piet schreef:Wat er ik niet van snap is dat Mark en ik en Maik? vreselijke slechte wegligging moeten hebben. (Verklaard wel mijn vreselijke rondetijd op het circuit en Maik is gewoon dapper) Volgens mij staan wij +/- 2 cm lager dan aanbevolen.
Dat snap ik ook niet
Het klinkt wel aannemelijk dat een aantal klachten die ik hier op het forum heb gelezen over de Nitrons (spax of nitrons draadje) veroorzaakt kan zijn door verkeerde instellingen.
Piet, wat je kunt doen is het voor de lol een keer naar Jan de Jong oid rijden. Laat hem de wagen op 11-12 of 12-13 zetten en kijk dan of je verbetering ondervind.
Hierbij zal de voorkant dus 'automatisch' al 10mm lager komen te staan op 115mm.
195/55R16 -> radius 310mm
Scheelt dus 2mm
Profiel-diepte dus eigenlijk ook even mee-nemen
Daarna wil je ze eigenlijk nog even een corner-weight doen en wordt hij toch weer wat gesteld op de hoeken waardoor hij niet meer helemaal hetzelfde staat rondom. Da's niet erg.. Het is belangrijker dat de (kruis)verdeling van gewicht klopt.
Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk altijd met behulp van geduld en een kaarsrechte (vlakke) betonvloer mijn auto op de juiste rijhoogte gezet. (instellen, rondje rijden, meten, instellen, rondje rijden, meten etc.)
Toen ik de auto op de schalen had... klopte alles
Ik wil niet zeggen dat de weegschalen zinloos zijn, maar voor ons als gemiddelde amateurs is het niet altijd even noodzakelijk om op die manier te werken.. geduld en een rechte vloer doen klaarblijkelijk ook wonderen
En daar (bandenmaten) dan nog een kleine opmerking over: de maten van banden op papier komen vaak niet helemaal overeen met de werkelijke maten.
Dus die radius van 312mm kan voor een RE040 band weleens 309 zijn of 316mm ofzo.
Ik had het al eens gehoord, en het tabelletje van Prins Techniek met de maten van Toyo R888 banden laat het ook zien:
Je kan ook gewoon geluk hebben met uitwegen. Ik heb mijn veren voor het monteren links en rechts hetzelfde ingesteld (stelmoeren op dezelfde plek). Een tijdje geleden de boel laten wegen bij Herman en het klopte heel aardig. Ik zal de resultaten weleens posten hier.