De koe maar eens bij de horens gepakt en wat tijd vrijgemaakt om wat te klussen aan het blok.
Hallo werkplaats
Eerste wat opviel is dat er BKR7ESC-11 boegies in het blok zaten.... dan toch een b207R ??

Nope... is voor de BioPower jongens..
Nope... de nokken verraden dat het een 2007-2011 B207L is (715 intake/716 ex cams)
Dus alles er uit om plaats te maken voor de Z22SE nokken en tandwielen
Ik had uit UK ooit een setje gebruikt Z22SE cams gehaald voor de swap, maar deze waren aardig op dus heb ik de nokken uit mijn eigen 50k km blok bekeken en die glimden nog mooi. Die er dus in gezet.
Waarom Z22SE nokken?
B207L nokken hebben 9,7 en 9,9mm lift en 230 graden duratie (overlap onbekend, geen LSA kunnen vinden)
B207R hebben 9,7 en 9,9mm lift en 235/240 graden duratie (105,25 graden LSA = 27 graden overlap
Z22SE nokken hebben 10,08/10,08 mm lift en 244/244 graden duratie (112 graden LSA = 20 graden overlap). Maar dat is niet zeker omdat onduidelijk is wat het GM build book 108 gr ex.cam zegt en de latere GM memo zegt 103 gr ex.cam... wordt dan 109,5 LSA = 25 graden overlap).
Anyway, meer duratie, meer lift en iets minder overlap voor minder backpressure. Dit zou moeten resulteren in een powerband die iets hoger in de toeren verschuift.
Toen alles er weer ingebouwd. Alle kleurtjes weer op zn plek en timen gaat toch wat makkelijker met de Z22SE sprockets...
To Do list:
- Kleppendeksel Z22SE passend maken
- Thermostaat aanpassen naar Z22SE
- Oliekoeler nader bestuderen wat ik hier mee wil
- GT2560R turbo bestellen
- C20LET (calibra 4x4 turbo) OEM vliegwiel en LUK koppeling instaleren
- Bougies gappen naar 0.8mm
We zijn weer lekker bezig...