Hoogte van het onderstel

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Co'tje
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1477
Lid geworden op: 12 mar 2008 17:15

Bericht door Co'tje »

piet schreef:Wat er ik niet van snap is dat Mark en ik en Maik? vreselijke slechte wegligging moeten hebben. (Verklaard wel mijn vreselijke rondetijd op het circuit :lol: en Maik is gewoon dapper) Volgens mij staan wij +/- 2 cm lager dan aanbevolen.
Dat snap ik ook niet :wink:

Het klinkt wel aannemelijk dat een aantal klachten die ik hier op het forum heb gelezen over de Nitrons (spax of nitrons draadje) veroorzaakt kan zijn door verkeerde instellingen.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Piet, er staat toch dat je niet lager moet gaan dan 10-11? Niets mis mee dus. Daar staat het op toch? :idea:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Welke klachten :?: Behalve ik heeft iedereen de Nitrons zo'n beetje heilig verklaard. Maar wie weet is dat te wijten aan een verkeerde instelling.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

allen schreef:Piet, er staat toch dat je niet lager moet gaan dan 10-11? Niets mis mee dus. Daar staat het op toch? :idea:
Ik geloof het wel al zal ik wel op het randje zitten.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Achter zit ik, denk ik, wel beneden de 11.
Gebruikersavatar
allen
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2801
Lid geworden op: 15 feb 2008 12:38
Locatie: dordrecht
Contacteer:

Bericht door allen »

Piet, wat je kunt doen is het voor de lol een keer naar Jan de Jong oid rijden. Laat hem de wagen op 11-12 of 12-13 zetten en kijk dan of je verbetering ondervind. :idea:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Zat ik ook net aan te denken. Zou gelijk kunnen als mijn nieuwe velgen binnen komen (Any day now :lol:) Wellicht dit jaar nog.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

piet schreef:Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R
Opmerking...

Waarschijnlijk met de originele 17" wielen er op.

Voor de mensen die met 16/17" draaien zal je voor dus een stuk lager komen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
ohjeetje..
Actief lid
Berichten: 393
Lid geworden op: 12 jun 2007 18:48
Locatie: Huizen

Bericht door ohjeetje.. »

Arno schreef:
piet schreef:Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R
Opmerking...

Waarschijnlijk met de originele 17" wielen er op.

Voor de mensen die met 16/17" draaien zal je voor dus een stuk lager komen.

Bye, Arno.
Niet bij 195/55/16. Zoals ik heb. Bf Goodridge G-Force profiler.

Groeten,


Nico
Mijn zwarte engelen dus..
Speedster 2.2
Golf GTI
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bijna :)

Origineel: 175/55R17 -> radius 312mm

195/50R16 (bijv. A048's) -> radius 301mm

Hierbij zal de voorkant dus 'automatisch' al 10mm lager komen te staan op 115mm.

195/55R16 -> radius 310mm

Scheelt dus 2mm :)

Profiel-diepte dus eigenlijk ook even mee-nemen :)

Daarna wil je ze eigenlijk nog even een corner-weight doen en wordt hij toch weer wat gesteld op de hoeken waardoor hij niet meer helemaal hetzelfde staat rondom. Da's niet erg.. Het is belangrijker dat de (kruis)verdeling van gewicht klopt.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

piet schreef:Laatste nuttige info voor dit draadje van Yvo is als volgt.
Speedster optimale rijhoogte: 125F/135R

:shock: Heuh? Dat had ik toch gewoon op de thread gepost?
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Grappig dat je over corner weighing begint Arno..

Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk altijd met behulp van geduld en een kaarsrechte (vlakke) betonvloer mijn auto op de juiste rijhoogte gezet. (instellen, rondje rijden, meten, instellen, rondje rijden, meten etc.)

Toen ik de auto op de schalen had... klopte alles :)

Ik wil niet zeggen dat de weegschalen zinloos zijn, maar voor ons als gemiddelde amateurs is het niet altijd even noodzakelijk om op die manier te werken.. geduld en een rechte vloer doen klaarblijkelijk ook wonderen :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

En daar (bandenmaten) dan nog een kleine opmerking over: de maten van banden op papier komen vaak niet helemaal overeen met de werkelijke maten.
Dus die radius van 312mm kan voor een RE040 band weleens 309 zijn of 316mm ofzo.
Ik had het al eens gehoord, en het tabelletje van Prins Techniek met de maten van Toyo R888 banden laat het ook zien:

http://www.prins-techniek.nl/Racingtire ... CHNIEK.xls

bv:
R888 235/45R17: breedte 242mm, diameter 643mm (theoretisch 643mm, klopt dus)
R888 235/40R17: breedte 245mm, diameter 624mm (theoretisch 620mm, klopt dus niet helemaal).

Breedte en diameter varieren dus, niet heel veel, maar het is er wel :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Je kan ook gewoon geluk hebben met uitwegen. Ik heb mijn veren voor het monteren links en rechts hetzelfde ingesteld (stelmoeren op dezelfde plek). Een tijdje geleden de boel laten wegen bij Herman en het klopte heel aardig. Ik zal de resultaten weleens posten hier.
Afbeelding
Plaats reactie