Pagina 3 van 4
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 18 okt 2013 18:59
door Co'tje
Gaaf mannen, geniet ervan.
Ik heb niet meer dan een tafel vol onderdelen, volgende keer ben ik er wel bij!
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 18 okt 2013 21:53
door Smiley
Ik kom ook effe kijken
Ben erg benieuwd hoe de curves van een Liesholm en een Rotrex lopen, versus de inmiddels welbekende M62.
Team alkmaar is er rond 10:30. (om te voorkomen dat middagkijkers naast de pot piesen)
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 15:53
door S. Gonzales
Kon er vandaag helaas niet bij zijn maar ben wel erg benieuwd naar de behaalde resultaten!
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 17:17
door Co'tje
Drums please.........
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 17:21
door tibby
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 18:50
door Speerke
Metingen vielen wat tegen, Speedster slipt gemakkelijk door op de rollen en er moesten wat mensen op de achterclam plaatsnemen en ikzelf als passagier voordat er een goede run kon worden gedaan. Maar goed hier de getallen.
Speerke 2.2 Rotrex 307 pk
Speedster4Fun 2.0 Harrop 306 pk
Exmantaa 2.0 M62 278 pk
Nebuch 2.2 Lysholm 196 pk
Ze moesten bij mij 3 keer aanzetten voordat de meting goed was en aangezien ik maar een kleine luchtgekoelde interkoeler heb welke dus niet werkt als de auto stilstaat, was de inlaat temperatuur bij de uiteindelijke meting 80,3C max. Dus er was wat knock retard en vermogens verlies door de hoge temperatuur anders hadden er nog wel wat meer peekaatjes ingezeten.
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 19:35
door Co'tje
Speerke schreef:Metingen vielen wat tegen, Speedster slipt gemakkelijk door op de rollen en er moesten wat mensen op de achterclam plaatsnemen en ikzelf als passagier voordat er een goede run kon worden gedaan. Maar goed hier de getallen.
Speerke 2.2 Rotrex 307 pk
Speedster4Fun 2.0 Harrop 306 pk
Exmantaa 2.0 M62 278 pk
Nebuch 2.2 Lysholm 196 pk
Had zeker hogere cijfers voor de Harrop verwacht.
Wat is de verhouding van de bankmeting en de meting in OBD tuner voor de Rotrex?
Ben toch erg benieuwd hoe betrouwbaar de ECU meting is.
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 20:48
door S. Gonzales
Super Peter
En is dat met de standaard drijfstangen en zuigers? En met hoeveel boost?
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 21:33
door tibby
denk niet dat dit met oem internals is.
grtz
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 22:00
door Neetmans
Mooie getallen mannen!!!
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 22:33
door Smiley
tibby schreef:denk niet dat dit met oem internals is.
Correct.
Ik was positief verrast over de prestatie van de rotrex.
Zo'n klein apparaatje, en dan zulke cijfers

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 19 okt 2013 22:34
door Smiley
Co'tje schreef:Had zeker hogere cijfers voor de Harrop verwacht.
Geen 1 van die engelse metingen is met zo'n groote 3.15 pully gedaan.
Zal eens navragen met welke pully die duitser mee rijd. (die 330 pk had)
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 20 okt 2013 8:45
door Speerke
S. Gonzales schreef:Super Peter
En is dat met de standaard drijfstangen en zuigers? En met hoeveel boost?
Dit is niet met de OEM internals, zitten inmiddels andere drijfstangen, zuigers en kleppen in. Boost valt heel erg mee, tijdens de run zat ik op maximaal 0,95 bar, normaal is de vuldruk ongeveer 0,1 bar lager doordat de boost veel koeler blijft tijdens het rijden op de weg.
Co'tje schreef:Wat is de verhouding van de bankmeting en de meting in OBD tuner voor de Rotrex?
Ben toch erg benieuwd hoe betrouwbaar de ECU meting is.
Dat was ik ook en dat is precies de reden waarom ik deze meting heb laten doen. ObdTuner geeft een hogere waarde dan wat ik op deze bank zie. Maar helaas kan deze rollenbank meting zeker niet als referentie dienen. Bijvoorbeeld op de run staat een inlaat temperatuur van 17,2C vermeld, dit is waarschijnlijk gemeten bij de blazer welke voor de auto staat. De Speedster zuigt echter zijn lucht aan de zijkant aan, dit is recht boven de rem van de vermogens bank. Ik heb op de plaats waar de lucht wordt aangezogen aan de buitenkant van de auto in het aanzuigrooster een temperatuur sensor zitten en deze gaf aan het einde van derde meting een waarde van 26,9C aan. Aan het einde van de eerste run waar teveel slip optrad was dit nog maar 20,8C. Er wordt dus gecorrigeerd met een temperatuur welke 10C minder is dan werkelijk door de motor wordt aangezogen. Er was ook nog iets raars met de motor toerentallen die niet lijken te kloppen met de uitdraai en een enorm verschil tussen wielvermogen en motor vermogen. Ik heb dus niet het gevoel dat als ik nog een meting zou laten doen dat er weer dezelfde getallen uitkomen.
Smiley schreef:Geen 1 van die engelse metingen is met zo'n groote 3.15 pully gedaan.
Zal eens navragen met welke pully die duitser mee rijd. (die 330 pk had).
Chris rijdt met een Pulley van 75mm en Water/Methanol injectie. Tijdens de meting op de rollenbank kwam hij op 330pk, maar uit de logging bleek dat zijn vuldruk op de bank 0,2 bar lager was dan bij het normaal op de weg rijden. Het vermoeden is dat dit door een slippende riem komt, hij heeft hem inmiddels omgebouwd naar een 6 ribben pulley en gaat binnenkort weer op de bank. Maar in principe draait de compressor met deze pulley te hoge toerentallen.
Nog even over de vergelijking Rotrex versus Harrop, de Harrop levert duidelijk meer vermogen bij lagere toerentallen zo ongeveer vanaf 5000 rpm komt de Rotrex op hetzelfde niveau. Het grote probleem met de Harrop lijkt het inlaat spruitstuk te zijn, de Harrop geeft voldoende lucht, maar kan dit niet kwijt. Ik denk dat als je voor de Harrop een mooi inlaat spruitstuk ontwikkeld dat de cijfers er veel mooier uit zullen gaan zien. Maar goed in het Rotrex verhaal zit ook nog meer rek, er zijn nog 4 grotere typen.

Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 20 okt 2013 10:07
door Smiley
Speerke schreef:Chris rijdt met een Pulley van 75mm en Water/Methanol injectie. Tijdens de meting op de rollenbank kwam hij op 330pk, maar uit de logging bleek dat zijn vuldruk op de bank 0,2 bar lager was dan bij het normaal op de weg rijden. Het vermoeden is dat dit door een slippende riem komt, hij heeft hem inmiddels omgebouwd naar een 6 ribben pulley en gaat binnenkort weer op de bank. Maar in principe draait de compressor met deze pulley te hoge toerentallen.
Kreeg net een mail dat ie nu op 70mm en 1.6 bar zit.
Re: Dynodag 20 oktober, Opel Manta Club
Geplaatst: 20 okt 2013 12:26
door Speedster4Fun
Bij mij was de 7de run op de testbank eindelijk eentje zonder wielspin.
De HP Tuners datalogger stond aan dus ik heb mooi alle gegevens.
De pull was tot in de toerenbegrenzer op 7600 rpm.
Volgens de RICA testbank was dat 7165 rpm, dat klopt niet en heeft invloed op de uiteindelijk waarden.
Net zoals bij Speerke was de inlaat temperatuur een stuk hoger. Begin van de run 25 graden, oplopend tot 30 graden aan het eind van de run.
Niet erg betrouwbare meting dit
Belangrijker is dat de AFR tussen 2000 en 7600 rpm precies goed is en de Koppel en vermogen karakteristiek mooi vloeiend verloopt.
Ik zal de uitdraai morgen scannen en posten.