Lichtere vliegwielen voor de z22se (2.2-16V)

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
M-speed
Actief lid
Berichten: 422
Lid geworden op: 25 mei 2008 19:57

Bericht door M-speed »

pfff :( ook niet leuk

maar dan kan ik wel sparen voor meerdere onderdelen en er een leuk winters project van maken als tie dan toch bijna helemaal uit elkaar moet

misschien nog wel nokkenassen en andere injectoren
en kettinkje aanpassen
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Nou, de buit is binnen. Eens kijken wanneer ik die bak eraf durf te trekken en boel erin ga schroeven :)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Daarnet even gewogen, het vliegwiel is minder dan 4.2kg, 9.5kg standaard dacht ik.
Underdrive pulley is 0.8kg, standaard weet ik niet...
Als ik resultaten heb laat ik het wel even weten, maar dat kan nog wel even duren :wink:

En ohja, dat tweede vliegwiel was een foutje denk ik, had er maar 1 besteld! :lol: Nou, die verkoop ik dan wel aan de hoogste bieder...[/img]
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Daar is over nagedacht :shock: ik ben benieuwd Maik.
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

openingsbod: 0,01 euro! :lol:

Ziet er gelukkig ongeveer uit zoals ik verwacht had. :thumbup:

De underdrive pulley is zo te zien dezelfde als ik heb.
(maar dan veel zwaarder) :twisted:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Verkocht aan Dominique! Mits hij niet gaat zitten zieken over dat gewicht... :twisted:

Zal ik er na meer dan 60k km maar ook gelijk een nieuwe koppeling in lepelen trouwens? :roll:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 jan 2005 14:30
Locatie: Hoogerheide

Bericht door Pascal »

Nou, de buit is binnen. Eens kijken wanneer ik die bak eraf durf te trekken en boel erin ga schroeven Smile

Dominique dat word weer nacht werk :wink:
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7389
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

En een vet coole How-to met foto's wordt op prijs gesteld :thumbup:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
Dennizz
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1417
Lid geworden op: 05 jun 2008 18:16
Locatie: Nieuwe Wetering

Bericht door Dennizz »

Maik schreef:Verkocht aan Dominique! Mits hij niet gaat zitten zieken over dat gewicht... :twisted:

Zal ik er na meer dan 60k km maar ook gelijk een nieuwe koppeling in lepelen trouwens? :roll:
Met jouw rijgedrag en sprinttijden zal ik dat maar doen ja. Die km`s die jij rijdt zijn niet toeren door het groene hart :wink: Het is wel behoorlijk preventief onderhoud, maar je wilt natuurlijk wel een perfecte auto aan de start hebben staan!

Ik ben nu al benieuwd hoe je auto er over 3 jaar bij staat als je zo gestaagd door gaat hobbyen :D
Je kijkt te snel, ik kan niet harder!
Gebruikersavatar
Richard
Mega lid
Berichten: 574
Lid geworden op: 13 feb 2005 13:06
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Bericht door Richard »

Heb in mijn ex auto nu MartinB ook het vliegwiel vervangen voor een lichtere en gelijk ook de koppeling vernieuwd (60k) echter was dit niet echt nodig, maar als het toch open ligt....
Let er trouwens op dat wanneer je de hydraulische koppeling op de bak terug zet je eerst het rubbertje erop zet en dan pas het tuitje anders gaat deze lekken.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: Zal ik er na meer dan 60k km maar ook gelijk een nieuwe koppeling in lepelen trouwens? :roll:
Bij vervanging van vliegwiel is het de stelregel dat je eigenlijk altijd meteen ook de koppeling en drukgroep vervangt zodat alles weer netjes op elkaar in-loopt.

Een oude koppeling en drukgroep op een nieuw vliegwiel gaat meestal niet echt lekker. (slippen en zo)

Sowieso natuurlijk ook een nieuw druklager, maar da's normaal.

Oh.. Koop ook meteen een nieuwe koppelings-cylinder voor de versnellingsbak kant. Die gaan bij het vervangen van de koppeling op deze bakken vaak stuk of vlak erna gaan ze lekken...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

@Dennis: van clutch dumps slijt je koppeling amper hoor :idea: Geen slip iig :roll:

@Arno: daar zit wel wat in ja, dat inloopverhaal... Bedankt voor de tips :idea:
Afbeelding
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4556
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Bericht door tibby »

Dag Maik
Ziet er goed uit!
originele pulley weegt 1650 gram en heeft een dia van 6.500" (info MRZ)
welke dia heeft die van jou en welke maat van riem ga je gebruiken?
(kan ik zelf vergelijken als die van mij arriveert)
grtz
captain slow
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1525
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Maik schreef: @Arno: daar zit wel wat in ja, dat inloopverhaal... Bedankt voor de tips :idea:
En.. Ove rhet algemeen is het een langdurige t*kkeklus om de koppeling/vliegwiel te vervangen, dus is het (vervroegd) investeren in nieuwe onderdelen meestal zelfs het minst dure deel van de hele operatie.

Als je bij de gemiddelde auto (niet alleen de Speedster!) tegenwoordig een koppeling moet laten vervangen bij een garage, dan krijg je een rekening waar de tranen je van in de ogen schieten en die is dan nog 90% of meer uur-loon..

NIet vreemd als je ziet dat je bij een hoop 'gewone' auto's ook de complete voorkant moet slopen en het subframe er helemaal onderuit moet halen om maar een kans te hebben de bak er uit te krijgen.

Bij de Speedster kan het makkelijk zijn om even de achterclam er af te halen. Scheelt een hoop gepriegel en dus tijd..

Zijn ook mensen die dan gewoon de hele motor+bak er uit takelen en op hun gemak de werkzaamheden doen met de motor aan de takel of op een steun.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1663
Lid geworden op: 15 jan 2006 22:01
Locatie: Noord Holland

Bericht door Dominique »

:shock:

vliegwiel te koop! :lol:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

tibby schreef:Dag Maik
Ziet er goed uit!
originele pulley weegt 1650 gram en heeft een dia van 6.500" (info MRZ)
welke dia heeft die van jou en welke maat van riem ga je gebruiken?
(kan ik zelf vergelijken als die van mij arriveert)
grtz
Mijn nieuwe pulley heeft een kleinste diameter van 4.65", gemeten in de groeven.
Welke riem weet ik nog niet, eerst maar eens kijken hoe de standaard riem uitkomt en misschien dat de spanner er nog uit gaat (stom idee van een prutser)...
Afbeelding
Plaats reactie