Pagina 3 van 4

ketting vervangen

Geplaatst: 09 sep 2012 18:04
door frederic
hier zie je die rotte sproejer.

Geplaatst: 09 sep 2012 18:10
door frederic
dus problemen:

1: men nieuwe spanner is al uit gesprogen kan ik die terug zetten. heb al van alles geprobeerd. mag ik dat ding open maken?

2: stukje met veertje die uit men ballans spanner gevallen is. wat moet ik daarmee?

alles terug nieuw bestellen?

wat een dagje :evil:

Geplaatst: 09 sep 2012 19:25
door gertje
Veertje er uit laten is weer minder gewicht aan de speedster :lol:

Geplaatst: 09 sep 2012 19:40
door Philip
heb bewondering voor je geduld ...
speedster is een auto waar je zelf wat moet kunnen aan sleutelen ... één van de redenen waarom ik er geen meer heb ... ook niet veel opel garages waar ze goed aan de speedster kunnen werken ...

Geplaatst: 10 sep 2012 7:50
door Exmantaa
frederic schreef:dus problemen:

1: men nieuwe spanner is al uit gesprogen kan ik die terug zetten. heb al van alles geprobeerd. mag ik dat ding open maken?

2: stukje met veertje die uit men ballans spanner gevallen is. wat moet ik daarmee?

alles terug nieuw bestellen?

wat een dagje :evil:
Een nieuwe spanner (met zo'n konus op het zeskant?) kun je er in uitgeveerde toestand ook gewoon indraaien. Beetje kracht zetten totdat het schroefdraad pakt en dan gewoon vastdraaien.

Bij Maik was die spanner ook kaduuk en lagen er zelfs ook wat kleine onderdelen onderin z'n carterpan. Zou dus een nieuwe monteren:
http://www.amazon.com/dp/B0049Z2WXK/ref ... nkCode=asn

(Overigens heeft die oude sproeier een terugslagklepje, dus dan moet je hard kunnen blazen. ;-) )

Geplaatst: 10 sep 2012 8:29
door frederic
@ Exmantaa: De man met de gouden antwoorden! Ja dat is de spanner die ik heb.
Ik zal maar stoppen met blazen dan :jump:

weet je ook waarvoor dat veertje dient? zo er niet iets in men blok liggen :roll:

Geplaatst: 10 sep 2012 9:26
door Speedster4Fun
Bij Maik vonden we drie onderdeeltjes in de carterpan die uit de spanner vandaan kwamen. Een veertje, het afdek plaatje en een getand vierkant blokje.

Ik zie op jou foto het afdekplaatje en het veertje. Waar is het getand blokje ? (ongeveer 5x3x3mm)

Mocht je die niet hebben dan vermoed ik dat hij nog ergens in het blok ligt. (Misschien carterpan er vanaf halen)

Geplaatst: 10 sep 2012 12:35
door tibby
Echt een leuk werkje, carterpan afhalen. :evil:
Bon chance
grtz

Geplaatst: 10 sep 2012 15:03
door frederic
als het dat maar is tibby :wink:

hopelijk vind ik dat stukje, vanavond even zoeken :?

DIY

Geplaatst: 10 sep 2012 15:08
door S. Gonzales
frederic schreef:dus problemen:

1: men nieuwe spanner is al uit gesprogen kan ik die terug zetten. heb al van alles geprobeerd. mag ik dat ding open maken?

2: stukje met veertje die uit men ballans spanner gevallen is. wat moet ik daarmee?

alles terug nieuw bestellen?

wat een dagje :evil:
De spanner kan je heel makkelijk weer ' klein' krijgen. Het losse eindtipje er uit halen en aan de achterkant met een gewone schroevendraaier in het gleufje licht indrukken en tegelijkertijd draaien. Zonder kracht te zetten klikt het weer op z'n plaats. Eindtipje terugplaatsen in de spanner en klaar voor montage. Er zijn verschillende manieren om de spanner te monteren, bij nieuwe distributiesets of tot maximaal 40.000 Km kun je de spanner monteren in voorgespannen toestand, dus klein/ kort en draai je hem er met de hand in tot het eind. Daarna met momentsleutel vastzetten. Wanneer je de motor start, als je helemaal klaar bent, zorgt de oliedruk voor het spannen.
Klinkt eng maar is volgens instructie van GM.
De balansas spanner is geen discussie, uiteraard vernieuwen dus.
Heb je alle motorolie al afgetapt en gecontroleerd of er iets mee kwam?

Geplaatst: 10 sep 2012 18:18
door Maik
Hey kijk, nog een gammel spannertje...
Hoorde jij een heel zacht rateltje als je niet teveel toeren maakte en met heel weinig gas/koppel? Ik had dat wel. Al sinds ik de speedster heb, en dat is al ruim 70.000km. Daarom denk ik dat mijn spanner al heel lang stuk was. Wel een wonder dan dat ik deze onderdeeltjes nog uit mijn carter kon vissen :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Jij mist dus zeker nog een paar onderdeeltjes :idea:
Helaas maar waar...

Ik moet nog steeds op zoek naar een nieuwe spanner :? De dealer hier vraagt er 124euro ex. Btw voor, dat moet scherper kunnen. En misschien toch ook maar een nieuwe ketting erbij, al heeft die van mij straks niet veel te lijden meer nu er geen balansassen meer inzitten...

Succes met de zoektocht naar de onderdeeltjes!

Geplaatst: 10 sep 2012 19:15
door frederic
bedankt maik voor de foto's!
het ronde schelpje en het veertje zaten er bij nog half in toen ik men ketting kast open deed. dus het kan goed zijn dat de andere deeltjes nog in de spanner zitten. ik laat deze week nog weten hoe het zit,... 8)

nee ik heb niets gehoord maar je mee die tullet. kheb geen 20 km standaard gereden :shock:

ja tis een dure vogel. woesdag binnen bij opel, ik wil niet te lang wachten om alles samen te steken :wink:

Geplaatst: 11 sep 2012 13:05
door frederic
weet iemand de filmpje's staan voor het vervangen van de ketting. zo handing zijn :wink:

Geplaatst: 11 sep 2012 13:32
door Smiley

Geplaatst: 11 sep 2012 13:57
door frederic
ja dat zijn ze :)