Banden

Vragen over bekleding, velgen e.d.
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Maar welke band kan je nou het beste nemen, kijk ik wil zowieso de eerste keer semi-slicks van yoko(zie foto) zoals ze op de exige zitten, maar daarna... Ik wil veel grip maar ze moeten ook zo'n 15000km meegaan..
Bijlagen
yokohamaAO48.jpg
yokohamaAO48.jpg (16.92 KiB) 4141 keer bekeken
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

stevenflappy schreef:Maar welke band kan je nou het beste nemen, kijk ik wil zowieso de eerste keer semi-slicks van yoko(zie foto) zoals ze op de exige zitten, maar daarna... Ik wil veel grip maar ze moeten ook zo'n 15000km meegaan..
ik denk dat dat met een auto als de Speedster/Elise bij stevig gumwerk geen haalbare kaart is om én enorm veel grip te hebben én ze 15.000 km mee te laten gaan (roadlegal) Waarom niet een straatband die óók veel grip levert maar wel een langere levensduur heeft? Die zijn echt wel te vinden.
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

stef666 schreef:Wordt de Parada ook op de Elise gebruikt Arno? Ik ken een aantal Sub rijders die ermee rijden (ook circuit) en die zijn redelijk tevreden.
Maar op een Speedster/Elise zal hij het waarschijnlijk héél anders doen?
Ken niemand die deze gebruikt. Dacht ik ook niet beschikbaar in 195/50R16.

Probleem bij sommige banden, vooral 1 stapje onder het 'topsegment' van de meeste merken, is dat ze te hard zijn qua compound voor de lichte auto's als de Elise en de Speedster.

Het zijn vaak banden die prima wegligging hebben, maar waarbij lange levensduur/lage slijtage een belangrijkere rol gaan spelen. Je gaat dan wat meer richting de 'leasbakken banden' toe die geacht worden 50.000km te halen.

Voor een zware auto kunnen dit soort banden perfect zijn, maar voor lichte auto's is het 'schaatsen' omdat de compound zo hard is dat je er geen warmte in krijgt en geen grip mee opbouwt. *wel* geweldige banden vaak voor een drift of slip sessie.. Niet kapot te krijgen en lekker weinig grip :)

Klopt op zich ook wel als je naar de (semi) slicks kijkt van verschillende merken (Dunlop, etc). Elises en Speedster rijden vaak op het circuit met 'M' of 'MH' compounds. Dat is voor de 'gemiddelde' auto veeeeel te zacht en die zouden in 1 rondje ze helemaal aan gort rijden. Voor hen een prima sprint of hillclimb band dus.Voor dat soort events met een Elise of een Speedster moet je al richting de 'S'(oft) compunds gaan..

Maar goed.. Een heeeeel groot deel van dit verhaal is ook persoonlijke voorkeur. Wat de 1 niet prettig vindt kan de andere juist willen.

Het blijft dus vaak een gok..

Een favoriet op de Elise (S1 in ieder geval) op dit moment is de BF-Goodridge G-Force Profiler (eigenlijk een verkapte Michelin, want zij zijn nu de eigenaar van BFGoodridge). Die 'doet' het geweldig. Helaas ook nog niet in 195/50R16, maar wel ietsje groter in 195/55R16.

Oh.. Maar neem dus NIET de BFGoodridge Profiler-G... Dat is een heel andere band (en goedkoper) en die werkt dus absoluut NIET op onze auto's..

De persoon die deze namen heeft bedacht gelieve NU te ontslaan..

Oftewel.. Probeer vooral ook zelf eens wat uit :)

Bye, Arno.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

De BiFi's zijn vooral in de regen errug goed!

Ik heb ze onder mijn Elise en vindt ze vergelijkbaar met de door Lotus gepromote Yokohama Advan Neova's... op droog... in het nat is het geen vergelijk; de BiFi's zijn een stuk beter!

Daarnaast vindt ik dat ze erg lang meegaan. Ik heb zelf al vier trackdays op een set gedaan (met een Honda motor achterin) en da's niet slecht. Nou moet ik zeggen dat ik over het algemeen niet de persoon ben die banden vermoordt. Nou ja.. een keer per jaar dan! :) Daar ga ik dus morgen op af: Stelvio!

Overigens kan je die BiFi's weer niet vergelijken met A048's. Die zijn een stuk beter op droog maar die rij je ook zo kaal. Ik heb zelf een set die ik alleen ga gebruiken op de slalom, voor de rest niet. Als die opzijn ga ik nog wel proberen met A038 achter en A048 voor, maar of dat werkt weet ik nog niet.

Oh.. als je op zoek bent naar die BiFi's dan zou je even kunnen bellen naar Peter bij van Sten Engineering. (volgende week even niet want dan zit half Elisend Nederland dus op die Stelvio pas ;)) Hij weet in ieder geval welke alternatieven er leverbaar zijn, kan ze snel leveren en rekent ook een leuke prijs. (ook voor het eventuele uitlijnen enzo)
Afbeelding
linne150

Banden

Bericht door linne150 »

Vraagje aan Arno,Ikheb op het Engelse Forum gelezen dat bij het monteren van de Yokohama 048 lts je bepaalde bouten zou moeten verstevigen, dus vervangen door steviger,harder staal.ivm met meer grip zou de kans op afbreken bestaan.Is jou hier iets van bekend zo ja welke bouten zijn dit dan,of is het een broodje aap verhaal.Ik wil de banden kopen maar als dat een versteviging van bepaalde onderdelen verlangt dan weet ik het niet .Heb jij een advies voor mij je hebt blijk gegeven de nodige kennis te hebben van deze materie dus vraag ik het aan jou.Bij voorbaat bedankt.linne150 Wilbert
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Als je A048's monteert (en meteen Nitrons hoop ik?), dan wordt aangeraden om de bouten die de bovenste fuseekogel drager aan de naafdrager verbind te vervangen door 10.9 kwaliteit bouten. (engelse termen zijn de ball-joint plinth aan de hub carrier/upright)

Lotus doet dit ook bij de sport-onderstel optie van de S2 Elise waar de A048's monteren.

Dit zijn totaal een 8-tal inbusbouten (2 per naaf) die nu standaard kwaliteit 8.8 hebben, maar in een aantal gevallen bleken te zijn gaan 'rekken' en daarna zijn gebogen of gebroken. Speedsters lijken daar trouwens op de 1 of andere manier standaard meer last van te hebben als Elises. Ik heb werkelijk geen idee waarom..

Bij mij was dit op 1 hoek achter ook het geval. 1 van de twee bouten daar was opgerekt en de andere was duidelijk aan/onder de kop krom.

Ik rij dan wel niet op A048's, maar pak toch ieder jaar een aantal trackdays mee.

Zorg wel wat de nieuwe bouten een anti-corrosie behandeling hebben gehad, anders zit je later met de gebakken peren als ze muurvast zitten. Dus verzinkt of een dacromet coating, geen 'kaal metaal'.

Bye, Arno.
linne150

banden

Bericht door linne150 »

Klasse,bedankt.Wilbert
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik ga die bouten nog proberen te regelen Wilbert, dan kunnen we ze gelijk vervangen als we de nitrons eronder zetten :)
Afbeelding
linne150

dank

Bericht door linne150 »

Kijk dat bedoel ik, Klasse bedankt.Wilbert . O ja ik kom zondag even een bakkie doen . siejoe
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Hee maik, voor ons allemaal dan toch! Ik wil op termijn ook die semi slicks eronder. Zo niet dan zijn sterkere bouten nooit weg.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Wat dacht jij dan Piet, samen uit, samen thuis toch? (Net zoals het frietkot incident in de Ardennen...)
Afbeelding
linne150

Bericht door linne150 »

De lucht van het frituur vet zit nog in mijn neus :lol: :lol: Wilbert
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Als het goed is jongens hebben jullie dáár geen last meer van.
Misschien de volgende keer iemand anders :?:
Afbeelding
linne150

Emoticon King

Bericht door linne150 »

Jans,hoe krijg je het voor elkaar :P :P :P :P lachen man.IK vind het WEL leuk!groet Wilbert
linne150

aankoop banden

Bericht door linne150 »

Piet,kunnen we jou termijn van aankoop afstemmen met die van mij?vr.gr.Wilbert
Plaats reactie