Pagina 4 van 9
Geplaatst: 23 mar 2011 15:47
door Smiley
piet schreef:En hoe rijdt het! ........
Geweldig, de auto pakt nu op, zoals je van een sportwagen zou verwachten.....maar ik ben er nog een beetje bang van
Dat ga ik dus nog eens rustig opbouwen

Geplaatst: 23 mar 2011 19:39
door Piet
Veel plezier met de aanwinst!
Geplaatst: 23 mar 2011 19:52
door Super7
Erg gaaf!!!
Nu ik nog!
Geschat vermogen?
Geschat bedrag dat je kwijt bent?
(mag ook in PB)

Geplaatst: 23 mar 2011 20:16
door Smiley
Rond de 250pk zoals hij nu is, en hopelijk tegen de 260 als er een 2.5" uitlaat onderligt.
Exmanta had 250pk/295 NM met zijn opzet, en dan is het verdomd indrukwekkend als je ziet dat een "exige cup 260" 260pk/236NM doet.
De opel manta club zal nog wel eens metingdagje doen dit jaar, en dan schuif ik weer aan.
Geplaatst: 23 mar 2011 22:26
door rayz25
Voor een turbo motor is 295 pk de maximaal wat de motor aankan kan een 150pk motor meer dan 100 pk extra aan zonder inwendige verstevigingen ?
Geplaatst: 23 mar 2011 22:36
door Smiley
Dat is wel te hopen
GM tuning heeft 275 max afgegeven voor het standaard z22se blok.
Ik kan effe niet zo snel vinden waar die waarde vermeld is, maar hier vindt je wat leesvoer:
http://gmtunersource.com/racertech/ecotec-build-book
En zoals eerder beschreven, als je met een kleinere poelie dan de standaard 3.3 gaat draaien, dan wordt het een heel ander verhaal, en gaat het makkelijker naar de 300, maar daarvoor kun je beter co zijn topic lezen.
Co gaat voor een stage 3. (en zo ook speedster4fun geloof ik)
En als exmanta zijn lsj blok met harrop SC er nog eens inlepelt, worden dat helemaal waarden om van te smullen,
Geplaatst: 24 mar 2011 8:44
door the-duke
Vergeet niet dat de internals van je motor meer te verwerken krijgen dan wat je er uiteindelijk uit krijgt.
Ik ben geen expert op het gebied van compressoren, maar het zou me niet verbazen als dit type bij 250 pk output 25-30 pk opsnoept om de compressor aan te drijven, dus je motor (als dat klopt) 275-280 te verwerken krijgt. Met andere woorden, je zit denk ik wel een eind op de mechanische grens van wat je motor aankan, zonder verdere aanpassingen te doen..
Gr,
The Duke
Geplaatst: 24 mar 2011 10:25
door Smiley
Wat bij mij gedaan is, is EXACT wat courtenay met een stage 2 doet:
http://www.courtenaysport.co.uk/vx220-2 ... fo_19.html
Niks in de motor zelf.
Al honderden gedaan. proven practice zeg maar

Geplaatst: 24 mar 2011 11:43
door Exmantaa
Zo te lezen valt Smiley nu in de categorie "Stage 2 met Upgrade Options for track use".
(Alu radiator, Pro Alloy pre-rad en een zgn. Dual Pass koeling met alu tank.) Goed voor een 250pk en met knappe uitlaat en geoptimaliseerde mapping nog wel wat extra.
Maar Duke heeft wel gelijk dat we een beetje aan de grens zitten van de standaard Z22SE blok. VX Performance in Duitsland monteert zo'n Stage 2 nog met een iets kleinere poelie en geeft 260pk op, maar bij nog meer loop je echt kans dat de drijfstangen afbreken.
(En 260 SC pk's aan het vliegwiel is inderdaad zo'n 290pk op de drijfstangen...

)
Betrouwbaar meer dan ~260pk gaat dan serieus meer tijd en geld kosten, omdat je blok open moet voor andere drijfstangen en eventueel ook nog 4 gesmede zuigers. (>300pk)
Geplaatst: 24 mar 2011 13:47
door SteV6
Volgens mij heeft Maarten dat gedaan ...
Geplaatst: 24 mar 2011 14:30
door Exmantaa
Da's waar ja:
http://www.speedsterclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=4235
Wel benieuwd hoe het nu met zijn SC en pk's staat.
(Die geschatte 280pk en 330Nm vind ik zelf wat magertjes voor al zijn hardware mods.)
Ik voel een Speedster dyno meeting aankomen in de toekomst.

Geplaatst: 24 mar 2011 16:33
door Smiley
Exmantaa schreef:(Die geschatte 280pk en 330Nm vind ik zelf wat magertjes voor al zijn hardware mods.)
Ik denk dat het gros van de ombouw voor de betrouwbaarheid is, en dat die 20pk boven de 260 van een stage 2 met 2.5 of 3", grotendeels in de kleinere poelie zit. Ben benieuwd of dat dat een 2.9 of een 3.0 is.
Ook de 2.2 gasklep, met 70mm aanzuiging zit er nog aan geloof ik.
De lsj gasklep is 80mm.
Geplaatst: 24 mar 2011 16:45
door Exmantaa
Smiley schreef:
De lsj gasklep is 80mm.
Da's wat overdreven; LSJ = 68mm

Geplaatst: 24 mar 2011 16:57
door Smiley
Oeps zat de buitenkant van de slang te meten

Dan is het 58 mm OEM versus 68mm LSJ ja.
Geplaatst: 24 mar 2011 18:37
door Exmantaa
Rij je overigens nu met je BMC filterbox rond? Zo ja, hoe is het geluid?
