Pagina 3 van 27

Geplaatst: 18 mei 2009 14:18
door Co'tje
stefan schreef:@ co

ik heb ook wel intresse in het spruitstuk
en een 200 cell cat kan je makkelijk zelf maken(maar dan wel beter lassen als ik he) :oops:

ik heb mijne gekocht als zelf bouw. dus losse kat en 2 flenssen
ik was ongeveer 150 eur kwijt



grt stefan
Heb je interesse in de 4-2-1 van 2Bular of de 4-1 van Tullett? 4-1 is minder geschikt voor een NA, voor mij daarom niet echt een optie.

Zelf een cat lassen is misschien ook een optie, een vriend van me kan goed lassen. En scheelt een hoop geld.

Geplaatst: 18 mei 2009 14:27
door stefan
@ co

als je op die engelslanders moet wachten van 2 bular heb je een baard tot aan je tenen :oops:

maar dat spruitstuk van tullett ziet er verdomd mooi uit
waarom denk je dat de 4 in 1 slechter zou werken bij een na :?:
heeft het te maken met wervellingen of afkoeling van de gassen :?:

Geplaatst: 18 mei 2009 15:43
door Maik
Dat heeft te maken met de individuele drukgolven van de cilinders die elkaar mee- dan wel tegenwerken.
Een 4-2-1 blijft het mooist voor de 2.2 NA, maarja, je moet soms wat he :wink:
Koppel in het midden toerengebied zal wat beter verloop hebben met een 4-2-1 spruitstuk. Koppel in het hoge toerengebied zal weer van de 4-1 spruitstuk beter zijn (hoger piekvermogen dus). Maargoed, met de Tullett 4-1 zal het altijd beter worden dan met het standaard systeem wat eronder zit (4-1 systeem opgebouwd uit korte gegoten rietjes van ongelijke lengte...).
Ik ga in ieder geval nu voor de Tullett deal, ben het wachten nu echt zat...

Geplaatst: 18 mei 2009 16:28
door Dennizz
Maik schreef:(4-1 systeem opgebouwd uit korte gegoten rietjes van ongelijke lengte...).
Even tussendoor:
Het is toch juist beter dat de lengtes verschillen?
Ik dacht eigenlijk dat je in het uitlaatsysteem 1 gelijke druk wilde hebben. Dus zorg je voor verschillende lengtes zodat je nooit tegelijk druk van 2 cilinders in je systeem krijgt. Maar dat er tussen iedere drukgolf van gassen per cilinder een gelijke tijd zit.

Geplaatst: 18 mei 2009 17:32
door the-duke
Even over de hele discussie 4-1 or 4-2-1 etc..

Ik heb ook de algehele waarheid niet, maar ik heb op mijn andere auto (2.0 16V met throttle bodies) diverse spaghetties geprobeerd, maar er slechts 1 gevonden die ook meer vermogen gaf.. (beide types, verschillende soorten van geprobeerd) Het in mijn ogen best ogende en feitelijk duurste spruitstuk kostte 4 pk. :?

Nu is het standaarduitlaatspruitstuk van een C20XE ook vrij goed, maar ik heb wel gezien dat het zeer nauw luisterd of iets vermogen oplevert of zelfs kost, dus als ik jullie was, zou ik gaan voor een exact type (dus merk en typenr) waarbij iemand anders met vergelijkbare setup een feitelijk gemeten winst heeft gehaald, want anders is het misschien wel veel centen investeren en niks winnen..

gr,
The Duke

Geplaatst: 18 mei 2009 17:44
door Piet
Ik verwacht anders wel een pk of 20 erbij voor mijn compressortje.
3" en 4-1 spruitstuk zijn geweldig! (Hoop ik :wink:) kan de auto eens optimaal uit blazen ipv nu door een rietje.

Geplaatst: 18 mei 2009 17:48
door Dominique
@Piet:
Arno schreef:Een 200cpi haalt de APK makkelijker, maar ook hier kan de tweede lambda sensor een foutcode geven als de fluctuaties van de zuurstof in de gas-stroom te groot zijn.

Bye, Arno.
tot het tegendeel bewezen is, en dat zullen wij ergens in Juni weten :wink: , geef ik de wandelende bibliotheek gelijk.

de theory voor 4-2-1:
De lengtes van de afzonderlijke pijpen na de cilinder dienen van gelijke lengte te zijn tot waar ze bij elkaar komen. Je kan je voorstellen dat drukgolven die gelijktijdig aankomen op dit punt elkaar tegen werken. Indien je eerst de uitlaten van 2 cilinders met elkaar verbindt zoals bij een 4-2-1 het geheim is van de koppel verbetering, dat door het 'vacuum' tussen 2 drukgolven van één cilinder een zuigende werking in het andere uitlaat traject komt. Daarvoor moet je nogal rekenen aan de buislengte voor ze bij elkaar komen, rekening houdend met het toerental waarin je deze 'hulp' als ideaal ziet. Het geldt namelijk niet voor het hele toerengebied. Verder zou de buislengte vanaf het zojuist besproken punt tot waar de cilinders 1/4 en 2/3 bij elkaar komen even lang moeten zijn als van de cilinders naar dit punt. Het heeft uiteindelijk te maken dat alle frequenties (drukgolven per cilinder) in elk deel van de uitlaat in harmonie met elkaar moeten zijn.

Bij een supercharged motor wordt dit volledig over ruled, doordat daarbij de grootste zorg is: hoe krijgen we deze hoeveelheid gassen zo snel mogelijk uit die cilinders. Waarbij elke vorm van restriktie moet worden gemeden en zo snel mogelijk een zo groot mogelijke diameter gebruikt moet worden. 4-1 dus! en eigenlijk liever 4" als 3"...

Geplaatst: 18 mei 2009 17:52
door Piet
tot het tegendeel bewezen is, en dat zullen wij ergens in Juni weten Wink , geef ik de wandelende bibliotheek gelijk.
We zullen zien. Ik rij nu ook met een 200 cel cat rond, maar wellicht is dat niet helemaal te vergelijken.

Geplaatst: 18 mei 2009 17:59
door Dominique
ps. Tullett is ook het clubje die voor Thorney ditKUNSTWERKheeft gemaakt. :wink:

ook te koop, alleen tegen een andere prijs. :roll:

Geplaatst: 20 mei 2009 19:02
door Piet
Wat duurt dat wachten altijd lang. :alone:

Geplaatst: 20 mei 2009 19:36
door Dennizz
piet schreef:Wat duurt dat wachten altijd lang. :alone:
Hahaha :lol:

Ik hoop voor je dat hun normale levertijden hanteren :wink:

Geplaatst: 20 mei 2009 20:50
door Piet
Ik hoop dat ze sneller zijn dan de gewone (Engelse) levertijden. :lol:

Geplaatst: 25 mei 2009 20:04
door nieuwmvd
Ik heb bij chris het nieuwe 2.5 spruitstuk besteld en gemonteerd.
Geloof het of niet maar binnen de 14 dagen had ik het spruitstuk binnen!
Het is werkelijk een klein kunstwerk,en een stuk lichter dan het orgineel.
Het monteren ging wat moeilijk,je moet de koelwaterslang en het beschermschild van de aandrijfas verwijderen.
En dan,met een beetje duw en trekwerk valt hij op de goede plaats.
Een aanrader is wel dat je een alternatief hitteschild maakt tegen de wand van de kofferbak.
De resultaten zijn wat mij betreft uitstekent!
Het spruitstuk is aangesloten op een 2.5 2bular systeem.
De auto loopt een stuk vlotter over het toerengebied en vooral aan het einde van het toerengebied zit de verbetering.
Verder is het brom geluid van vroeger overgegaan in een lichter meer racy geluid.
Een echte aanrader.

Geplaatst: 25 mei 2009 21:59
door SteV6
Foto's en filmpjes zeggen meer dan 1000 woorden :wink:

Veel plezier ermee :!:


SteV6

Geplaatst: 26 mei 2009 7:09
door Maik
Mooi mooi mooi :idea: :)
Filmpjes zijn inderdaad welkom :wink: