Speedster op gas ?

Algemene zaken omtrent onze auto.
LPG
Lid

Bericht door LPG »

Robin schreef:@LPG, het is natuurlijk niet zo dat ik iets tegen een gasinstallatie heb. En ik snap het ergens ook wel qua verbruik, zelfs moest je het voor het milieu doen. Maar toch klopt het plaatje visueel niet bij mij. Ik zie dat gewoon niet samen een sportwagen en een LPG-installatie. Vooroordelen? waarschijnlijk wel :).

Ik heb overigens het hetzelfde gevoel bij diesel, een echte sportwagen en diesel dat gaat niet samen. Al wint een dieselwagen nog 100 keer Le mans, dan nog niet :wink:. Natuurlijk kan je het begrip sportwagen wel ruim omvatten. Iemand met een Seat leon tdi met 150pk, of een Opel astra gtc 1.9tdi vind persoonlijk misschien ook dat hij al met een sportwagen rijd wel bij dit soort wagens heb ik er natuurlijk geen probleem mee.

ps: Dat nu please niemand afkomt met pics van de ecospeedster :mrgreen:
Robin,
Dit is de eerste zinnige reactie, waarvoor dank :wink:
Je mening over diesel deel ik. Een zelfontbrander heeft een heel ander karakter dan een benzinemotor. De recente BMW 335d houdt een Audi S4 makkelijk bij, maar is toch anders qua vermogensafgifte. Dit is idd eerder een kwestie van smaak dan van rationaliteit.

Het omschakelen naar LPG ipv benzine is geen grote sprong met de nieuwe systemen. Dit staat mijlenver van het inplanten van een dieselmotor, het karakter van de motor blijft bewaard, er is lichte vermogenswinst en een aanvaardbare gewichtstoename.

Het argument 'voor het milieu' heb ik niet te sterk in de verf willen zetten, ik ben een erg milieubewust persoon. Ik leef in een energiezuinige woning met overwegend A-klasse apparaten, verwarm met gas, sorteer afval tot in het oneindige, en bla bla bla, maar er zijn teveel contra's om m'n keuze enkel hier op te herleiden. Ook al is het een wagen met een laag gewicht en de totnogtoe minst vervuilende, wijd beschikbare brandstof (dus niet afkomen met waterstof), om echt milieuvriendelijk te zijn is de cylinderinhoud en de bijbehorende CO2-uitstoot weer veel te groot. Degenen die het probeerden, ik denk aan de Smart roadsters, zijn dan weer te beperkt in vermogen om een 'echte' sportwagen te zijn.

Ik liet me enigszins inspireren door de Tesla-speedster, die is zonder twijfel echt milieuvriendelijk en sneller dan eender welke andere sportwagen (op een klein aantal exotische uitzonderingen na). Hoewel bekend op dit forum http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/view ... ight=tesla zijn er totnogtoe slechts 2 reakties gekomen op deze post. Het maakt een enigszins bizarre indruk om op zo'n wal van conservatisme te stoten in deze gemeenschap, maar dat ligt veel kans aan mezelf. Misschien moet ik gewoon wat meer poetsen :wink:
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Stop gewoon LPG in die Speedster en hou op met zeuren. :twisted:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

LPG schreef:
Maik schreef:Als je uit gaat van het "rationale", dan had je al geen speedster moeten kopen. Het ding kraakt, rammelt, is soms levensgevaarlijk als je de goede dingen niet checkt of laat checken, kunnen maar 2 personen in opgevouwen worden en meer....
Elke wagen die niet regelmatig op de juiste punten gecontroleerd en onderhouden wordt is potentieel levensgevaarlijk. .....
Inderdaad, alleen is het jammer dat de dealers deze punten van de speedster dus vaak niet eens kennen en er dus niet op controleren...
Ik vroeg naar een rationele verklaring, ofte "de rationale", achter de opmerking "het hoort niet" mbt gas in een speedster, die niet gebaseerd is op smaak of willekeur.
Is er ook niet, gelukkig is er ook nog zoiets als emotie, anders waren we allemaal Duitser geweest 8)
Autorijden in iets wat anders is dan een Toyota prius of een daihatsu cuore op gas is een irrationele keuze geweest.
Afbeelding
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

LPG

Bericht door Pipo »

Er zijn zeker voordelen aan gasinstallaties, maar persoonlijk zie ik in dit geval meer nadelen dan voordelen. Ik zet ze even objectief op een rijtje. Je oordeelt zelf maar :wink:

Voordelen:
- Je rijdt zuiniger.
- Je vergroot je reikwijdte zonder te tanken.
- Het is iets milieuvriendelijker dan benzine

Nadelen:
- Het is een vrij grote investering die weinig voordeel oplevert qua sportiviteit met uitzondering van het hoger brandstofoctaangehalte. En daarmee is al veel gezegd; sportwagens en gasinstallaties vormen zelden een zinnige combinatie daar je de wagen hoofdzakelijk koopt voor zijn sportkarakter, niet voor zijn praktisch nut. De meeste rijders zullen dit bedrag liever investeren in remmen, geosetup, compressors, tuning, enzomeer ... :o
- Het zuiniger rijden heeft enkel zin voor veelrijders. Het merendeel van de Speedsters doet echter maar weinig kms per jaar, dus is de kostimpact van het verbruik minimaal in verhouding tot de totale onderhoudskost.
- Je reikwijdte kan je ook eenvoudig vergroten door een grotere benzinetank te plaatsen. Daardoor behoudt je het voordeel dat er veel meer benzinestations dan gasstations zijn om te tanken.
- Je verliest je bagageruimte. Daardoor beperkt je sterk de bruikbaarheid van je Speedster. :roll:
- Je beinvloedt de gewichtsverdeling van je Speedster. En dat heeft juist een belangrijk aandeel in het rijgedrag. OK, als je je koffer zou volproppen met bagage doe je dat ook, maar daarin heb je wel een vrije keuze (bv voor circuitgebruik of een dagje bochten pikken). Jij niet.
- De benzinetank van de Speedster ligt onder/voor de motor waardoor ze redelijk beschermd is bij een achteraanrijding. Jouw gastank is in dit geval beschermd door een 5mm polyesterwand. :?
- Gas is slijtiger voor je motor (zuigerwanden, kleppen) dan benzine door het gebrek aan smeermiddelen. Je moet al secundaire systemen installeren om dit gebrek op te vangen, of, af en toe toch op benzine rijden.

Het hangt natuurlijk van persoon tot persoon af hoe sterk de voordelen of nadelen voor hem doorwegen.
Voor jou als veelrijder die de wagen hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer wil inzetten, en niet voor uitstappen of reisjes, kan gas dus een goede keuze zijn. (Stevenflappy, misschien ook iets voor jou? :twisted:
Voor het merendeel van de Speedsterrijders is dit echter niet het geval.

Wat niet uit moet sluiten dat beide partijen begrip kunnen hebben voor het standpunt van de andere :wink:
A thing of beauty is a joy forever!
BBVW
Lid

Bericht door BBVW »

Gas in een Speedster, drink jij ook Buckler bier soms?
"Poep" en "sjinees"
LPG
Lid

Re: LPG

Bericht door LPG »

Pipo schreef:Er zijn zeker voordelen aan gasinstallaties, maar persoonlijk zie ik in dit geval meer nadelen dan voordelen. Ik zet ze even objectief op een rijtje. Je oordeelt zelf maar :wink:

Voordelen:
- Je rijdt zuiniger.
- Je vergroot je reikwijdte zonder te tanken.
- Het is iets milieuvriendelijker dan benzine

Nadelen:
- Het is een vrij grote investering die weinig voordeel oplevert qua sportiviteit met uitzondering van het hoger brandstofoctaangehalte. En daarmee is al veel gezegd; sportwagens en gasinstallaties vormen zelden een zinnige combinatie daar je de wagen hoofdzakelijk koopt voor zijn sportkarakter, niet voor zijn praktisch nut. De meeste rijders zullen dit bedrag liever investeren in remmen, geosetup, compressors, tuning, enzomeer ... :o
- Het zuiniger rijden heeft enkel zin voor veelrijders. Het merendeel van de Speedsters doet echter maar weinig kms per jaar, dus is de kostimpact van het verbruik minimaal in verhouding tot de totale onderhoudskost.
- Je reikwijdte kan je ook eenvoudig vergroten door een grotere benzinetank te plaatsen. Daardoor behoudt je het voordeel dat er veel meer benzinestations dan gasstations zijn om te tanken.
- Je verliest je bagageruimte. Daardoor beperkt je sterk de bruikbaarheid van je Speedster. :roll:
- Je beinvloedt de gewichtsverdeling van je Speedster. En dat heeft juist een belangrijk aandeel in het rijgedrag. OK, als je je koffer zou volproppen met bagage doe je dat ook, maar daarin heb je wel een vrije keuze (bv voor circuitgebruik of een dagje bochten pikken). Jij niet.
- De benzinetank van de Speedster ligt onder/voor de motor waardoor ze redelijk beschermd is bij een achteraanrijding. Jouw gastank is in dit geval beschermd door een 5mm polyesterwand. :?
- Gas is slijtiger voor je motor (zuigerwanden, kleppen) dan benzine door het gebrek aan smeermiddelen. Je moet al secundaire systemen installeren om dit gebrek op te vangen, of, af en toe toch op benzine rijden.

Het hangt natuurlijk van persoon tot persoon af hoe sterk de voordelen of nadelen voor hem doorwegen.
Voor jou als veelrijder die de wagen hoofdzakelijk voor woon-werkverkeer wil inzetten, en niet voor uitstappen of reisjes, kan gas dus een goede keuze zijn. (Stevenflappy, misschien ook iets voor jou? :twisted:
Voor het merendeel van de Speedsterrijders is dit echter niet het geval.

Wat niet uit moet sluiten dat beide partijen begrip kunnen hebben voor het standpunt van de andere :wink:
Dankjewel voor de laatste zin, Pipo, dat blijkt hier toch een beetje moeilijk te zijn. Het is niet mijn bedoeling van hier LPG-installaties te verkopen (wat toch niet echt zou aanslagen, denk ik). Deze topic werd gestart met de vraag 'Zou het mogelijk zijn?', het is nu eens gedaan door een frequent rijdende zuinige Belg en er is geen enkele Nederlander die het goed vindt :cry: De klimatologische veranderingen hebben blijkbaar erg verstrekkende gevolgen. :wink:

Over de motorslijtage en het mogelijke gevaar bij impact: er is een kleppensmeersysteem ingebouwd om het gebrek aan loodvervanger op te vangen. Qua crashveiligheid zit dat wel redelijk snor, de tank is veel sterker dan een benzinetank en zal eerder deuken of weggekatapulteerd worden dan te scheuren. Indien ze toch scheurt bij impact, dan spreken we over een klap die ik met of zonder tank toch niet zou kunnen navertellen.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Afbeelding
Maik

Bericht door Maik »

Is begrip krijgen moeilijk hier? Als je goed kijkt naar het begin van het topic, dan zie je dat ik als eerste positief en hulpzaam reageer in dit topic. En dat was een behoorlijke tijd geleden. Nu bestaat dit clubje alweer een paar jaar en wordt het alleen maar leuker hier, dus zeg je weleens wat (leuk/grappig/recht voor z'n raap/sarcastisch grapje hier en daar). Zoals mijn eerste reaktie na jouw post. Daar moet je maar mee leren leven hier op dit forumpje, en dat is vaak wat lastiger voor onze sympathieke zuiderburen :wink:
Auto(/speedster)rijden is hier een passie van bijna alle mensen hier, dus berg je maar voor ongezouten meningen her en der :twisted: :P
Afbeelding
zoonvanlinne150
Mega lid

Bericht door zoonvanlinne150 »

weet je wat ook goed voor het milieu is.....lopen of fietsen!
nog goed voor je ook!

en nou, HUP gooi die gas tank erin! 8)
anders wogt dit weer een topic zondah eind!

veel bespaar plezier ermee,en we zien je wel een keer onze benzine slurpende speedsters(seat's :wink: ) uitlachen!!! :wink: 8) :?
''lotus'' en ''kapot''
''engels'' en ''meuk''
Pipo

Re: LPG

Bericht door Pipo »

LPG schreef:gestart met de vraag 'Zou het mogelijk zijn?', het is nu eens gedaan door een frequent rijdende zuinige Belg en er is geen enkele Nederlander die het goed vindt :cry:
:lol: :lol: :lol:
LPG schreef: Qua crashveiligheid zit dat wel redelijk snor, de tank is veel sterker dan een benzinetank en zal eerder deuken of weggekatapulteerd worden dan te scheuren. Indien ze toch scheurt bij impact, dan spreken we over een klap die ik met of zonder tank toch niet zou kunnen navertellen.
Dat laatste wensen we je zeker niet toe :)
Het zou me wel interesseren om je visie over je gasconversie nog eens te horen na - laat zeggen - een jaar. Zien of je ervaringen je huidige mening nog altijd ondersteunen ? :o
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Gerard »

Het past gewoon niet bij de insteek van deze auto.

Klaar. 8)
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Pipo

LPG

Bericht door Pipo »

Ach Gerard; toen de eerste motor uitkwam, vonden de meeste mensen dat het ding enkel geschikt was voor het aandrijven van machines, en niet om het paard te vervangen. :wink:
Als iedereen toen die stelling gevolgd had, had jij nu een polyester-koets met een paard ervoor :twisted:

'k vraag me wel af wat 'tuning' dan zou inhouden :lol: Speciale 'slick' hoefijzers ? :P
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Nou, die vergelijking is wel erg ver gezocht. Iedereen moet natuurlijk doen met zijn Speedster wat hij doet maar loop niet zo lang te trutten als je toch al weet wat je doet.
Ik geloof trouwens helemaal niets van het LPG verhaal. Volgens mij is het gewoon iemand die moeite heeft om zijn vije tijd en de tijd van zijn baas vol te krijgen.
@LPG: Heeft je PC ook een a-label?
Maik

Bericht door Maik »

Ik zou trouwens ook een standkachel installeren, dan is je motor gelijk warm als je 's ochtends wegrijdt, scheelt ook weer in je verbruik! En lekker warm 8)
Afbeelding
LPG
Lid

Bericht door LPG »

Hendrik-Jan schreef: Ik geloof trouwens helemaal niets van het LPG verhaal. Volgens mij is het gewoon iemand die moeite heeft om zijn vije tijd en de tijd van zijn baas vol te krijgen.
@LPG: Heeft je PC ook een a-label?
Een a-label bestaat niet op een PC, ik heb wel EPA-compliante monitoren en zuinig ingesteld energiemanagement.

Volgens mij heb je de foto van mijn LPG-installatie gemist ergens aan het begin van deze topic. Die gastank is er niet ingephotoshopt, ik rijd er al 12000 km mee. Hier is 'm nog eens:
[img][img]http://upload8.postimage.org/868535/Koffer.jpg[/img][/img]

Mijn vrije tijd, als ik die al heb, vul ik met gehakt. En met het lopen trutten over m'n LPG-installatie :wink:
Plaats reactie