
Xenon mag niet, te hard rijden mag niet, kleine nummerplaat mag niet, driften mag niet........... tsja, wat is er nu eigenlijk aan de hand??


M.
Maik schreef:Sorry, maar ik ga weer een ONtopic als dat mag![]()
Xenon mag niet, te hard rijden mag niet, kleine nummerplaat mag niet, driften mag niet........... tsja, wat is er nu eigenlijk aan de hand??![]()
![]()
M.
Foei , jullie bezorgen ons een slechte naam..........maar ik mis de belangrijkste, de radardetectorMaik schreef:Sorry, maar ik ga weer een ONtopic als dat mag![]()
Xenon mag niet, te hard rijden mag niet, kleine nummerplaat mag niet, driften mag niet........... tsja, wat is er nu eigenlijk aan de hand??![]()
![]()
M.
Marcel schreef:Foei , jullie bezorgen ons een slechte naam..........maar ik mis de belangrijkste, de radardetectorMaik schreef:Sorry, maar ik ga weer een ONtopic als dat mag![]()
Xenon mag niet, te hard rijden mag niet, kleine nummerplaat mag niet, driften mag niet........... tsja, wat is er nu eigenlijk aan de hand??![]()
![]()
M.
Het gaat niet over de afstand dat je te hard rijdMartin schreef:35 km![]()
Wat kost een lichtsterkte metertjeXenonshop.nl schreef:Aanpassing regels voor Xenon verlichting!
Donderdag 21 juli 2005 maakte het Ministerie van Verkeer en Waterstaat bekend dat de regels voor Xenon verlichting aangepast gaan worden. Vanaf 1 januari 2006 moeten auto’s die achteraf zijn voorzien van Xenonlampen aan dezelfde eisen voldoen als auto’s die standaard met Xenonlampen zijn uitgerust.
Om een Europese typegoedkeuring te kunnen krijgen moeten auto’s met dimlichten die een lichtsterkte hebben van meer dan 2000 lumen (doorgaans zijn dit Xenonlampen) aan een aantal eisen voldoen om te vermijden dat deze felle lampen andere weggebruikers verblinden. De auto dient daarom onder andere over automatische niveauregeling te beschikken. Daardoor blijft bij wisselende belading de hoogte-instelling van de lampen hetzelfde. Ook moeten koplampsproeiers aanwezig zijn om verblinding door strooilicht uit koplampen met vuile glazen tegen te gaan. De overgangstermijn tot 2006 geeft eigenaren van auto’s die achteraf met de genoemde lampen zijn uitgerust, de tijd om hun voertuigen aan te passen.
De nieuwe regelgeving is voortgekomen uit klachten veroorzaakt door inferieure Xenon conversie sets. Zo zijn tal van systemen in de markt terecht gekomen op basis van D2S en D2R lampen waarvoor de originele koplampreflector moest worden aangepast. Daarnaast voldoen lampen van een groot aantal systemen niet aan de vereiste brandpunt afstanden. Het zal u dan ook niet verbazen dat er als gevolg daarvan hinderlijke en soms zelfs gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Deze punten zijn niet van toepassing zijn op de conversie systemen van Target Automotive. Niet voor niets heeft de RDW jarenlang aangegeven geen enkel bezwaar te hebben tegen inbouw achteraf van UltraVision Xenonsystemen mits maar aan de voorwaarden (correct lichtbeeld en koplamp afstelling) werd voldaan. Dat was en is het geval hetgeen keer op keer wordt bewezen tijdens de APK keuring van de met UltraVision uitgeruste voertuigen.
Target Automotive is inmiddels gestart met een haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van Xenonlampen van 2000 lumen. Xenonlampen van 2000 lumen geven nog steeds aanzienlijk meer licht dan halogeenlampen en mogen ook ná 1 januari 2006 zonder enige aanpassing achteraf in voertuigen worden gemonteerd.
Indien het haalbaarheidsonderzoek positief uitvalt, zal Target Automotive alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat deze ‘nieuwe’ Xenonlamp voor januari 2006 op de markt is, zodat bezitters van de Target Ultravision Xenonsysteem de mogelijkheid hebben om hun huidige Xenonlampen te vervangen door Xenonlampen van 2000 lumen. Voor alle duidelijkheid; in dat geval hoeven alleen 2 lampen te worden vervangen en is het niet nodig om over automatische niveauregeling en koplampsproeiers te beschikken.
Xenonshop houdt u op de hoogte van alle ontwikkelingen omtrent Xenon verlichting en raden u aan om onze site regelmatig te bezoeken voor het laatste nieuws. Wij doen er alles aan om ervoor te zorgen dat Target UltraVision Xenon aan alle wettelijke eisen blijft voldoen.
XenonShop.nl
donderdag, 10 november 2005 - Alle auto’s die vanaf begin 2006 op kenteken worden gezet en die voorzien zijn van xenonlicht, moeten aan dezelfde eisen voldoen. Ongeacht of de xenoninstallatie voor of na kentekening is gemonteerd. Auto's van voor 2006 waarbij reeds xenon is aangebracht, of alsnog wordt aangebracht, zijn nog uitgezonderd van de nieuwe eisen.
Volgens de nieuwe regels moeten alle auto's met een kenteken uit 2006 of later die voorzien zijn van xenonlicht, verplicht een koplampwiswasinstallatie en automatische niveauregeling hebben. Het maakt niet uit of de xenonverlichting in de autofabriek of door het autobedrijf is aangebracht. De eisen zijn identiek.
Auto’s met een kenteken van 2005 of ouder, hoeven niet, zoals aanvankelijk de bedoeling was van het ministerie van Verkeer, aan de nieuwe regels te voldoen. BOVAG en Rai hebben het ministerie er van kunnen overtuigen dat dat een onwerkbare situatie zou opleveren. ‘Wiswas en niveauregeling zijn voorzieningen die praktisch nauwelijks achteraf zijn aan te brengen’, zegt Boudewijn Hamel, hoofd van de BOVAG after salesdienst. ‘Bovendien zouden duizenden installaties uitgebouwd moeten worden. Dat kun je autobezitters niet aandoen als overheid.’
De exacte ingangsdatum van de nieuwe regeling is nog niet bekend. Reken op begin volgend jaar