markv schreef:Wat wel zo is, dat je bij een turbo moet oppassen. De katoenen filters hebben een olie erin zitten. Deze kan op de MAF sensor komen en dat gaat niet goed. Bij de 2.2 heb je dat probleem niet.
Nope.. nou ja.. een beetje
Mark, dat MAF verhaal is een beetje een spookverhaal.. Er is een generatie MAF sensors geweest met het welbekende heetgestookte draadje waarop de afkoeling van het draadje werd gemeten door weerstandsverandering. Op zich een aardig idee, maar als er idd troep op het draadje komt (bijvoorbeeld olie van een filter) heb je een probleem.
Overigens, die dingen gingen/gaan allemaal op termijn kapot omdat men er geen rekening mee heeft gehouden dat het rijden in een zeiknatte herfstbui toch tot gevolg heeft dat ook in een origineel luchtfilterhuis met lange buizen etc. water komt te staan die in hele kleine druppelvorm in de motor terecht komt.
Op zich helemaal niets mis mee, maar ook dat water beschadigd de sensor met als gevolg dat zo'n kreng na zo'n 100.000km gewoon oudhollands de geest geeft.
Toen wij begonnen aan het Hurricane project reed ik zelf met een Seat Leon Cupra V6 (en ik ben blij dat dat p*******ding weg is

) die dezelfde soort problematiek onderhevig was. Hele discussie gehad met een dealer, met Pon etc. en uiteraard lag alles aan het filter want het filter is niet origineel dus het filter is slecht dus ligt het aan het filter.
.... todat ik met een andere Cupra met 70k op de teller om de hoek kwam zetten met... een defecte MAF sensor.
Die MAF sensor laten vervangen en meegenomen, net als een MAF sensor die door zo'n 'slecht' filter was beschadigd. Spul onder de microscoop gelegd en geconstateerd dat de beschadigingen er het zelfde uitzagen. Lekker verhaal.. vooral vingeren naar een ander zodat je zelf de schuld niet krijgt.
Bij Subaru was het overigens nog erger... Die hebben een tijdje Impreza's uitgeleverd met zo'n zelfde soort MAF sensor waarbij men er gemakshalve maar vanuit ging dat de sensor niet kapot kon gaan. Dat gingen ze uiteraard wel en daar regelde de motorelektronica de hele zooi super arm met als gevolg ploffende motoren. De importeur heeft er (zoals we dat van hem gewend zijn) alles aan gedaan om de mensen die het overkwam te vertellen dat het vooral eigen schuld dikke bult is, maar ik weet van tenminste één persoon dat ie met tussenkomst van een advocaat toch een nieuwe motor heeft gekregen. ONDER GARANTIE.
Vandaag de dag worden er andere MAF sensoren gebruikt. Als je de MAF in de nieuwe Toyota motor bekijkt zit er helemaal geen draadje meer in maar gewoon een snelle silicon sensor. Probleem opgelost en dus ook het risico dat ze snel kapot gaan.
Wel een tikkie slecht dat de heren importeurs de 'schuld' altijd gelijk bij de consument in de schoenen wil schuiven (door op filters of glimmers of wat dan ook te gaan staan wijzen

:( )