Wie kent de oplossing...

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik ken het gevoel. Bij mij lijkt het nu opgelost maar het heeft 2 jaar gekost om het op te lossen. Hellaas zul jij niks aan mijn oplossing hebben. Bij mij is de kabel verlengt na de gasklep waardoor, na later bleek, een te grote overgangs weerstand onstond bij het stuk wat ze er tussen hadden gezet. Nadat dat hele stuk kabel was vervangen door een nieuwe ben ik van die vervelende storing af.
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door speedster »

Ik heb bij mij een keer ontdekt dat naast de handem de kabel was beschadigd. :idea: Ik had geen storing
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Beste Piet,

Toch vind ik in jou oplossing ook wel iets dat intressant kan zijn... Als de stekkers die ik vermoed dat het zijn, slechte verbinding geven en zo dus verkeerde waarden kan doorgeven. Dan kan daar wel iets van waarheid in zitten.

Want ik denk dat het gaat om een meeting tussen sensor 1 en 2 van het gaspedaal, als deze waardes te verschillend toe komen op de CPU, dan gaat hij dus in storing.
Mvg

Koen
Speester #2981
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

koenvw schreef:Beste Piet,

Toch vind ik in jou oplossing ook wel iets dat intressant kan zijn... Als de stekkers die ik vermoed dat het zijn, slechte verbinding geven en zo dus verkeerde waarden kan doorgeven. Dan kan daar wel iets van waarheid in zitten.

Want ik denk dat het gaat om een meeting tussen sensor 1 en 2 van het gaspedaal, als deze waardes te verschillend toe komen op de CPU, dan gaat hij dus in storing.
Klopt, dat hebben ze mij ook verteld. Het schijnt heel gevoelig te zijn. Daarom is het probleem ook (vaak) gelijk weer weg als je de auto herstart. Als ik het probleem nog zou hebben zou ik een gaskabel hebben in laten bouwen want dat is dan nog het enigste wat je nog kan doen als niemand het kan vinden.
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Heb ondertussen het schema er even bij genomen...

Deze komt dus inderdaad langs deze stekkers achter het koelwatervatje.

Dan zal ik deze bedrading aan elkaar maken zonder de stekker, maar met waterdichte doorverbinders. En als dat de oplossing niet is, dan kan het nog in de stekkers aan de CPU liggen...

Iemand een idee hoe deze los komen?
Mvg

Koen
Speester #2981
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

koenvw schreef:Heb ondertussen het schema er even bij genomen...

Deze komt dus inderdaad langs deze stekkers achter het koelwatervatje.

Dan zal ik deze bedrading aan elkaar maken zonder de stekker, maar met waterdichte doorverbinders. En als dat de oplossing niet is, dan kan het nog in de stekkers aan de CPU liggen...

Iemand een idee hoe deze los komen?
Die cpu stekker heb ik ook meerdere keren los gehad en die zijn zo gemaakt dat het zeeer onwaarschijnlijk is dat die het is. Als het zo zou zijn heb je echt een probleem want die draden kun je niet zelf solderen of iets dergelijks.

Weet je zeker dat je een stekker moet hebben bij je koelwatervatje? Je moet namelijk de stekker bij de gasklep hebben. Bij mij zit de gasklep ergens anders dan normaal maar ik me niet voorstellen dat die standaard op een heel andere plek zit.
koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Beste Piet,

Gasklep word niet rechtstreeks gestuurd door het pedaal hé, gaat eerst via de CPU.

Maar bij mij krijg ik de stekkers er niet af, daar er een alu plaat dit blokeerd (soort veiligheid) en deze plaat is met afbreekbout gemonteerd.

Maar het schema dat ik heb op de CD, met het situatieschema en 3D positie van de stekkers toont duidelijk aan dat de zwarte stekker aan het koelvatje die is met de bedrading van het gaspedaal.

Ik heb dan ook deze 6 draden van het gaspedaal doorverbonden zonder stekker om eens na te gaan of hiermee het probleem verholpen is.

Van daar uit gaat de bedrading naar de CPU.

Als dit niet de oplossing is, vervang ik de stekker aan het gaspedaal zelf. (als deze te bekomen is) en in het slechtste geval 6 nieuwe draadjes trekken van gaspedaal naar CPU.
Mvg

Koen
Speester #2981
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

koenvw schreef:Beste Piet,

Gasklep word niet rechtstreeks gestuurd door het pedaal hé, gaat eerst via de CPU.
Klopt.
Maar bij mij krijg ik de stekkers er niet af, daar er een alu plaat dit blokeerd (soort veiligheid) en deze plaat is met afbreekbout gemonteerd.
Je moet die bout geloof ik uitboren. Er zijn al een aantal mensen die dat gedaan hebben zoals Maik en Mark en nog een paar andere.

Je kunt er hier http://www.verboom.net/projects/speedst ... ex_nl.html wel iets over vinden.

Je kunt die stekker op zich wel makkelijk los krijgen. Het is wat lastig hier te vertellen maar je moet eerst wat indrukken en dan kun je een hendel overhalen. Maar ik zou dat als laatste bewaren want je kunt volgens mij niks mee. Als je dat toch gaat doen: Niet vergeten je contact af te zetten anders kun je een nieuwe motor stuur eenheid kopen. Die heb ik trouwens ook nog liggen. :wink:

Als je die stekker dan los hebt dan zie je ook dat die bedrading in een blauwachtig goedje zit. De bedrading is dus geseald. Daar kun je volgens mij niks mee. Ik denk dat je dan ergens de juiste draden moet doorknippen en dan een nieuwe draad aanleggen.

By the way:
Een nieuwe kabelboom is heeeeel duur. Weet het niet precies meer maar in ieder geval boven de 1000 euro. Lang leven de sloop.
Maar het schema dat ik heb op de CD, met het situatieschema en 3D positie van de stekkers toont duidelijk aan dat de zwarte stekker aan het koelvatje die is met de bedrading van het gaspedaal.

Ik heb dan ook deze 6 draden van het gaspedaal doorverbonden zonder stekker om eens na te gaan of hiermee het probleem verholpen is.

Van daar uit gaat de bedrading naar de CPU.

Als dit niet de oplossing is, vervang ik de stekker aan het gaspedaal zelf. (als deze te bekomen is) en in het slechtste geval 6 nieuwe draadjes trekken van gaspedaal naar CPU.
Zoals ik al zei weet ik niet waar jouw gasklep zit. Die draad stuurt de gasklep aan en geeft terug in welke stand die staat. Als dat niet klopt met jouw gaspedaal stand dan krijg je (ook) deze foutcodes.

Ik hoop dat het je helpt.
linne150

Bericht door linne150 »

Piet Piet,en jij zegt dat jij niet technisch bent :woship: Maar ik vind het geweldig dat jouw probleem is opgelost.Ik heb een paar keer de wanhoop in je ogen gezien.En nu heb ik een motor management probleem,ook fijn :evil:
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Wilt ook niet zeggen dat ik ook maar iets zelf kan.
Ik kan niet eens mijn eigen stoelen vervangen door andere.

Maar ik heb ondertussen zoveel meegemaakt (zoals jij uit ervaring weet) en met zoveel mensen gesproken dat ik ondertussen er wel iets van opgestoken heb. Ben mensen zoals Maarten en Mark dan ook zeer dankbaar. Die hebben me altijd met daad en raadt klaar voor me gestaan.

Maar ik hoop niet dat jij de fakkel van met overneemt met brandende lampjes.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

linne150 schreef:Piet Piet,en jij zegt dat jij niet technisch bent :woship: Maar ik vind het geweldig dat jouw probleem is opgelost.Ik heb een paar keer de wanhoop in je ogen gezien.En nu heb ik een motor management probleem,ook fijn :evil:
:(
Maar jij hebt dan niet een probleem Wilbert, maar Jan :twisted:
Kan je niet meer rijden met de loti nu?
Afbeelding
linne150

Bericht door linne150 »

Maik schreef:
linne150 schreef:Piet Piet,en jij zegt dat jij niet technisch bent :woship: Maar ik vind het geweldig dat jouw probleem is opgelost.Ik heb een paar keer de wanhoop in je ogen gezien.En nu heb ik een motor management probleem,ook fijn :evil:
:(
Maar jij hebt dan niet een probleem Wilbert, maar Jan :twisted:
Kan je niet meer rijden met de loti nu?
NW gaspedaal gehaald vandaag.Tot nu toe geweldig beter dan het was veel direkter enuh......nog geen storing gehad.Wel leuk is dat het gaspedaal van GM is door Hella gemaakt en in England besteld.Gewoon Speedster pedaal dus.DAT dan weer wel.
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Tja, wat je nog kunt doen is met uitgebreidere dianogse appratuur kijken wat de door de ECU aangegeven voltages zijn. Bij mij zijn de waardes:

Code: Selecteer alles

Signal   0% throttle     100% throttle
APP1     0.98V            3.83V
APP2     4.51V            3.09V
Wat je ook nog kunt doen is de weerstanden meten. Heb ik zelf ook een keer gedaan. Wel kabels van ECU loshalen, paar verlengdraadjes en een multimeter. In de auto gaan zitten en weerstand meten bij 0% gas en 100% gas. Gaf bij mij de volgende waardes:

Code: Selecteer alles

X21 pins     X3 pins     0% throttle     100% throttle
21 - 64            2 - 4       1.105K          1.105K
21 - 49            2 - 3       1.810K          1.200K
49 - 64            3 - 4       1.133K          1.771K
53 - 31            1 - 5       1.921K          1.921K
53 - 61            1 - 6       3.210K          2.690K
61 - 31            6 - 5       2.450K          2.800K 
Wellicht dat je er wat aan hebt..

Mark
C30-94@0.55bar
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

koenvw
Actief lid

Bericht door koenvw »

Bedankt voor de info...

Ik zoek het nog even verder uit...

Als er resultaat is laat ik het alvast weten.

Maar het lijkt me inderdaad makkelijker om gewoon even 6 nieuwe draadjes te trekken.
Mvg

Koen
Speester #2981
Plaats reactie