Nog wat uitleg over de ontsteking voor de geintereseerden.
Zoals ik al eerder liet zien, zit de ontstekingssensor in zowel de Z22SE als de B207 standaard op dezelfde plek:
Wat je door het gat ziet zitten, is de ontstekingsring die saab op de krukas geschroefd heeft:
Het minder leuke daaraan is dat onze Z22SE ecu niets van het patroon begrijpt van die ring.
De B207 ring (en lsj en Z20net) hebben allemaal een patroon van 60-2.
Onze Z22SE ecu begrijpt alleen een patroon van 5+2
En dat 5+2 patroon is nog eens vrij uitzonderlijk ook, dus lastig iets voor te jatten van andere motoren.
Ja maar smiley, dan pak je toch gewoon de ring van een Z22SE motor?
Jammer maar helaas:

Dat patroon zit meegecast met de krukas zelf.
En als je de hele krukas overzet naar de B207, dan moet je ook de bijbehorende drijfstangen (max 275pk) en zuigers (max 300pk) meenemen.
Of ook weer vervangen door aftermarket, maar dan loopt het kostenplaatje weer op.
Enige voordeel is dat je dan wel 2.2 blijft, en er makkelijker meer vermogen uit kunt halen, dan een 2.0.
2 opties:
1. Je laat een ring maken met de specificaties 5+2, en de vorm van de saab ring. (dat is wat dominique doet)
Voordeel is nette oem afwerking. Nadeel is dat onderblok open moet, en de ring momenteel maatwerk is en niet ergens te koop is.
2. Je plaatst een externe ring (van Hitec) met de 5+2 vorm, en laat de binnenkant lekker zitten. (dat is wat smiley doet)
Voordeel is goedkoop, nadeel is dat er eventueel vuiligheid tussen de sensor en de ring kan komen.
Als de externe ring, en (oem) trigger geplaatst zijn, moet je de ontsteking gaan berekenen.
Bij 0 graden op het plaatje heb je TDC (Top Dead Center), dwz cilinder 1 en 4 staan helemaal bovenaan, en 2 + 3 onderaan:
