markv schreef:Kan me goed voorstellen dat het een beetje zo'n Elise 160pk actie wordt, zo'n rochel stationair motor

. Klinkt natuurlijk wel HEEEL sportief

.
Hangt heel erg van de keuze van de nokkenassen en de juiste timing ervan af.
De Sport160 S1 was beetje erg slecht voorbeeld hiervan. Beetje te wilde nokjes, niet zo geweldige mapping en over het algemeen vrij brak getimede nokkenassen. Resultaat was een 1200rpm 'stationair'..
Yvo heeft voor de Honda een setje asjes (en milde kop-bewerking) in de K-serie gehad van Thielert die volgens mij ook bijna 160 Pk leverden, maar dat vrijwel zonder merkbaar verschil qua lopen van de motor.
Als we dat doortrekken naar de 2.2 Speedster dan zou op het normale inlaatspruitstuk, een verbeterd uitlaatspruitstuk en met behoorlijke, maar niet te agressieve nokkenassen (bijv. een BP270 of 633 profiel) met juiste timing zeker tussen de 170 a 180PK mogelijk moeten zijn met vrijwel normaal stationair lopen.
Ik weet alleen niet in hoeverre de 2.2 kop nog zou moeten worden bewerkt of dat de verbrandigskamers, kanalen en de kleppen al goed genoeg zijn qua stromings-capaciteit.
Bye, Arno.