Pagina 25 van 32
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 10 apr 2014 8:06
door Dominique
VanderKooi heeft bij mij de hoes eens vervangen van de homokineet aan de bak kant, die bij jou ook stuk was.
Hij heeft destijds de groene behuizing laten zitten aan de bak.
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 10 apr 2014 12:54
door Arno
Maik schreef:Daar heb ik ook al naar zitten kijken Frank, ik denk dat ik dat ook ga doen. Die Kia klemmen lijken mij veel makkelijker los te kunnen raken.
Ik gebruk zelf eigenlijk altijd van die Oetiker klemmen met zo'n 'oortje' die je (al dan niet met de officiele krimptang) vast zet:
http://www.vroemparts.nl/shop/products/ ... GS161.html
Die gaan naar mijn ervaring totaal nergens heen als ze eenmaal vast zitten
Voor mijn gevoel zat er namelijk veel meer vet in dan 50cc, misschien wel 2x zoveel?
Staat zo te merken helaas weinig in de TIS docs, maar 50cc klinkt idd wel erg weinig. Meestal is het al gauw het dubbele of meer.
Beetje google'n op Astra's en Vectra's misschien.. De homokineten (en dus vet hoeveelheid) zouden niet echt veel anders moeten zijn.
Bye, Arno.
Re: Re:
Geplaatst: 10 apr 2014 20:06
door Maik
Arno, dat soort klemmen zaten ook bij de Kia hoes, maar dan van meer flimsy kwaliteit.
En er moet inderdaad meer dan 50cc vet in de homokineet. Mijn originele hoeskit voor de buitenste homokineet is weer gevonden (thanks Dominique

), en daar zitten twee tubes in van 130 en 150 gram vet. Nu nog even uitvinden waarom daar twee verschillende soorten bij zitten...
Ondertussen alle delen van de homokineet schoongemaakt.
3 van de 6 lagerbanen in het groene huis hebben wat vreetschade (kleine plekje van 4x3mm op de foto) na al het compressorgeweld:
Eens kijken hoelang die het nog uithoudt. De kogels en het andere deel zagen er nog als nieuw uit.
Nieuwe hoes op de as geschoven:
En de homokineet weer even opgebouwd nu alles schoon is om te voelen of er iets klemt of hapert, alles goed:
De nieuwe Kia hoes naast de originele hoes van de wielzijde:
Binnenkort even mijn hoeskitje ophalen in Noord Holland en dan kan de boel weer inelkaar.
In de tussentijd kan ik beginnen met de tank swap. Eerst de schakelkabels verwijderen. Ik heb nieuwe supersonische besteld bij elise-shop dus dat wordt weer lekker schakelen straks hoop ik

Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 11 apr 2014 5:15
door Arno
Goede kans dat de grotere hoeveelheid vet aan de binnenkant moet. Wegens de extra beweging die deze kan maken met in- en uit bewegen tov de 'vaste' buitenste is de behuizing ook wat groter/dieper.
Bye, Arno.
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 11 apr 2014 7:15
door Dominique
Volgens mij klopt dat verhaal, Arno.
In de GM kit zitten 2 tubes: 130gram en 150gram.
Op de kleinere hoeveelheid staat "outboard joint".
Schijnbaar is het goedkoper om een extra tube vet bij elke kit te leveren dan met 2 partnummers te werken. (met natuurlijk de kans te veel of te weinig vet te gebruiken.
Re: Re:
Geplaatst: 14 apr 2014 6:08
door Maik
Weer wat verder geknutseld.
Eerst de oude gelaccu eruit, die heeft het na 6 jaar begeven:
Oud en nieuw:
De nieuwe moet ik nog monteren.
Eerst verder gegaan met de tank.
Ik ben van plan om het serviceluikje voor de brandstofpomp wat groter te maken zoals Vocky dat ook gedaan heeft.
Alleen jammer dat er in zijn fuel pump guide niet alle foto's meer staan zodat ik goed de grootte kan zien, maar ik gok dat het ongeveer zo groot moet zijn (buitenste lijnen):
Binnenkort even de flex erin dus

Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 14 apr 2014 6:18
door Exmantaa
Dat lijkt me wel flink aan de maat...
Je pompbehuizing moet er rechtstandig omhoog doorheen passen, dus even een beetje eyeballen en je dan altijd later nog iets groter knippen moet het nodig zijn.
ps, had je zo'n zware accu dat je die eruit moest takelen??

Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 14 apr 2014 6:29
door Smiley
Binnenste tekening is genoeg.
Stekkers correct en makkelijk losmaken:
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/13 ... mp-housing
Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 14 apr 2014 13:21
door Maik
Exmantaa schreef:Dat lijkt me wel flink aan de maat...
Je pompbehuizing moet er rechtstandig omhoog doorheen passen, dus even een beetje eyeballen en je dan altijd later nog iets groter knippen moet het nodig zijn.
ps, had je zo'n zware accu dat je die eruit moest takelen??

Ik had al wat zitten eyeballen inderdaad, maar die kunststof flens lijkt mij toch wel aardig groot. Ik schat 12cm minimaal in diameter. Toen kwam ik erachter dat de kleinere aftekening weleens te klein kon zijn (is iets dieper dan 11cm). Vandaar.
Maar eerst maar eens even kijken naar de maten van Stefan hieronder als ik thuis ben. Bedankt Stefan!
En die accu is zwaar ja, daarom koop je toch ook een gelaccu?!
Ik had de oude met dubbelzijdig tape plat op de bodem getaped, en wat blijkt, dat zit na 6 jaar ook nog zo vast dat ik bijna heel de voorkant van de auto moest optakelen voordat hij los kwam
Gelukkig waren de M6 polen sterk genoeg hiervoor. Mooi spul die Varley accu's

Re: Nilfisk op z22se
Geplaatst: 14 apr 2014 13:46
door Smiley
Vooral richting de bestuurdersstoel meer verwijderen zoals in jouw tekening zal wel helpen.
(zit er nu ook een gat in te dremelen bij mij)
Zo ver als jou buitenlijn richting bijrijderskant is overdreven.
Re: Re:
Geplaatst: 14 apr 2014 20:07
door Maik
Dit is het geworden:
Nog even mooi de randjes afwerken en van die schroefdraadpopdinges erin schieten als de tank eruit is.
Heeft er nog iemand zo'n schroefdraadpopdinges te leen in de buurt van de Randstad misschien
Handig dat je een dagje voorloopt op mij Stefan, bedankt voor je topic op vx

Re: Re:
Geplaatst: 14 apr 2014 20:15
door Smiley
Maik schreef:Handig dat je een dagje voorloopt op mij Stefan, bedankt voor je topic op vx

De eer aan de tankwissel laat ik aan jou.
Daar wil ik dan weer graag veul plaatjes van zien. (vooral het slangendeel in de firewall.)
Re: Re:
Geplaatst: 21 apr 2014 16:41
door Maik
Stefan, deze week ga ik de tank eronder vandaan trekken, dus hopelijk meer foto's binnenkort
Eerst nog wat klein geneuzel, vanmiddag nog een uurtje gerommeld met de accu en het gat voor de brandstofpomp.
De nieuwe accu zit er weer in, alleen de kabels nog even aansluiten.
En mijn oog viel op de loodzware houder van het ruitensproeierreservoir die ook een steun is voor de standaard accu. De gelaccu is veel kleiner en heeft op de manier hoe ik hem heb vastgezet deze steun niet nodig, dus weer even de flex erin gezet
Voor:
Na:
Dik 90 gram in de pocket
En het vergootte servicegat voor de brandstofpomp ga ik niet meer dichtzetten met een afschroefbaar plaatje aluminium. Dat kan eleganter, en... lichter!
Mooi plaatje carbon dus:
Dat ga ik met een mooi dun randje kit vastzetten, weet ik ook zeker dat ik geen nare luchtjes binnen krijg.
Vederlicht:
En dit gaat er dus minimaal uit:
En weer 80 gram afgeslankt

Re: Re:
Geplaatst: 21 apr 2014 17:28
door Smiley
Maik schreef:En het vergootte servicegat voor de brandstofpomp ga ik niet meer dichtzetten met een afschroefbaar plaatje aluminium. Dat kan eleganter, en... lichter!
Ik dacht dfat de meesten dat deden ivm vervorming bij een klapper.
Dit is natuurlijk een stuk makkelijker.
Re: Re:
Geplaatst: 22 apr 2014 6:21
door Arno
Maik schreef:
Dat ga ik met een mooi dun randje kit vastzetten, weet ik ook zeker dat ik geen nare luchtjes binnen krijg.
Tja.. Enige is dat wanneer je (benzine-)luchtjes ruikt rondom of vanaf de tank dan is er iets niet goed met de afdichting of leidingen en wil je dat wel fixen..
Bye, Arno.