Pagina 3 van 8

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 01 dec 2015 21:43
door Co'tje
De hele verwarming is eruit. En heb een elektrische waterpomp om de boel los van het motortoerental te koelen.

Wat denken jullie: een goed idee om zonder thermostaat te gaan rijden?
In mijn geval een externe thermostaat en wil het allemaal zo simpel mogelijk te houden...

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 01 dec 2015 23:56
door Exmantaa
Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen voor een bypass bij koude motor, want je kunt daarvoor niet zomaar je el. pomp bijna stil zetten, anders hou je geen waterflow meer door je blok over. (hotspots!)

ps; ik kan nog wel een originele kachel gebruiken! :mrgreen:

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 dec 2015 7:36
door Co'tje
Exmantaa schreef:Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen voor een bypass bij koude motor.
ps; ik kan nog wel een originele kachel gebruiken! :mrgreen:

Ook bij koude motor heb ik redelijk wat flow. Je denk dat hij dan niet goed warm wordt zonder bypass?
Dan moet ik er zelf een maken :(

De kachel was er helaas al uit.
Anders had ik hem langs gebracht samen met de hoes die ik nog heb liggen :D

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 dec 2015 7:44
door S. Gonzales
Exmantaa schreef:Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen
+1 :yes:
Het is sowieso belangrijk dat je blok (snel) op temperatuur komt en vervolgens het liefst zo constant mogelijk!

Als ik het goed zie sleutel je nu op een ander adres?

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 dec 2015 12:08
door Exmantaa
Co'tje schreef:
Exmantaa schreef:Ik zou zeker wel een thermostaat plaatsen voor een bypass bij koude motor.
ps; ik kan nog wel een originele kachel gebruiken! :mrgreen:

Ook bij koude motor heb ik redelijk wat flow. Je denk dat hij dan niet goed warm wordt zonder bypass?
Dan moet ik er zelf een maken :(
Hoe zit het nu in die oranje dan? Dat kun je toch 1:1 overzetten, alleen dan zonder de kachelslangen naar voren? Van thermostaat rechtstreeks weer terug naar je blok, zodat ie snel en gelijkmatig opwarmt.

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 dec 2015 22:38
door Co'tje
S. Gonzales schreef: Als ik het goed zie sleutel je nu op een ander adres?
Yep, een loods in Wormer.
Kunnen ze mooi naast elkaar staan.

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 dec 2015 22:41
door Co'tje
Exmantaa schreef: Hoe zit het nu in die oranje dan? Dat kun je toch 1:1 overzetten, alleen dan zonder de kachelslangen naar voren? Van thermostaat rechtstreeks weer terug naar je blok, zodat ie snel en gelijkmatig opwarmt.
Ga er toch nog even dieper induiken. Vocky heeft een auto opgebouwd met een electrische waterpomp zonder thermostaat, van MaxR.
Die zijn er goed over te spreken.

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 04 dec 2015 14:40
door Arno
Co'tje schreef: Ga er toch nog even dieper induiken. Vocky heeft een auto opgebouwd met een electrische waterpomp zonder thermostaat, van MaxR.
Die zijn er goed over te spreken.
Het kan, maar de controller van de waterpomp moet 'slim' genoeg zijn en de noodzakelijke temperatuur sensor(s) moeten op de juiste plaatsen gemonteerd worden.

In dat geval zal de controller de waterpomp ook bij koude toestand steeds pulserend kort draaien om idd. hotspot ontwikkeling tegen te gaan. Wanneer hij merkt dat de uitstromende vloeistof warmer wordt gaat hij 'm steeds vaker en sneller laten lopen.

Het is dus uiterst belangrijk dat een goede controller wordt gebruikt en dat de aanwijzingen cq. installatie voorschriften van deze en zijn sensors exact worden opgevolgd voor een goede werking, vooral in dit soort extremen van 'te koud' en 'te warm'.

Persoonlijk zou ik echter niet zo'n electrische Craig Davies pomp op een straat-auto monteren. Niet zozeer wegens de flow, maar wegens de verwachte levensduur van vooral de electrische motor.

Voor een straat-auto zou ik eerder voor de waterpomp eens gaan shoppen op de sloop bij een moderne (o.a.) BMW die nu electrisch aangedreven pompen als 'fabrieks' oplossing gebruiken in een aantal modellen en waterpompen (en electrische motoren) monteren die jaren lang mee moeten kunnen onder erbarmelijke condities en niet een 15-tal races.. (en ja.. dat soort BMW pompen en motoren zijn wat lomper en zwaarder als een Craig Davies...)

Bye, Arno.

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 04 dec 2015 17:14
door Co'tje
Arno schreef:
Co'tje schreef: Het is dus uiterst belangrijk dat een goede controller wordt gebruikt en dat de aanwijzingen cq. installatie voorschriften van deze en zijn sensors exact worden opgevolgd voor een goede werking, vooral in dit soort extremen van 'te koud' en 'te warm'.
Rij al drie jaar met deze pomp met een thermostaat. Op straat en op het circuit.
http://www.stewartcomponents.com/index. ... duct_id=70

Ga eens uitzoeken wat de besturingsunit precies doet.
Vast niet genoeg voor een straatauto, wellicht goed genoeg voor de circuitwagen.

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 05 dec 2015 17:37
door Co'tje
De pomp heeft helaas geen regeling voor het opwarmen van de motor.
Dat wordt een zo simpel mogelijk bypass maken.

En alvast begonnen met het demonteren van de bezinetank.

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 08 dec 2015 17:56
door Co'tje
Deze bokken zijn iets minder sierlijk dan die van Maik.
Zonder motor kom ik er wel prima bij op deze manier.

Afbeelding

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 jan 2016 10:58
door Co'tje
Benzinetank zit eronder. Was een pittig klusje....

Oranje verkocht, hoogste tijd om mijn verdriet weg te shoppen :oops:
Heb een setje ramen besteld, een luchtfilter en een paar mooie stoelen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 jan 2016 12:03
door Daan
Shoppen om je verdriet weg te werken.... altijd goed :lol:
Mooie stoelen! Zit er nog wat gewicht reductie aan vast?

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 02 jan 2016 16:25
door Co'tje
Daan schreef: Mooie stoelen! Zit er nog wat gewicht reductie aan vast?
Ze zijn 2.1 kg zonder stoelrails en gordels.
Weet eigenlijk niet wat de standaard stoelen wegen zonder rails.

Re: Project Speedster 1490R Supercharged

Geplaatst: 06 jan 2016 20:30
door Co'tje
Electrische waterpomp er weer in.
Afbeelding

Morgen solderen en de wideband erin.