Nilfisk op z22se

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Re: Nilfisk op z22se

Bericht door Maik »

Bij een klapper lijkt mij nog genoeg buigsterkte en stijfheid in de koker te zitten. Ik durf het wel aan.

En die luchtjes ruik je normaal ook niet, omdat er een mooie rubber afdichtring onder het standaard plaatje ligt. Eventuele benzineluchten moeten we dan maar buiten de auto ruiken :wink:
En het ging mij daarbij meer om luchtjes uit de motorruimte, bv van de carterontluchting. De ruimte waar de tank in zit staat namelijk in open verbinding met de motorruimte.
Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Nou, de oude tank is eronderuit. Manmanman, wat een griebesklus! Zonder brug niet te doen denk ik, of je achterclam moet eraf zijn.
Foto's volgen.
Ik denk wel dat ik de doorvoer door het aluminium ietsje groter ga maken, dat wordt dan een stuk minder vloeken met het terugplaatsen denk ik, of, hoop ik :bag:
Afbeelding
Maik

Re: Re:

Bericht door Maik »

Ik ben weer aan het klussen geweest. Ik zal hier eerst even de foto's dumpen, misschien dat ik later nog zin krijg om er verhalen vol ergernissen bij te typen :wink:
Zoals jullie kunnen zien ben ik toch maar afgestapt van het carbon plaatje voor het serviceluikje, en heb er een alu deksel voor gefabriekt. Ik moet alleen nog even mooie boutjes er voor kopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Smiley

Bericht door Smiley »

Zo, dat ziet eruit of je er nog een inspectiegat bijgemaakt hebt om je tank weer goed te krijgen. :shock:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Maik

Bericht door Maik »

Nee hoor, op die eerste foto zie je het originele gat waar de slangen van de tank doorheen gaan. Ik heb hem alleen wat groter gemaakt. De dikke vulslang is anders zeer køt terug te duwen bij het terugplaatsen van de tank.
Eerst de nieuwe brandstofpomp in het huis prutsen (ook een leuk klusje...), daarna kan ik weer een poging doen om de tank erin te krijgen.
Afbeelding
Smiley

Bericht door Smiley »

Maik schreef:Eerst de nieuwe brandstofpomp in het huis prutsen (ook een leuk klusje...).
ik denk dat dat een wandeling in het park is, vergeleken met de tank terugplaatsen. :yes:
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Maik

Bericht door Maik »

Ik hoop het Stefan, ik zie nogal op tegen het warm stoken van het nieuwe slangetje om die over de aansluitingen te krijgen.
Heeft iemand dat al eens eerder gedaan? Tips zijn zeker welkom!
Afbeelding
aboellaard
Mega lid

Bericht door aboellaard »

Ja, een keer eerder gedaan. Met een hetelucht verfstripper en dat is niet zo'n goed idee. Wordt heel snel te warm. Dus toen ik dat slangetje eenmaal over de tule had en eens goed ging kijken zaten er luchtbellen in het slangmateriaal op verschillende plekken. Toch maar mee gaan rijden en geen problemen gehad. Leek me een zwak punt, dus na een paar maanden toch maar vervangen door van die Gates in-fuel slang. Makkelijk in gebruik en werkt prima.

Op het UK forum staan wat tips, bijvoorbeeld verwarmde boortjes gebruiken en de diameter steeds weer vergroten, totdat je het slanguiteinde over de tule kan schuiven. Probleem is dat je warmte in het materiaal moet krijgen om het flexibel genoeg te maken, maar weer niet teveel omdat het dan te flexibel wordt. En snel zijn, omdat anders het materiaal weer teveel afkoelt. Geknoei dus.

Succes!
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Co'tje »

Maik schreef:Ik hoop het Stefan, ik zie nogal op tegen het warm stoken van het nieuwe slangetje om die over de aansluitingen te krijgen.
Heeft iemand dat al eens eerder gedaan? Tips zijn zeker welkom!
Zeker eerder gedaan, vreselijk lopen vloeken......
Uiteindelijk verhit en opgerekt met een priem. En een kleine slangenklem erom om zeker te zijn dat het blijft zitten.
En twee extra slangetjes besteld.... :bag:
sooike

Bericht door sooike »

Om warmte in een slanguiteinde te krijgen, zodat die wat soepel wordt, gebruik ik soms een rubber hamer, een 5 tal minuutjes op de slanguiteinde slaan, en warm en soepel krijg je hem dan wel :wink:
Einfach nur ein nackter Sportler
S. Gonzales

Bericht door S. Gonzales »

Ziet er indrukwekkend uit Maik! Je doet het netjes! :thumbsup:
Fijn dat je er veel foto's van maakt. Ik denk toch dat ik maar wat vaker tank tijdens een trackday :roll: dit lijkt mij idd geen fijn klusje. Wat het warmstoken van (ik neem aan de originele brandstof slang/leiding) betreft, ik gebruik een centerpunt die conisch rond is. Die stook ik eerst warm i.p.v. de slang en duw die vervolgens telkens een stukje verder in de slang. De slang warm maken is een beetje tricky. Probeer het eerst op een stukje dat je over hebt.
Succes!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Maik

Bericht door Maik »

Thanks, goede tips allemaal.

Joop, het gaat om een nieuw slangetje, dat bij mijn nieuwe brandstofpomp zat.
Een verfstripper leek mij ook niet helemaal een goed idee. Ik denk dat ik het maar met een conische centerpunt ga proberen, daar heb ik meerdere maten van.
Hoe verwarmde jij die centerpunt eigenlijk? Met een vlam of met een verfstripper? Misschien dat ik iets ga proberen te fabrieken van mijn instelbare soldeerbout, dan hou ik het metaal mooi gelijkmatig warm over de tijd en kan ik de temperatuur instellen. Mijn centerpunten zijn flink groot, dus hopelijk worden ze dan niet te warm. Tot welke temperatuur zou je maximaal mogen gaan voor die slang voordat je bv van die bellen erin krijgt? 80 graden zoiets?

De originele slang, die van het pompje naar de bulkhead loopt (op de foto de dikkere die in een U-bocht loopt), moet ik er eerst nog afhalen.
Dat zal ook nog even prutsen worden, dat slangetje is knalhard en zal ik over de lengte voorzichting door moeten snijden en oppassen dat ik dan niet in de aansluitingen/nippels snij. De aansluiting op het pompje kom ik goed bij, maar die andere zit op een engelse plek :evil:
Afbeelding
Smiley

Bericht door Smiley »

Ik hoor het al; die oude slang op de nieuwe pomp frotten met een slangenklem was grote stappen snel thuis zeg maar :mrgreen:
S. Gonzales

Bericht door S. Gonzales »

Maik schreef:Hoe verwarmde jij die centerpunt eigenlijk? Met een vlam of met een verfstripper?
Tot welke temperatuur zou je maximaal mogen gaan voor die slang voordat je bv van die bellen erin krijgt? 80 graden zoiets?
Ik plaatste de centerpunt in de bankschroef en maakte hem warm met een verfstripper. Daarna de slang er telkens een stukje opschuiven. Heb de temperatuur niet gemeten maar ik denk dat je met 80 gr C. aardig in de buurt zit. De centerpunt kun je dan iig niet meer vasthouden :wink:
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Maik

Bericht door Maik »

@ Stefan: de oude slang krijg je alleen nooit meer van een nippel af zonder hem te slopen ben ik bang, en daarbij is hij zo hard, dat je hem met een slangenklem kapot knijpt denk ik :wink:

@ Joop: wat bedoel je met "telkens"? Centerpunt verhitten, slang erop schuiven, slang eraf, opnieuw verhitten, slang er iets verder op, slang eraf, etc? Of in 1 go?
Afbeelding
Plaats reactie