Pagina 24 van 32
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 9:25
door Maik
Is dat zo vreemd dan om eerst de as uit de homokineet te trekken? Dat was niet moeilijk en nu heb ik niet die hele assenbende eraan hangen als ik het laatste stukje uit de bak trek
Weet ik veel dat jullie die as er gewoon in z'n geheel uitsjorren met de krachten door de homokineet heen, wat wordt afgeraden in de boekjes
Frank, kreeg jij die as er dan echt uit en weer in terwijl de upright gewoon nog aan de onderste whishbone vastzat?
Volgens mij moet je de fusee dan verder naar beneden wegdraaien dan je rosejoint (in ieder geval de rubber stofkap) leuk vindt?
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 9:27
door Exmantaa
Spring clip links boven...
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 9:34
door Exmantaa
Het gaat inderdaad krap, maar als je schokbreker los is dan kan je draagarm best ver naar beneden om ruimte te maken. Je kunt evt. ook gewoon nog de twee onderste draagarmbouten eruit draaien halen en dan de hele fusee incl. onderste draagarm naar buiten trekken, dan is het helemaal geen probleem meer.
En je moet natuurlijk niet als een malloot aan die as gaan lopen sjorren. Plopt ie er zo uit dan ben je snel klaar, anders even wat helpen met een schroevendraaier ofzo tussen de bak en de as. Waarschijnlijk zit ie wat klem bij je. Weer even naar binnen tikken/duwen en wat heen-en-weren om die borgring in te laten veren...
En ja, as in z'n geheel eruit is wel de normale methode, want hij zal er toch ook in z'n geheel ook weer in moeten? Of was je van plan deze ook ter plekke weer op de bak te gaan assembleren? Want daarvan wil ik dan graag wel een fotoreportage...

Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 10:02
door Arno
As er uit krijgen op mijn Elise is als volgt:
- Naaf-moer loshalen en verwijderen
- Met kunstof/nylon kop hamer paar tikjes tegen as uiteinde zodat hij los komt en iets naar binnen schuift
- Track-rod los maken van de upright/fusee (moertje onder remklauw)
- Bovenste mounting plinth van upright los halen (inbus boutjes) en camber shims opvangen
- Fusee kan nu draaien en kantelen op de onderste fuseekogel en heeft genoeg ruimte om de as uit het wiellager te halen
- Even de bovenste twee inbus bouten met het handje weer vast zetten zodat fusee weer 'recht' omhoog staat en kan draaien (trackrod nog los)
- Aandrijfas zit nu nog in bak vast, tik tegen de achterkant van de tripode om de veer-ring op de steekas in de diff te lossen
- Hele as er nu rustig uit tillen
Let bij revisie/herbouw van homokineten en tripodes op dat de ballen (homokineet) of lagers/wielen (tripode) in dezelfde banen in de behuizing terug gaan en niet worden verwisseld! (als natuurlijk niet de zaak al teveel speling heeft en ze versleten zijn)
Deze onderdelen (banen in behuizing en kogels/lagers) lopen namelijk in de levensduur op elkaar in. Als je die door elkaar gooit dan loop je het risico dat een homokineet 'stroef' gaat lopen op bepaalde hoeken en daardoor kan oververhitten (stroefheid == wrijving)
Ook opletten dat een tripode verbinding (dus met 3 'wieltjes' op naald-lagers er in) **NIET** met homokineet-vet mogen worden gevuld/gesmeerd! Homokineet vet bevat een behoorlijk aandeel vaste toevoegingen (o.a. molybdeensulfide) om de hoge drukken van de stalen ballen tegen de geleiders te weerstaan en geleiden. Deze toevoegingen zijn echter niet compatible met de naald-lagers die veel in tripodes gebruikt worden en die gaan erdoor vast zitten.
NEO maakt erg goed (hoewel duur) homokineet vet: HPCC#1
http://www.neosyntheticoil.com/hpcc1-grease/
Tripode-vet is hier speciaal voor en is vaak een wat 'dunner' vet is als homokineet vet:
http://www.raceparts.co.uk/products/dri ... int+Grease
Bye, Arno.
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 10:04
door Maik
@Frank:
Jaaaa, neeeeee, erin wel in 1 stuk ja. Maar ik voorzag al dat die as uit het diff trekken misschien nog weleens lastig zou worden, vooral als er zo weinig ruimte is tussen bak en fusee, dus eerst zo maar uitelkaar getrokken, dat was niet heel lastig.
Inelkaar moet veel makkelijker gaan, dan duw je.
Maargoed, alles duidelijk nu, die veerring had ik ook al gevonden op het www
Thanks!
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 10:13
door Maik
@Arno:
Bedankt voor je uitgebreide verhaal weer
Helaas gaan mijn kogeltjes niet meer terug op de oude plaatsen, de kogeltjes liggen los in een bakje nu
Ik zal wel even checken of de homokineet soepeltjes loopt als ik de boel schoon heb.
Nu begrijp ik je tripode verhaal trouwens, maar die heeft de speedster dus niet.
Maar jij slaat dus eerst de as wat verder je blok in om de veerring wakker te schudden ofzo?
Ik heb nog wat homokineetvet van een ashoesreperatieset van Opel, voor de fuseekant. Dat ga ik gebruiken voor deze homokineet aan de bakkant, of zou dat weer ander vet zijn
Het kleine likje vet wat ik bij de Kia hoes kreeg kan ik niet veel mee en ik weet ook niet of dat het goede spul is voor de speedster homokineet...
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 10:21
door Exmantaa
Vet wat bij de Kia hoes zit met voldoende zijn voor je homokineet
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 10:25
door S. Gonzales
Maik schreef:@Arno:
Maar jij slaat dus eerst de as wat verder je blok in om de veerring wakker te schudden ofzo?
Nee.....Arno bedoelt een tik tegen de asstomp die in de wielnaaf zit. Daar waar jij de trekker gebruikt hebt.
Anders achter het groene deel twee grote schroevendraaiers plaatsen (tegenover elkaar) zodat het gedeelte in het differentieel niet scheef gedrukt wordt.
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 11:17
door Maik
Arno schreef:As er uit krijgen op mijn Elise is als volgt:
- Naaf-moer loshalen en verwijderen
- Met kunstof/nylon kop hamer paar tikjes tegen as uiteinde zodat hij los komt en iets naar binnen schuift
- Track-rod los maken van de upright/fusee (moertje onder remklauw)
- Bovenste mounting plinth van upright los halen (inbus boutjes) en camber shims opvangen
- Fusee kan nu draaien en kantelen op de onderste fuseekogel en heeft genoeg ruimte om de as uit het wiellager te halen
- Even de bovenste twee inbus bouten met het handje weer vast zetten zodat fusee weer 'recht' omhoog staat en kan draaien (trackrod nog los)
- Aandrijfas zit nu nog in bak vast, tik tegen de achterkant van de tripode om de veer-ring op de steekas in de diff te lossen- Hele as er nu rustig uit tillen
.......
Joop, ik heb het over het dikgedrukte punt van Arno hierboven. Daar lijkt het toch op een tik richting diff?
Frank, de hoeveelheid vet die ik in de homokineet terugvond leek toch echt veel meer dan wat er in het zakje kan zitten?
Het type vet is in ieder geval wel goed zeg je, nog maar eens goed kijken dan.
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 08 apr 2014 11:41
door Arno
Maik schreef:Arno schreef:As er uit krijgen op mijn Elise is als volgt:
- Aandrijfas zit nu nog in bak vast, tik tegen de achterkant van de tripode om de veer-ring op de steekas in de diff te lossen- Hele as er nu rustig uit tillen
.......
Joop, ik heb het over het dikgedrukte punt van Arno hierboven. Daar lijkt het toch op een tik richting diff?
Nee.. Ik bedoel dat, wanneer je de 'buitenste' CV los hebt uit het wiel-lager, de as een beetje los 'bungelt' de andere kant nog in het diff vast zit.
Die kan je met een tik tegen de achterkant, of zoals beschreven met iets van een wrik-ijzer of zo tussen bak behuizing en de as, 'lossen' uit de versnellingsbak.
Als eenmaal die er een 1 a 1.5cm uit de bak getrokken is, dan kan je 'm verder gewoon met de hand er zo uit halen.
Blijkbaar is bij de Speedster voor de binnenste ook een homokineet gebruikt (waarschijnlijk een 'plunging' type die in- en uit kan schuiven). Ik ken bij de meeste andere auto's (tenzij VW/Porsche) tripodes als binnenste. Die kunnen vaak een wat grotere hoek en in- uit- beweging van de as aan (voor compensatie bij in en uitveren).
In dit geval kan je dus vooruit met 1 soort vet voor alle homokineten..
Bye, Arno.
Re: Re:
Geplaatst: 09 apr 2014 17:56
door Maik
Gelukt! Twee schroevendraaiers achter het groene huis gezet en plop...

Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 09 apr 2014 18:22
door S. Gonzales
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 10 apr 2014 5:06
door Arno
Nou lekker kliederen met homokineet vet als je ze weer in elkaar bouwt.. Het spul gaat echt overal aan zitten!
Bye, Arno.
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 10 apr 2014 7:33
door Exmantaa
Ik heb bij die Kia hoes montage overigens gewoon m'n oude Opel klemmen weer gebruikt, want die vondt ik wat beter en handiger dan wat er bij de nieuwe geleverd zat.
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 10 apr 2014 8:02
door Maik
Daar heb ik ook al naar zitten kijken Frank, ik denk dat ik dat ook ga doen. Die Kia klemmen lijken mij veel makkelijker los te kunnen raken.
Dan nog over het vet voor in de homokineet, is die 50cc die bij de Kia hoes geleverd is echt genoeg?
Ik had nog die originele GM kit liggen voor de homokineet aan de wielkant, waar ook een tube vet bij zit, maar deze kan ik niet meer vinden
Dan had ik even kunnen kijken hoeveel vet daarin zat.
Voor mijn gevoel zat er namelijk veel meer vet in dan 50cc, misschien wel 2x zoveel?