2.2 ECU gekraakt
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Aha, ik begin hem te snappen. De klep reageert nu met maximaal 50,2% van de maximum snelheid (waarom die 50-komma-2 eigenlijk?)? De andere tabel is dus puur de pedaal-klep verhouding. Als ik het dan goed begrijp, kan je met die laatste niet echt de response van de motor verbeteren, alleen meer klepopening verkrijgen bij een bepaalde pedaalstand, wat dan ervaren kan worden als een betere gasresponse, maar het eigenlijk niet is... Dat kan je dus alleen met de "throttle speed" instellingen doen, en die kan je neem ik aan niet sneller zetten dan die 50,2% omdat de inspuitingen dat niet meer bij kan houden (wat je in Clastres uitgelegd had)?Speerke schreef:@ Maik
De gasklep snelheid (tijdfilter) is instelbaar en staat op de ‘Transient Fuel’ tabblad in de groupbox ‘Throttle Speed’. (Zie linkje van Mark)
De grafiek op het tabblad ‘Throttle’ is de verhouding tussen gaspedaal stand en gasklep stand. Het eerste vlakkere stuk wordt gebruikt tijdens het starten en opwarmen, tijdens het rijden zit je altijd hoger dan index 10 in de tabel. Dus bij Mark is de response nu nagenoeg lineair ingesteld.
Mark vind deze afstelling wat aan de felle kant, terwijl ik het zo wel lekker vind rijden. Dit blijkt dus heel persoonlijk te zijn en dus iets wat je naar eigen voorkeur in moet stellen.
..........
Misschien dat ik zelfs nog een soort van "inverted" sport instelling zou willen hebben, om een zo lineair mogelijke response te krijgen, maar dat zou ik pas weten na een stuk rijden

De menu's zien er trouwens zeer gelikt uit Peter, chapeau!

De 50,2 i.p.v. 50,0 is vanwege de onderliggende ECU getallen, deze rekent namelijk niet in procenten maar in dit geval met 8 bits getallen, hierdoor kun je niet precies op 50 procent uit komen.
Vanaf 2000 toeren kun je de gasklep snelheid inmiddels op 100% zetten, dit werkt prima, ik heb dit niet gedaan omdat ik zelf het verschil niet merk. Ik weet niet of het gasklep mechanisme op de lange duur bestand is tegen de 100% instelling, ik denk van wel, maar omdat ik het verschil niet merk dus maar op 50% gezet.
Maar inderdaad als je veel waarde hecht aan een bepaalde gasklep reactie en response dan kun je dit het beste voor jezelf bepalen.
Vanaf 2000 toeren kun je de gasklep snelheid inmiddels op 100% zetten, dit werkt prima, ik heb dit niet gedaan omdat ik zelf het verschil niet merk. Ik weet niet of het gasklep mechanisme op de lange duur bestand is tegen de 100% instelling, ik denk van wel, maar omdat ik het verschil niet merk dus maar op 50% gezet.
Maar inderdaad als je veel waarde hecht aan een bepaalde gasklep reactie en response dan kun je dit het beste voor jezelf bepalen.
Less Is More
Toegevoegd op m'n website:Smiley schreef:Top. Heeft iemand het GM nummer van die 65mm?
12580195
@Maik:
Over de gasklep instelling. Je kunt het best zien als twee verschillende instellingen. De eerste geeft aan hoe snel de gasklep kan bewegen van stand 1 naar stand 2. Standaard staat deze instelling erg sloom.
De tweede instelling is welke stand van het gaspedaal overeenkomt met welke stand van de gasklep. Standaard staat deze nogal agressief. Ze hebben dus met het gaspedaal de snelheid van de gasklep willen compenseren om de motor niet helemaal doods te laten aanvoelen

Misschien dat het nog logischer zou zijn om deze twee instellingen samen te voegen in 1 scherm, maar de pc software is op dit moment even niet prioriteit. Eerst zover komen dat er geen wijzigingen in de ECU meer nodig zijn.
Mark
Mark
C30-94@0.55bar
Goedemiddag uit Duitsland
Sorry for writing in english in advance
If I understand it right, you have just finished the development of the great throttlebody by keeping the eletric accelerator ?
Mark: does the greater tb requires a greater diameter for the tube on the way of the airfilter to itsself too? (in your pictures the tube with the samcos)
If so, we would need in the best case the complete route incl the airfilter in a greater diameter. Do we have any alternatives for it?
vriendelijke groeten

If I understand it right, you have just finished the development of the great throttlebody by keeping the eletric accelerator ?

Mark: does the greater tb requires a greater diameter for the tube on the way of the airfilter to itsself too? (in your pictures the tube with the samcos)
If so, we would need in the best case the complete route incl the airfilter in a greater diameter. Do we have any alternatives for it?
vriendelijke groeten

- Smiley
Final version.
Als de software compleet is (zeg maar dat het project af is), wat is dan de bedoeling van de software?
Je koopt de software en er wordt een eenmalige mapping gedaan op basis van de settings op dat moment.
De software stelt je in staat zelf een update uit te voeren, of met je auto settings te spelen, op eigen risico?
De software zal zich neem ik aan"registreren" met je ecu, zodat de software niet doorverkoopbaar is?
Dus als je de auto verkoopt, kan je net zo goed de software erbij geven?
Vat ik het zo een beetje correct samen?
Eind juli begin augustus ben ik eindelijk aan de beurt.
Ik heb er zin an
Als de software compleet is (zeg maar dat het project af is), wat is dan de bedoeling van de software?
Je koopt de software en er wordt een eenmalige mapping gedaan op basis van de settings op dat moment.
De software stelt je in staat zelf een update uit te voeren, of met je auto settings te spelen, op eigen risico?
De software zal zich neem ik aan"registreren" met je ecu, zodat de software niet doorverkoopbaar is?
Eind juli begin augustus ben ik eindelijk aan de beurt.
Ik heb er zin an

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Yes, Peter has modified the ECU software so it can work with the larger throttle body. This doesn't have anything to do directly with the accelerator pedal.Don.Hasi schreef:Goedemiddag uit Duitsland![]()
If I understand it right, you have just finished the development of the great throttlebody by keeping the eletric accelerator ?![]()
Outside diameter on de 65mm throttlebody is the same as on the 58mm. Wiring is also the same. So it really is a plug and play action. Remove connector, remove throttlebody, put new one in place, connect everything up, select 65mm throttlebody in the software and you're basically done.Mark: does the greater tb requires a greater diameter for the tube on the way of the airfilter to itsself too? (in your pictures the tube with the samcos)
Mark
C30-94@0.55bar
Dit is nog niet 100% duidelijk en is iets waar Peter nog naar moet kijken. De nadruk ligt op dit moment op het afronden van de software in de ECU.Smiley schreef:Final version.
Hoogst waarschijnlijk zal er geen mapping worden verkocht bij de software. De meest waarschijnlijke optie is dat de software (combinatie van PC software en ECU) wordt aangeboden als een product om de ECU mappable te maken. Het mappen zelf zou geen onderdeel van het product moeten zijn, mensen kunnen dit zelf doen of door een tuner laten uitvoeren. Net als dat je een ander programmeerbaar motormanagement koopt ben je dan natuurlijk ook zelf verantwoordelijk voor de wijzigingen. In basis gebeurd er dus eigenlijk niets zodra je de ECU upgrade, alles blijft dan gewoon standaard voor wat betreft de tabellen en andere instellingen.
En er zal ongetwijfeld een kopieerbeveiliging op zitten. Ik zou het persoonlijk erg sneu vinden als een of andere commerciele toko er met Peter z'n werk vandoor gaat.
Mark
C30-94@0.55bar
- Smiley
Aha, dus eigenlijk zijn de early adaptors goed af, want als de final version er is, dan moet je maar zien hoe je de ideale map erop krijgt.
(voor een noob als ik, die vermoedelijk niet zoveel met die instellingen zal spelen)
En tuners a la uurtje faktuurtje weten wel raad met dit soort speelgoed.
Ben ik nog net op tijd
(voor een noob als ik, die vermoedelijk niet zoveel met die instellingen zal spelen)
En tuners a la uurtje faktuurtje weten wel raad met dit soort speelgoed.
Ben ik nog net op tijd

Het leven is geen sprookje.
Nee, eigenlijk maakt het weinig uit. De mensen die nu bij Peter komen tunen eigenlijk ook zelf hun ECU. Het enige wat Peter doet is de leer mode aan zetten en wanneer mensen na iets van 1,5 uur terugkomen het zaakje flashen. Maar dat is met de PC software zo simpel dat iedereen die een beetje met computers kan omgaan het ook kan.
Mark
Mark
C30-94@0.55bar
Dag Mark/Peter.
Dus als ik een laptopje koop + de stekker kan ik thuis m'n eigen wagen na elke modificatie in leermodus zetten? Mag dit van Peter?
Zou natuurlijk wel gemakkelijk zijn aangezien ik al zoveel maal ben terug gekomen en nog steeds niet rond ben...(andere gasklep, manifold, sportkat)
grtz
Dus als ik een laptopje koop + de stekker kan ik thuis m'n eigen wagen na elke modificatie in leermodus zetten? Mag dit van Peter?
Zou natuurlijk wel gemakkelijk zijn aangezien ik al zoveel maal ben terug gekomen en nog steeds niet rond ben...(andere gasklep, manifold, sportkat)

grtz
captain slow
Dat je hem zelf in de leermode kunt zetten en geheel naar eigenwens kunt afregelen is nou net de bedoeling van dit project.
Dus je hoeft maar 1 keer de ECU software upgrade te doen en daarna kun je (en mag je) alles zelf aanpassen op al je toekomstige wijzigingen behalve compressor en turbo upgrades, hiervoor is de software niet geschikt. Maar je moet hiervoor inderdaad wel een computer + OBD interface hebben.
(Het aansturen van motoren met drukvulling wordt het volgende project.)
Dus je hoeft maar 1 keer de ECU software upgrade te doen en daarna kun je (en mag je) alles zelf aanpassen op al je toekomstige wijzigingen behalve compressor en turbo upgrades, hiervoor is de software niet geschikt. Maar je moet hiervoor inderdaad wel een computer + OBD interface hebben.
(Het aansturen van motoren met drukvulling wordt het volgende project.)
Less Is More