Hoi Rayz,
Heb zelf ondertussen flink wat ervaring opgedaan met het herstellen van een Speedster en na het zien van je foto's kan ik je alvast zeggen dat je flink wat werk te wachten staat. En dan praat ik nog even niet over het polyester- en "accesoires" montagewerk...
Ben ook erg benieuwd of je de speedy in deze staat kan aanbieden aan de RDW, aangezien de regels voor schadewagens een stuk strenger zijn geworden. Zowiezo moet je een geldig taxatierapport overleggen en de wagen in "APK op hoofdlijnen" waardige staat aanbieden...
(Van Steijn Taxaties kan je hier veel over vertellen.)
Dat ruitframe (1300,- euro ex ongeveer, of héél voorzichtig van een donor afhalen) zal je eerst geheel moeten vervangen (zit geheel op het alu chassis gekit) voordat je aan een ruit kan gaan denken. En het frame dan eerst 10x nameten voordat je 'm vastplakt!! (anders passen je deuren en je dak niet meer. Maar dit is peanuts vergeleken bij die balk.
Die dwarsbalk is nl. redelijk aan gort en wil je het een beetje knap doen zal je daar volgens mij toch echt een compleet nieuwe balk in moeten zetten. (Wacht dus even voordat je je donorbalk verzaagt!) Op zich zou dat met een donor, veel beleid, tijd en de moderne lijmtechnieken nog wel te doen zijn, alleen hangt alles bij een speedy chassis aan elkaar vast... Er zal dus gerust nog wel wat verdere schade boven water komen.
Ik kan je in ieder geval een beetje op weg helpen hoe je dit misschien zou kunnen gaan aanpakken. (Ik hoop dat je zijbalken 100% schadevrij zijn, want hier zit echt de stevigheid in. Op de foto met die geplette waterbuis lijkt ie nl. wat ingedeukt...)
De enige (goede) manier om dit een beetje knap te herstellen is mijns inziens dan ook om 'm eerst tot op het chassis kaal te maken (de voorkant dan), want dan zie je pas echt wat er allemaal aan mankeert.
En dan héél goed plannen wat je precies op welke manier denkt te gaan repareren, aangezien alles aan elkaar vast zit...
Vragen, just ask.