Nilfisk op z22se

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Dominique »

VanderKooi heeft bij mij de hoes eens vervangen van de homokineet aan de bak kant, die bij jou ook stuk was.
Hij heeft destijds de groene behuizing laten zitten aan de bak.
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef:Daar heb ik ook al naar zitten kijken Frank, ik denk dat ik dat ook ga doen. Die Kia klemmen lijken mij veel makkelijker los te kunnen raken.
Ik gebruk zelf eigenlijk altijd van die Oetiker klemmen met zo'n 'oortje' die je (al dan niet met de officiele krimptang) vast zet:

Afbeelding

http://www.vroemparts.nl/shop/products/ ... GS161.html

Die gaan naar mijn ervaring totaal nergens heen als ze eenmaal vast zitten :)
Voor mijn gevoel zat er namelijk veel meer vet in dan 50cc, misschien wel 2x zoveel?
Staat zo te merken helaas weinig in de TIS docs, maar 50cc klinkt idd wel erg weinig. Meestal is het al gauw het dubbele of meer.

Beetje google'n op Astra's en Vectra's misschien.. De homokineten (en dus vet hoeveelheid) zouden niet echt veel anders moeten zijn.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Maik
Groot Speedster Commandeur

Re: Re:

Bericht door Maik »

Arno, dat soort klemmen zaten ook bij de Kia hoes, maar dan van meer flimsy kwaliteit.
En er moet inderdaad meer dan 50cc vet in de homokineet. Mijn originele hoeskit voor de buitenste homokineet is weer gevonden (thanks Dominique :wink: ), en daar zitten twee tubes in van 130 en 150 gram vet. Nu nog even uitvinden waarom daar twee verschillende soorten bij zitten...

Ondertussen alle delen van de homokineet schoongemaakt.
3 van de 6 lagerbanen in het groene huis hebben wat vreetschade (kleine plekje van 4x3mm op de foto) na al het compressorgeweld:
Afbeelding

Eens kijken hoelang die het nog uithoudt. De kogels en het andere deel zagen er nog als nieuw uit.

Nieuwe hoes op de as geschoven:
Afbeelding

En de homokineet weer even opgebouwd nu alles schoon is om te voelen of er iets klemt of hapert, alles goed:
Afbeelding

De nieuwe Kia hoes naast de originele hoes van de wielzijde:
Afbeelding

Binnenkort even mijn hoeskitje ophalen in Noord Holland en dan kan de boel weer inelkaar.
In de tussentijd kan ik beginnen met de tank swap. Eerst de schakelkabels verwijderen. Ik heb nieuwe supersonische besteld bij elise-shop dus dat wordt weer lekker schakelen straks hoop ik :)
Afbeelding
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Goede kans dat de grotere hoeveelheid vet aan de binnenkant moet. Wegens de extra beweging die deze kan maken met in- en uit bewegen tov de 'vaste' buitenste is de behuizing ook wat groter/dieper.

Bye, Arno.
Dominique

Bericht door Dominique »

Volgens mij klopt dat verhaal, Arno.
In de GM kit zitten 2 tubes: 130gram en 150gram.

Op de kleinere hoeveelheid staat "outboard joint". :thumbup:

Schijnbaar is het goedkoper om een extra tube vet bij elke kit te leveren dan met 2 partnummers te werken. (met natuurlijk de kans te veel of te weinig vet te gebruiken.
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Weer wat verder geknutseld.

Eerst de oude gelaccu eruit, die heeft het na 6 jaar begeven:
Afbeelding

Oud en nieuw:
Afbeelding

De nieuwe moet ik nog monteren.

Eerst verder gegaan met de tank.

Ik ben van plan om het serviceluikje voor de brandstofpomp wat groter te maken zoals Vocky dat ook gedaan heeft.
Alleen jammer dat er in zijn fuel pump guide niet alle foto's meer staan zodat ik goed de grootte kan zien, maar ik gok dat het ongeveer zo groot moet zijn (buitenste lijnen):

Afbeelding

Binnenkort even de flex erin dus 8)
Afbeelding
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Dat lijkt me wel flink aan de maat...
Je pompbehuizing moet er rechtstandig omhoog doorheen passen, dus even een beetje eyeballen en je dan altijd later nog iets groter knippen moet het nodig zijn.

ps, had je zo'n zware accu dat je die eruit moest takelen?? :bag:
Smiley

Bericht door Smiley »

Binnenste tekening is genoeg.

Afbeelding

Stekkers correct en makkelijk losmaken:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/13 ... mp-housing
Laatst gewijzigd door Smiley op 14 apr 2014 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Maik

Bericht door Maik »

Exmantaa schreef:Dat lijkt me wel flink aan de maat...
Je pompbehuizing moet er rechtstandig omhoog doorheen passen, dus even een beetje eyeballen en je dan altijd later nog iets groter knippen moet het nodig zijn.

ps, had je zo'n zware accu dat je die eruit moest takelen?? :bag:
Ik had al wat zitten eyeballen inderdaad, maar die kunststof flens lijkt mij toch wel aardig groot. Ik schat 12cm minimaal in diameter. Toen kwam ik erachter dat de kleinere aftekening weleens te klein kon zijn (is iets dieper dan 11cm). Vandaar.
Maar eerst maar eens even kijken naar de maten van Stefan hieronder als ik thuis ben. Bedankt Stefan!

En die accu is zwaar ja, daarom koop je toch ook een gelaccu?! :lol:
Ik had de oude met dubbelzijdig tape plat op de bodem getaped, en wat blijkt, dat zit na 6 jaar ook nog zo vast dat ik bijna heel de voorkant van de auto moest optakelen voordat hij los kwam :yes:
Gelukkig waren de M6 polen sterk genoeg hiervoor. Mooi spul die Varley accu's :wink:
Afbeelding
Smiley

Bericht door Smiley »

Vooral richting de bestuurdersstoel meer verwijderen zoals in jouw tekening zal wel helpen.
(zit er nu ook een gat in te dremelen bij mij)
Zo ver als jou buitenlijn richting bijrijderskant is overdreven.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Maik

Bericht door Maik »

Dit is het geworden:
Afbeelding

Nog even mooi de randjes afwerken en van die schroefdraadpopdinges erin schieten als de tank eruit is.
Heeft er nog iemand zo'n schroefdraadpopdinges te leen in de buurt van de Randstad misschien :?:

Handig dat je een dagje voorloopt op mij Stefan, bedankt voor je topic op vx :wink:
Afbeelding
Smiley

Bericht door Smiley »

Maik schreef:Handig dat je een dagje voorloopt op mij Stefan, bedankt voor je topic op vx :wink:
De eer aan de tankwissel laat ik aan jou.
Daar wil ik dan weer graag veul plaatjes van zien. (vooral het slangendeel in de firewall.)
Maik

Bericht door Maik »

Stefan, deze week ga ik de tank eronder vandaan trekken, dus hopelijk meer foto's binnenkort :wink:

Eerst nog wat klein geneuzel, vanmiddag nog een uurtje gerommeld met de accu en het gat voor de brandstofpomp.
De nieuwe accu zit er weer in, alleen de kabels nog even aansluiten.
En mijn oog viel op de loodzware houder van het ruitensproeierreservoir die ook een steun is voor de standaard accu. De gelaccu is veel kleiner en heeft op de manier hoe ik hem heb vastgezet deze steun niet nodig, dus weer even de flex erin gezet :)

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Dik 90 gram in de pocket 8)

En het vergootte servicegat voor de brandstofpomp ga ik niet meer dichtzetten met een afschroefbaar plaatje aluminium. Dat kan eleganter, en... lichter! :)

Mooi plaatje carbon dus:
Afbeelding

Dat ga ik met een mooi dun randje kit vastzetten, weet ik ook zeker dat ik geen nare luchtjes binnen krijg.

Vederlicht:
Afbeelding

En dit gaat er dus minimaal uit:
Afbeelding

En weer 80 gram afgeslankt :wink:
Afbeelding
Smiley

Bericht door Smiley »

Maik schreef:En het vergootte servicegat voor de brandstofpomp ga ik niet meer dichtzetten met een afschroefbaar plaatje aluminium. Dat kan eleganter, en... lichter! :)
Ik dacht dfat de meesten dat deden ivm vervorming bij een klapper.
Dit is natuurlijk een stuk makkelijker.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: Dat ga ik met een mooi dun randje kit vastzetten, weet ik ook zeker dat ik geen nare luchtjes binnen krijg.
Tja.. Enige is dat wanneer je (benzine-)luchtjes ruikt rondom of vanaf de tank dan is er iets niet goed met de afdichting of leidingen en wil je dat wel fixen.. :wacko:

Bye, Arno.
Plaats reactie