Pagina 3 van 4

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 26 aug 2014 17:13
door robertsabee
Exmantaa schreef:
robertsabee schreef:daar is dan weer niets mis mee....
Hmmmm. Een SC heeft een lekker lineair gedrag, maar jouw koppelkromme is wel heeeeeeeeeeeeel vlak... :wacko:

Lijkt er sterk op dat je riem toch wat doorslipt waar ie z'n max koppel zou moeten gaan opbouwen. Vergelijk maar eens met wat andere SC OBD curves hier.
Nou, dat is nu precies hoe die aanvoelt! Misschien moet ik die spanner maar preventief vervangen, kost toch rond de 100 euro?

Is het lastig te doen, moet dat via de wielkast? En klopt het partnr: 24430296?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 26 aug 2014 21:22
door Exmantaa
robertsabee schreef:
Exmantaa schreef:Je kunt ook gewoon even de veerspanning "voelen" met een 3/8 dopsleutel die in je spanner past...
zeker lastig uitleggen wat je dan moet voelen? of moet het gewoon soepel en stevig aanvoelen?

Beetje lastig uitleggen hoe je aanvoelt of er voldoende veerspanning op staat... Moet soepel draaien, maar dus wel tegen een sterke veerdruk in.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 4:40
door robertsabee
Exmantaa schreef:
robertsabee schreef:
Exmantaa schreef:Je kunt ook gewoon even de veerspanning "voelen" met een 3/8 dopsleutel die in je spanner past...
zeker lastig uitleggen wat je dan moet voelen? of moet het gewoon soepel en stevig aanvoelen?

Beetje lastig uitleggen hoe je aanvoelt of er voldoende veerspanning op staat... Moet soepel draaien, maar dus wel tegen een sterke veerdruk in.
Ik heb al een nieuwe besteld op Ebay. Kan ik het verschil gelijk voelen :D

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 7:37
door Exmantaa
Gelijk ook een nieuwe riem erop?
Een type 5PK1280 moet zo uit m'n hoofd wel gaan passen.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 7:51
door robertsabee
ja, die heb ik (op jouw advies) nog liggen. gebruik ik de huidige als reserve.
moet ik nog op dingen letten? uitlijnen van de riem?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 8:37
door Exmantaa
Alleen opletten dat je 'm op de SC poelie(6-ribs), over de binnenste 5 ribben legt.

Makkelijkst is om 'm eerst onder goed over de krukaspoelie te leggen, dan SC poelie + omloop + dynamo en als laatste wip je 'm dan over de vlakke spanrol poelie. (Welke je op dat moment uiteraard met een 3/8 sleutel volledig opspant...)

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 8:40
door robertsabee
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 8:56
door Smiley
Misschien geeft je odb meter boost weer, ipv manifold pressure (dus 100 kPa minder)
Maar dat zou wel een beetje vreemd zijn.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 11:02
door Exmantaa
robertsabee schreef:
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
Er zit maar 1 drukmeter op je blok en dat is de MAP sensor in je manifold. Die sensor geeft een 0-5v signaal en dat voltage wordt intern in de ecu vertaald naar een MAP druk. OBD-Tuner en je OBD reader lezen exact dezelfde sensor uit voor de MAP druk.
(Voor jouw SC is dit overigens een 2 bar Delphi type met een meetbereik van 0-2 bar absoluut; dus 1 bar boostdruk)

Ik vind het best apart dat jouw OBD uitlezing correct de omgevingsdruk (~100KPa bij motor uit) en stationair onderdruk (~35KPa) weergeeft, maar dus niet de juiste MAP druk bij boost.. (zou rond de 180KPa moeten liggen) Maar OBD-Tuner doet het wel goed... :wacko:

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 11:44
door robertsabee
Exmantaa schreef:
robertsabee schreef:
robertsabee schreef:Mijn OBD2 meter geeft al vrij snel 104 kPa aan en geen millipascal meer. Is dat de werkelijke waarde of loop ik tegen de grens van een meetbereik aan?
Omdat de meting van de druk met OBD-tuner wel hogere waardes geeft, en mijn OBD-meter maar 104 kPa, vraag ik mij af of die OBD-meter wel de juiste sensor te pakken heeft. Het lijkt er sterk op dat de OBD-meter vóór de compressor meet en OBD-tuner tussen compressor en spruitstuk.
Er zit maar 1 drukmeter op je blok en dat is de MAP sensor in je manifold. Die sensor geeft een 0-5v signaal en dat voltage wordt intern in de ecu vertaald naar een MAP druk. OBD-Tuner en je OBD reader lezen exact dezelfde sensor uit voor de MAP druk.
(Voor jouw SC is dit overigens een 2 bar Delphi type met een meetbereik van 0-2 bar absoluut; dus 1 bar boostdruk)

Ik vind het best apart dat jouw OBD uitlezing correct de omgevingsdruk (~100KPa bij motor uit) en stationair onderdruk (~35KPa) weergeeft, maar dus niet de juiste MAP druk bij boost.. (zou rond de 180KPa moeten liggen) Maar OBD-Tuner doet het wel goed... :wacko:
Raar. Een tweede obd-meter doet hetzelfde. Is het meetbereik soms begrensd? Of schuift de schaalverdeling op. Bij een NA heb je 0-5 volt voor 0 - zeg 1 bar. Bij SC is dat 0 - zeg 2 bar. Daar kan je dat ook instellen dus op een Delphi-sensor.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 12:43
door Exmantaa
Even grof gezegd is het gewoon een lineaire sensor. 0 volt = min waarde (0 bara) en 5v = max waarde (2bara in jou sc geval)

dusbij een verkeerde instelling zou Omgevingsdruk bv. maar 0,5 bara aangeven. Weird,..

en instelling gebeurt in de ecu mapping

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 12:52
door Smiley
Screenshotje van de huidige obdtuner parameters tab Robert?

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 13:14
door Exmantaa
z'n OBD-Tuner log geeft de juiste waardes aan en indien ie verkeerd ingesteld stond dan had ie hier waarschijnlijk wel een paar maanden eerder gepost met veel serieuzere motor-issues... :wink:

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 13:20
door Smiley
Maakt me wel nieuwsgierig.
Zal straks een een ritje met mijn bluetooth dongle en torque doen en eens zien of ik ook op 100 KPa blijf hangen.

Re: 'turbodruk' compressor?

Geplaatst: 27 aug 2014 13:32
door Exmantaa
Kijk, een second opinion met empirisch onderzoek... :yes: