Pagina 3 van 3

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 28 jun 2013 12:37
door stefan
hey speedokus

als de achterklep zo openstaat zoals bij Alain krijgt ze achteraan een wat zuigend effect die de warmte meetrekt


grtzzzz

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 28 jun 2013 14:16
door vauxhall
plaats van de nummerplaat er helemaal uitzagen helpt ook al veel
als we nu eens een windtunnel konden huren voor een prikje :wink:

vanaf 1min10 wordt het interresant

http://www.youtube.com/watch?v=_BnHXfvZVFo

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 28 jun 2013 14:39
door stefan
hey vauxhal

ik kan wel een bladblazer of 20 brengen hoor :wink:

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 28 jun 2013 14:44
door Smiley
stefan schreef:ik kan wel een bladblazer of 20 brengen hoor :wink:
1 is genoeg :yes:

http://www.youtube.com/watch?v=ngRdKSh99YU

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 28 jun 2013 15:54
door jaydee
Smiley schreef:
stefan schreef:ik kan wel een bladblazer of 20 brengen hoor :wink:
1 is genoeg :yes:

http://www.youtube.com/watch?v=ngRdKSh99YU
Maar 5 is beterrrr!!

http://www.youtube.com/watch?v=U81_0waqEWA

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 03 jul 2013 5:42
door ilmung
Beste ,
Misschien totaal verkeerd ingeschat ,maar als je nu een opstelling maakt met van die (platte) ventilatoren nabij de grilles , dewelke de warmte uit de motorruimte zuigen .......eventueel gestuurd met een warmtesensor , je zal inderdaad wat vermogen inboeten ????
Is de warmte in het motor gedeelte soms een probleem bij een opel speedster ( ik heb pas een week mijn speedster ) ????
mvg
Geert

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 03 jul 2013 8:24
door speedokus
Hey Geert
Hoezo verlies je vermogen door het afzuigen van de overtollige hitte.
Je kunt ze ook laten blazen, maar dat je dan een overdruk creert kan ik dan nog begrijpen.
Kun je misschien eens een en ander uitleggen.
Grt Speedokus.

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 03 jul 2013 10:09
door ilmung
Beste
Als je een ventilator laat draaien verbruikt deze stroom en dus ook vermogen .
De grootte van het vermogen is afhankelijk van de grootte van de ventilator ( debiet ,tegendruk , etc..) en dat vermogen moet geleverd worden door de batterij en dus alternator.
Van de grootte heb ik momenteel geen idee ,ik moet even nazien wat vermogen een ventilator op de koelradiator heeft en dan heb je een goede benadering
Maar is er echt een afkoelingsprobleem bij een speedster ?
mvg
geert

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 03 jul 2013 10:27
door Smiley
ilmung schreef:Maar is er echt een afkoelingsprobleem bij een speedster ?
Bij een stage 4 getune turbo wel ja.
Standaard niet.

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 03 jul 2013 12:14
door ilmung
Hi Smiley
Bedankt voor de info !
Geert

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 05 jul 2013 19:05
door speedokus
Ik heb vanmiddag een bericht gelezen over een koelvloeistof vervangend produkt.
Dit bevat geen water waardoor de kookgraad tot 180 graden is gestegen.
Ze beweren dat je geen overhitte motor meer kunt krijgen, en dat het produkt nooit meer vervangen hoeft te worden.
Dus een eenmalige aankoop.
Ook zou het de koelingsonderdelen zoals de slangen en de pomp sparen ,doordat er geen kalkafzetting meer plaatsvind in deze onderdelen.
Verder beweren ze ook dat Jay Leno, zeker geen onbekende in de autowereld, dit produkt in al zijn autoos gebruikt, en erbij zweert.
De naam van het produkt is; Evans waterless engine coolants.
je kunt het produkt bekijken op de site;www.evanscoolants.nl
Misschien is het wel iets voor een groupsbuy.
grt Speedokus. :D

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 06 jul 2013 16:01
door Arno
1 (groot) nadeel: de viscositeit/stroperigheid van Evans is veel groter als water/koelvloeistof.

Met de motor achterin en de radiator voorin kan dit wel eens erg negatieve gevolgen hebben voor de stroming en derhalve de koeling, vooral bij lagere toeren.

Het produkt moet voor het beste resultaat ook in een geheel 'droog' systeem worden gebruikt, wat bijna alleen mogelijk is bij een auto waar de motor is gereviseerd en de slangen allemaal zijn los geweest en alles is doorgespoeld en laten drogen.

Verder is die 180 graden kookpunt leuk, maar tegen die tijd is je cylinderkop al krom getrokken of is het aluminium op kritieke punten (bijv. bij de dicht-ring in de koppakking) oververhit en nu z'n hardheid kwijt.

Het heeft zeker z'n plaats denk ik als je het zou gebruiken in antieke/klassieke auto's met ijzeren blokken en cylinderkoppen die een origineel koelsysteem hebben wat nogal een beetje marginaal is met gewone koelvloeistof. Jarenlang was oververhitten/koken van motoren natuurlijk een vrij vaak terugkomend probleem wat met dit produkt een stuk verminderd wordt. Veel van deze auto's zullen wegens de originaliteit nooit een 'gemoderniseerd' koelsysteem krijgen en moeten dus aanmodderen met wat er ooit 50 of meer jaar geleden verzonnen is.

Met de huidige motoren en koelsystemen is dit produkt denk ik, net als DOT5 siliconen remvloeistof, niet op z'n plaats en heeft het teveel nadelen.

Bye, Arno.

Re: EXTRA KOELING MOTORRUIMTE !

Geplaatst: 06 jul 2013 19:18
door speedokus
is duidelijke taal Arno, bedankt voor de info.
grt speedokus. 8)