Pagina 21 van 32
Geplaatst: 09 mar 2010 12:11
door martinb
Mark,
Dank je voor de zeer duidelijke uitleg. Dit mag ik graag zien

en lezen.
Geplaatst: 25 apr 2010 22:01
door Smiley
Geplaatst: 28 apr 2010 17:08
door markv
Ah, ja, die was ik even vergeten te posten in deze thread
Voor de liefhebbers nog wat achtergrond van de EGR klep:
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100426.0
Mark
Geplaatst: 07 mei 2010 19:11
door Exmantaa
Zag dat je wat uitleg op VX forum gezet hebt.
Kan je voor ons ook even de laatste stand van zaken neer zetten? Hoe ver staat het nu met die PC programmeertool?
Geplaatst: 08 mei 2010 14:38
door markv
Geplaatst: 08 mei 2010 20:18
door Maik
Mooi overzicht Mark!

Geplaatst: 08 mei 2010 21:52
door markv
Heb nog een filmpje toegevoegd met een wat meer algemene demo van de software en een stukje voor de aanpassing van stationair met draaiende motor.
http://www.youtube.com/watch?v=kffN2foIyNM
Mark
Geplaatst: 05 jun 2010 19:34
door markv
Als er mensen zijn die interesse hebben om weer te weten te komen over hoe motormanagement systemen werken, dan zijn er twee boeken van Greg Banish die erg interessant zijn om te lezen. De boeken richten zich vooral op OEM motor managements van GM en geven best wel achtergrond. Ik heb twee korte reviews geschreven erover:
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100516.0
http://www.verboom.net/blog/index_nl.ht ... 20100605.0
Groeten,
Mark
Geplaatst: 05 jun 2010 20:17
door tibby
Man man, ze weten gewoon niet van stoppen die twee!
Tot morgen . (nu nog proberen te slapen)
grtz
Geplaatst: 12 jun 2010 16:54
door markv
Nog even een update over de 65mm gasklep van de 2.4. In combinatie met Peter z'n laatste wijzigingen geeft het echt een hele toffe gaspedaal response

Ik dacht niet dat het ooit zou gebeuren, maar ik zit er zelfs over te denken om de reactie iets meer relaxed te zetten, hij is een beetje TE nu
http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html
Mark
Geplaatst: 12 jun 2010 18:26
door Piet
Goed verhaal Mark, ik denk het zelfs te snappen.
Wanneer gaat de auto vliegen? Voor de 300?
Geplaatst: 12 jun 2010 18:55
door Maik
Heel mooi Mark en Peter!
Is die grafiek (gaspedaalstand tegen gasklepstand nu het enige wat je aan kan passen vwb de gasresponse?
Is het "tijdfilter" nu volledig weg? Of zit dat nog in een ander aanpasbaar stukje?
Nog een vraag: is het nu met de 65mm klep en standaard response instelling niet zo dat je al heel veel vermogen hebt bij een kleine gaspedaalstand? Omdat bij een kleine klepopening je toch al relatief veel doorlaat hebt... Is dat ook de reden waarom het begin van de grafieken wat voorzichtig oploopt?
Reden van mijn vragen: ik heb namelijk wel een felle motorresponse, maar graag ook een heel lineaire gaspedaal-power response. Met andere woorden, ik vind het niet erg om het pedaal wat verder in te trappen met heel-toe, als het maar wel heel kort hoeft te zijn. Maar bij gewoon doseren van het gas (bv de bocht uit acceleren), heb ik graag niet 80% vermogen bij 30% gaspedaalstand.
Hoop vragen, en ik hoop dat ik duidelijk ben

Geplaatst: 12 jun 2010 23:54
door Smiley
kan ik hiermee die 4 pk verbinden aan de 65mm, of zou dat ook uit de 58mm kunnen?
Geplaatst: 13 jun 2010 7:06
door Maik
Lijkt me duidelijk toch?
Als laatste is nog de vraag van vermogen. Is de standaard 58mm gasklep een beperking in het inlaat traject? Ik heb zelf geen vergelijking gedaan, maar Peter heeft dit wel gedaan op zijn auto. Hier onder is een grafiek te vinden met een vergelijking van de 58mm en 65mm gasklep op zijn auto (2.4 inlaatspruitstuk, 70mm inlaat pijp, k&n filter, volledige Tullet uitlaat inclusief spruitstuk).
.....
Zoals te zien is in de grafiek lijkt er een beperking te zijn vanaf ongeveer 5400 toeren. Als piek is er een verschil van ongeveer 4pk.
65mm = 4pk dus bij een set-up vergelijkbaar met die van Peter

Geplaatst: 13 jun 2010 9:17
door Speerke
@ Maik
De gasklep snelheid (tijdfilter) is instelbaar en staat op de ‘Transient Fuel’ tabblad in de groupbox ‘Throttle Speed’. (Zie linkje van Mark)
De grafiek op het tabblad ‘Throttle’ is de verhouding tussen gaspedaal stand en gasklep stand. Het eerste vlakkere stuk wordt gebruikt tijdens het starten en opwarmen, tijdens het rijden zit je altijd hoger dan index 10 in de tabel. Dus bij Mark is de response nu nagenoeg lineair ingesteld.
Mark vind deze afstelling wat aan de felle kant, terwijl ik het zo wel lekker vind rijden. Dit blijkt dus heel persoonlijk te zijn en dus iets wat je naar eigen voorkeur in moet stellen.
@Smiley
Wat betreft de vermogens winst, de winst komt niet alleen uit de gasklep, als je deze gasklep op een standaard speedster monteert zal hij waarschijnlijk geen vermogens winst opleveren. Maar door het aanpassen van het spruitstuk en de uitlaat blijkt dat nu de originele gasklep een (kleine) obstructie te zijn. De vermogens winst in mijn geval is meetbaar vanaf 5400 rpm, de winst is 3 pk bij maximum vermogen en loopt op tot 4 pk bij 7000 rpm.