Inderdaad, het virtuele draaipunt is het contactoppervlak met het wegdek. Je kan het vergelijken met een quasi-statische situatie (uitdrukking in de mechanica) dat je je auto op de handrem hebt staan en je met de dragkracht tegen je achterspoiler drukt. Als je rijdt staat je auto wel niet op de rem, maar de aandrijfkracht van je motor levert dan het "remkoppel" virtueel gezien. Het aandrijfkoppel maakt dat er een evenwicht is tussen aandrijfkracht en dragkracht.
Dus, maar, enzo, verder niet interessant

Of toch wel...
Wat ook belangrijk is, is balans. Dus je zal niet echt "uplift" krijgen op de vooras, maar je virtuele zwaartepunt verschijft wel naar achter, wat dus zal betekenen dat je een meer onderstuurde auto krijgt op hogere snelheid. Dat kan je bedoeling misschien zijn (omdat je dat prettiger/veiliger vind rijden), maar het is ook wel iets om rekening mee te houden als je steeds harder bochten wilt aanvallen met je auto.
Als je opbouwend je auto verkend, en dan bedoel ik steeds snellere bochten op de grens willen nemen, moet je dat rustig opbouwen, omdat je ervaringen op lage snelheid dus niet echt meer gaan tellen op hogere snelheden, je auto kan dan opeens heel anders reageren.
Maar dat wist je denk ik zelf ook wel.