Pagina 3 van 4

Geplaatst: 02 jul 2005 11:21
door jans
SteV6 schreef:
jans schreef:... Heb hem niet getest, zo ik mijn
eigen zou testen, maar had er al met al een zeer goede indruk van ...
Wat is dat nou :shock: . En waarom niet? Na jouw aanpassingen moet ik toch ook altijd even een stukkie rijden met jouw Speedster. Dan ben ik inderdaad ook voorzichtig, maar wat bedoel jij met de aangehaalde opmerking precies?

SteV6
Had nog wel iets harder gekunt , maar op deze snelheid voelde het al heel goed aan, én ik ben over het algemeen voorzichtiger in andermans auto.

Geplaatst: 02 jul 2005 11:28
door jans
Stephan

Met de banden maat 215-40 -17 beb je óók van het probleem af van de aanslag van je banden. 215-40 =1840 mm
205-45=1878 mm

jans

Geplaatst: 24 okt 2005 22:03
door Marcel
@SteV6 jij schrijft:

De bestelde 10 mm verbreders had ik dus op de vooras niet nodig. Dus dan maar op de achteras. Ze waren besteld met de maten 5x110 met centeerring 65,1 mm en 10 mm dik aluminium. Helaas is onze Speedster weer een bijzondere auto. De centreerring op de achternaaf is namelijk 15,8 mm hoog. De ruimte in de spacer is echter maar 12,5 mm diep.

Ik snap hier even niks van.

De centreerring op de voornaaf is dus lager, hoe hoog ?
En wat jij schrijft dat de spacer 12,5 mm die is terwijl hij 10 mm is snap ik niet.

Hoe is het nu trouwens, als je centreerring inderdaad 15,8 mm hoog is dan heb je op je 15 mm spacers ook geen centreerring staan, lijkt mij.

Heeft iemand die de std bouten heeft misschien een foto voor mij en de draadlengte :?:

Bedankt Marcel.

Geplaatst: 25 okt 2005 8:26
door SteV6
@ Marcel,

Dat is een beetje oud verhaal wat je terughaalt :wink: . In eerste instantie dacht ik dat ik 10 mm spacers nodig zou hebben om voldoende ruimte te hebben voor de 7,5x17 velgen met 205/45R17 banden op de vooras. Dat bleek niet nodig. Alleen bij zeer extreme invering en maximale stuuruitslag had ik heel lichtjes schuren van de binnenwang tegen het alu.

Later heb ik ervoor gekozen om rondom 15mm spacers te plaatsen van H&R. Die passen probleemloos.

SteV6

Geplaatst: 25 okt 2005 8:36
door Marcel
SteV6 schreef:@ Marcel,

Dat is een beetje oud verhaal wat je terughaalt :wink: . In eerste instantie dacht ik dat ik 10 mm spacers nodig zou hebben om voldoende ruimte te hebben voor de 7,5x17 velgen met 205/45R17 banden op de vooras. Dat bleek niet nodig. Alleen bij zeer extreme invering en maximale stuuruitslag had ik heel lichtjes schuren van de binnenwang tegen het alu.

Later heb ik ervoor gekozen om rondom 15mm spacers te plaatsen van H&R. Die passen probleemloos.

SteV6
Hoi Stephan, klopt ik zat even te lezen omdat ik aan het kijken ben welke spacers ik nodig heb, de velgen die ik koop zijn waarschijnlijk 8J en ET35, dat wil dus zeggen dat ze bij gebruik 15mm spacers 5 circa een halve centimeter meer naar buiten komen dan de jouw, zou dat kunnen denk je :?:

Daarom zat ik dus aan 10mm spacers te denken, maar snap jouw verhaal niet helemaal, je zegt dat de centreerring op de achternaaf 15,8 mm hoog is en dat in de 10mm spacer een ruimte van 12,5 mm diep zit :?:

Begreep ik trouwens goed dat toen jij met de combinatie zonder spacers reed (205/45/17 bij ET36 en 7,5J) je alleen bij hele zware belasting ligt aanliep :?:

Geplaatst: 25 okt 2005 9:19
door SteV6
Ik wil absoluut centreering hebben van de velg op de naaf. Dus als je een spacer gaat plaatsen dan zit daar weer een centreerring (de eerste met 1 r is geen typefout!) op. Dus de spacer van 10 mm met centreerring heeft wat meer ruimte binnenin dan de 10 mm, in mijn geval was dat die 12,5 mm.

Ter verduidelijking, de meeste spacers hebben de eerste of 2e vorm. De 10 en 15 mm spacers die ik in de handen gehad heb zijn van de 2e vorm.

Afbeelding

En Marcel, als je voor voor 8J brede velgen gaat met ET35 en 15 mm spacers dan zul je inderdaad verder naar buiten komen dan mijn 7,5J met ET36 en 15 mm spacers omdat je velg 12 mm breder is (dus 6 mm aan de buitenzijde). Ik denk zelfs dat de velg net buiten het bodywork uit zal steken, net als bij je Barracuda's op de rode. Bij mij blijft het er allemaal precies binnen, maar zoals we al lang weten kan dat per Speedster nog wel eens verschillen.

Ik heb nog een foto vanaf de achterzijde van m'n Speedster met de bredere voorbanden en de 15mm spacers, van voordat de Nitrons eronder zaten.

SteV6

Geplaatst: 25 okt 2005 10:03
door Marcel
Okee bedankt.

SNap alleen niet hoe die tweede versie kan werken, ze moeten over de centreerring heen 65,1 mm en hebben zelf een centreerring van 65,1mm, volgens jouw tekening is de centreerring op de spacer groter :?:

Leuke ja centreering en centreerring :!:

Geplaatst: 25 okt 2005 12:36
door Pipo
Ik neem aan dat je op de meest rechtse centreerring dan wielen opzet met een grotere centeropening.

Geplaatst: 25 okt 2005 12:42
door Marcel
Pipo schreef:Ik neem aan dat je op de meest rechtse centreerring dan wielen opzet met een grotere centeropening.
Dat zou kunnen, echter stephan heeft de originele speedsterwielen erop zitten :?

Geplaatst: 25 okt 2005 13:05
door Pipo
Ja, Maar hij zegt dat hij de middelste spacer heeft gebruikt. En volgens zijn tekening wordt daarbij de originele centeropening van het wiel behouden!

Geplaatst: 25 okt 2005 13:20
door Marcel
Pipo schreef:Ja, Maar hij zegt dat hij de middelste spacer heeft gebruikt. En volgens zijn tekening wordt daarbij de originele centeropening van het wiel behouden!
Ja...je hebt gelijk, ik zat bij tweede naar de meest rechtse te kijken :!:

Maar wat dan nog steeds niet klopt is dat hij zegt dat de centreerrring op de achternaaf 15,8 mm hoog is, dit werkt dus niet bij 15mm spacers als je de middelste hebt :!: volgens mij.

Geplaatst: 25 okt 2005 15:22
door SteV6
Ik heb die tekening geleend van het Engelse forum, omdat ik zelf niet zo goed ben met grafische programma's :oops: .

De werkelijkheid is ook iets gecompliceerder dan deze schematische tekeningen. Er zit namelijk nog een schuin stukje aan de spacer en een schuine afkanting in het aanlegvlak van het wiel. Dus er is ruimte om voldoende massa te hebben in de spacer.

Ik zou me er niet te druk om maken Marcel. Je bandenboer heeft je de vorige keer toch ook prima geholpen?!

SteV6

Geplaatst: 25 okt 2005 15:24
door Marcel
SteV6 schreef:Ik heb die tekening geleend van het Engelse forum, omdat ik zelf niet zo goed ben met grafische programma's :oops: .

De werkelijkheid is ook iets gecompliceerder dan deze schematische tekeningen. Er zit namelijk nog een schuin stukje aan de spacer en een schuine afkanting in het aanlegvlak van het wiel. Dus er is ruimte om voldoende massa te hebben in de spacer.

Ik zou me er niet te druk om maken Marcel. Je bandenboer heeft je de vorige keer toch ook prima geholpen?!

SteV6
Ja klopt, maar gaat nu niet via de bandenboer dus geen mogelijkheid om te passen en te meten............dus ik probeer het risico zo klein mogelijk te houden :wink: maar komt wel goed :!:

Geplaatst: 29 okt 2005 12:17
door Marcel
Stephan,

je rijd nu rond met je Nitrons, en je 7,5x17 ET21 met 205/45/17, heb je nog last van aanlopen ergens nu :?:

Groet en bedankt Marcel.

Geplaatst: 30 okt 2005 11:13
door SteV6
Nee, geen aanlopers! Niet op drempels, en ook niet met 2 mensen erin.

Alleen links achter is er een stuk uit de zwarte spatschermverbreder gesleten.

SteV6