Dank je voor de zeer duidelijke uitleg. Dit mag ik graag zien
2.2 ECU gekraakt
- Smiley
 - Groot Speedster Commandeur
 - Berichten: 7396
 - Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
 - Locatie: Etten-Leur
 
de gasklep regelaar aan de software:
http://www.youtube.com/watch?v=kbEk9fhMPQ0
			
			
									
						
							http://www.youtube.com/watch?v=kbEk9fhMPQ0
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
			
						Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Ah, ja, die was ik even vergeten te posten in deze thread 
Voor de liefhebbers nog wat achtergrond van de EGR klep:
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100426.0
Mark
			
			
									
						
							Voor de liefhebbers nog wat achtergrond van de EGR klep:
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100426.0
Mark
C30-94@0.55bar
			
						Heb nog een filmpje toegevoegd met een wat meer algemene demo van de software en een stukje voor de aanpassing van stationair met draaiende motor.
http://www.youtube.com/watch?v=kffN2foIyNM
Mark
			
			
									
						
							http://www.youtube.com/watch?v=kffN2foIyNM
Mark
C30-94@0.55bar
			
						Als er mensen zijn die interesse hebben om weer te weten te komen over hoe motormanagement systemen werken, dan zijn er twee boeken van Greg Banish die erg interessant zijn om te lezen. De boeken richten zich vooral op OEM motor managements van GM en geven best wel achtergrond. Ik heb twee korte reviews geschreven erover:
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100516.0
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100605.0
Groeten,
Mark
			
			
									
						
							http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100516.0
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100605.0
Groeten,
Mark
C30-94@0.55bar
			
						Nog even een update over de 65mm gasklep van de 2.4. In combinatie met Peter z'n laatste wijzigingen geeft het echt een hele toffe gaspedaal response 
 Ik dacht niet dat het ooit zou gebeuren, maar ik zit er zelfs over te denken om de reactie iets meer relaxed te zetten, hij is een beetje TE nu 
http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
Mark
			
			
									
						
							http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
Mark
C30-94@0.55bar
			
						- Maik
 - Groot Speedster Commandeur
 - Berichten: 6850
 - Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
 - Locatie: Zuid-Holland
 
Heel mooi Mark en Peter!  
 
Is die grafiek (gaspedaalstand tegen gasklepstand nu het enige wat je aan kan passen vwb de gasresponse?
Is het "tijdfilter" nu volledig weg? Of zit dat nog in een ander aanpasbaar stukje?
Nog een vraag: is het nu met de 65mm klep en standaard response instelling niet zo dat je al heel veel vermogen hebt bij een kleine gaspedaalstand? Omdat bij een kleine klepopening je toch al relatief veel doorlaat hebt... Is dat ook de reden waarom het begin van de grafieken wat voorzichtig oploopt?
Reden van mijn vragen: ik heb namelijk wel een felle motorresponse, maar graag ook een heel lineaire gaspedaal-power response. Met andere woorden, ik vind het niet erg om het pedaal wat verder in te trappen met heel-toe, als het maar wel heel kort hoeft te zijn. Maar bij gewoon doseren van het gas (bv de bocht uit acceleren), heb ik graag niet 80% vermogen bij 30% gaspedaalstand.
Hoop vragen, en ik hoop dat ik duidelijk ben
			
			
									
						
							Is die grafiek (gaspedaalstand tegen gasklepstand nu het enige wat je aan kan passen vwb de gasresponse?
Is het "tijdfilter" nu volledig weg? Of zit dat nog in een ander aanpasbaar stukje?
Nog een vraag: is het nu met de 65mm klep en standaard response instelling niet zo dat je al heel veel vermogen hebt bij een kleine gaspedaalstand? Omdat bij een kleine klepopening je toch al relatief veel doorlaat hebt... Is dat ook de reden waarom het begin van de grafieken wat voorzichtig oploopt?
Reden van mijn vragen: ik heb namelijk wel een felle motorresponse, maar graag ook een heel lineaire gaspedaal-power response. Met andere woorden, ik vind het niet erg om het pedaal wat verder in te trappen met heel-toe, als het maar wel heel kort hoeft te zijn. Maar bij gewoon doseren van het gas (bv de bocht uit acceleren), heb ik graag niet 80% vermogen bij 30% gaspedaalstand.
Hoop vragen, en ik hoop dat ik duidelijk ben

- Maik
 - Groot Speedster Commandeur
 - Berichten: 6850
 - Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
 - Locatie: Zuid-Holland
 
Lijkt me duidelijk toch?

			
			
									
						
							65mm = 4pk dus bij een set-up vergelijkbaar met die van PeterAls laatste is nog de vraag van vermogen. Is de standaard 58mm gasklep een beperking in het inlaat traject? Ik heb zelf geen vergelijking gedaan, maar Peter heeft dit wel gedaan op zijn auto. Hier onder is een grafiek te vinden met een vergelijking van de 58mm en 65mm gasklep op zijn auto (2.4 inlaatspruitstuk, 70mm inlaat pijp, k&n filter, volledige Tullet uitlaat inclusief spruitstuk).
.....
Zoals te zien is in de grafiek lijkt er een beperking te zijn vanaf ongeveer 5400 toeren. Als piek is er een verschil van ongeveer 4pk.

@ Maik
De gasklep snelheid (tijdfilter) is instelbaar en staat op de ‘Transient Fuel’ tabblad in de groupbox ‘Throttle Speed’. (Zie linkje van Mark)
De grafiek op het tabblad ‘Throttle’ is de verhouding tussen gaspedaal stand en gasklep stand. Het eerste vlakkere stuk wordt gebruikt tijdens het starten en opwarmen, tijdens het rijden zit je altijd hoger dan index 10 in de tabel. Dus bij Mark is de response nu nagenoeg lineair ingesteld.
Mark vind deze afstelling wat aan de felle kant, terwijl ik het zo wel lekker vind rijden. Dit blijkt dus heel persoonlijk te zijn en dus iets wat je naar eigen voorkeur in moet stellen.
@Smiley
Wat betreft de vermogens winst, de winst komt niet alleen uit de gasklep, als je deze gasklep op een standaard speedster monteert zal hij waarschijnlijk geen vermogens winst opleveren. Maar door het aanpassen van het spruitstuk en de uitlaat blijkt dat nu de originele gasklep een (kleine) obstructie te zijn. De vermogens winst in mijn geval is meetbaar vanaf 5400 rpm, de winst is 3 pk bij maximum vermogen en loopt op tot 4 pk bij 7000 rpm.
			
			
									
						
							De gasklep snelheid (tijdfilter) is instelbaar en staat op de ‘Transient Fuel’ tabblad in de groupbox ‘Throttle Speed’. (Zie linkje van Mark)
De grafiek op het tabblad ‘Throttle’ is de verhouding tussen gaspedaal stand en gasklep stand. Het eerste vlakkere stuk wordt gebruikt tijdens het starten en opwarmen, tijdens het rijden zit je altijd hoger dan index 10 in de tabel. Dus bij Mark is de response nu nagenoeg lineair ingesteld.
Mark vind deze afstelling wat aan de felle kant, terwijl ik het zo wel lekker vind rijden. Dit blijkt dus heel persoonlijk te zijn en dus iets wat je naar eigen voorkeur in moet stellen.
@Smiley
Wat betreft de vermogens winst, de winst komt niet alleen uit de gasklep, als je deze gasklep op een standaard speedster monteert zal hij waarschijnlijk geen vermogens winst opleveren. Maar door het aanpassen van het spruitstuk en de uitlaat blijkt dat nu de originele gasklep een (kleine) obstructie te zijn. De vermogens winst in mijn geval is meetbaar vanaf 5400 rpm, de winst is 3 pk bij maximum vermogen en loopt op tot 4 pk bij 7000 rpm.
Less Is More