waardoor de band weer op de ideale werktemperatuur komt en dus het best presteert.

De omgevingsfactoren: temperatuur asfalt, lucht temp, weerstand asfalt bepaald grotendeels in combinatie met het rubber of de temperatuur aan het loopvlak überhaupt wel gehaald kan worden onder die omstandigheden.

Het kan dus zo zijn dat je simpelweg de banden (R1R) niet op temperatuur krijgt op de openbare weg. Omdat het wat koud is en het rubber gemaakt is voor zomerse temperaturen, ongeacht wat je doet aan spanning in de band?

Geplaatst: 16 mar 2009 20:53
door allen
Denniz, gok wat op de uitgangsspanning van die man. En meet dan gewoon links en rechts van het loopvlak van een band. Volg de handleiding, dan kom je een heel eind denk ik.

Geplaatst: 16 mar 2009 21:01
door Dennizz
Ik denk dat je beter extreem kan beginnen. Of juist heel laag of juist heel hoog.

Dan weet je tenminste welke kant je op moet. Als je al redelijk goed begint moet je de keus kunnen maken welke kant je op gaat en dan bestaat de kans dat je de draad kwijt raakt...

Geplaatst: 16 mar 2009 21:22
door allen
Nee, want de bandentemperatuur zal je dan een richtlijn moeten geven welke kant je op gaat. :idea:

Geplaatst: 16 mar 2009 21:58
door Dominique
allen schreef:Verschil tussen voor en achter lijkt je erg groot? Ik heb er geen verstand van, maar dat dacht ik ook. Proberen is de enige oplossing... :wink:
Allan, er wordt hier een range bedoeld, net als 800 tot 1000 kg dat is. Niet de voor / achter verhouding. :P
En je weet wat ze over proberen zeggen. toch? :wink:

Geplaatst: 16 mar 2009 22:04
door allen
In dit geval over proberen dat ik m'n waggel oversturend tot pulp gereden zou hebben? :shock: :lol:
Nog even m'n polis nakijken voor ik begin...